CCIRB a reorganizat Biroul Unic Bucuresti

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* In lipsa unui termen de gratie, Biroul Unic este nevoit sa returneze dosare in curs de verificare * Pe de alta parte, comerciantii bucuresteni nu au ridicat peste 1300 certificate de inregistrare

In ziua de 12 iunie a fost publicata in Monitorul Oficial Legea nr. 370 pentru aprobarea OUG 76/2001, iar la sfarsitul zilei de vineri, 14 iunie, au aparut nu mai putin de alte patru documente, toate referitoare la procesul de inregistrare, avizare si/sau autorizare a functionarii comerciantilor. Este vorba despre HG nr. 572, HG nr. 573, HG nr. 574 si HG nr. 575, privind: modelul si continutul cererii de inregistrare si ale certificatului de inregistrare; cuantumul taxelor si tarifelor percepute de camerele de comert teritoriale pentru activitatile de registru si pentru operatiunile efectuate de Biroul Unic; serviciile de asistenta prestate de camerele de comert si industrie teritoriale pentru inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor; aprobarea procedurilor de autorizare a functionarii comerciantilor. Desi, dupa cum rezulta si din aceasta simpla enumerare, prevederile normativelor modificau esential procesul de inregistrare si/sau avizare, termenul stabilit de legiuitor pentru intrarea in vigoare a noilor norme a fost 17 iunie. In aceste conditii, Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti, ca si toate camerele teritoriale din tara nu au avut la dispozitie decat 48 de ore, in zilele de sambata si duminica, pentru organizarea noului flux. Prevazand o mare afluenta de solicitanti care vor trebui sa isi preschimbe certificatele de inregistrare in termen de 6 luni, cat acorda noua lege, CCIRB a luat masura alocarii unui spatiu mult mai generos activitatii Biroului Unic Bucuresti in incinta Romexpo s.a., in pavilioanele 23, 24, 25, 36 si 37. Cele cinci pavilioane insumeaza o suprafata de 2.000 metri patrati, fata de 1.100 metri patrati, cat avea la dispozitie Biroul Unic Bucuresti in sediul CCIRB din B-dul O. Goga nr. 2. Aceste amplasamente, care dispun de personalul necesar si de dotarea tehnica aferenta, precum si de spatiile de parcare care lipseau la sediul CCIRB din B-dul O. Goga nr. 2, vor beneficia si de conditii optime de confort, inclusiv, in termen de circa 10 zile, aer conditionat si altele. In intervalul de doua zile pe care i l-a lasat legea la dispozitie, CCIRB a reusit sa ia masurile necesare pentru crearea conditiilor de functionare a Biroului Unic Bucuresti, respectiv: intalnirea cu reprezentantii autoritatilor publice care emit autorizatii de functionare, pentru convenirea procedurilor de lucru; instalarea retelei de 90 de computere in cele 5 pavilioane; adaptarea unor aplicatii informatice la noul cadru legislativ; afisarea modelelor de formulare si a noilor taxe si tarife; tiparirea noilor formulare de inregistrare; instruirea personalului din Biroul Unic Bucuresti; mutarea dosarelor, a tehnicii de calcul si a personalului; transmiterea de anunturi prin 4 posturi de televiziune si prin postul national de radio. De asemenea, pentru usurarea fluxului, in conditiile prevazute de noua lege si in noile spatii, CCIRB a luat masura ca, la cele peste 30 de ghisee, petentii sa discute direct cu verificatorii, ceea ce va face ca eventualele deficiente sau inadvertente sa fie imediat semnalate celui care solicita operatiuni de inregistrare si/sau autorizare. Se estimeaza ca toate acestea vor reduce cu cel putin 7-10 zile perioada de pregatire a unui dosar pentru predarea la Biroul Unic Bucuresti. Noile reglementari introduc declaratia pe proprie raspundere la o serie de activitati agricole, industriale sau din sfera serviciilor. Aceasta masura este menita sa determine reducerea volumului de activitate la Biroul Unic, ceea ce va fi o premisa serioasa pentru scurtarea cozilor, a timpului petrecut de comerciant pana sa intre in posesia actelor. Declaratii pe proprie raspundere vor fi acceptate si in cazul in care comerciantul nu desfasoara inca activitatile prevazute sau cand acesta desfasoara la sediile secundare activitati deja autorizate. O alta facilitate este ca documentele se pot depune la Biroul Unic si prin corespondenta, iar CCIRB vine in sprijinul celor care doresc servicii de asistenta pentru intocmirea dosarelor. Noutatea consta aici in faptul ca activitatea de asistenta, si ea reglementata prin lege, inclusiv in ceea ce priveste tarifele, nu se mai face in cadrul Biroului Unic. Legiuitorul a vrut ca lucrurile sa fie limpezi, in sensul ca responsabilitatea Biroului Unic incepe din momentul in care dosarul comerciantului este corect si complet. Si tot de atunci incep sa curga si cele 20 de zile la finele carora comerciantul trebuie sa plece acasa cu noile documente in servieta. Ceea ce insa nu a luat in seama acelasi legiuitor este ca, prin neacordarea unui termen de gratie in aplicarea legii, dosarele aflate in faza de verificare a trebuit sa fie returnate solicitantilor, pentru ca acestia sa completeze noua formularistica si sa achite sumele modificate. Aceasta masura a dat nastere unei nervozitati accentuate din partea comerciantilor, unii dintre acestia avand chiar iesiri violente la adresa personalului Biroului Unic. Aceasta atitudine este de neinteles, cu atat mai mult cu cat indisciplina si lipsa de interes a agentilor economici au facut ca, la CCIRB, bucurestenii sa lase neridicate peste 1.300 de certificate si 1.600 de dosare cu documente in original, care trebuia sa fie preluate pentru completare. Iritarea produsa in randurile unor comercianti de faptul ca o serie de dosare a trebuit sa fie reluate a fost cauzata exclusiv de lipsa de prevedere a unui termen de gratie, in care Biroul Unic sa poata rezolva dosarele aflate in curs de verificare, si constituie o noua atingere adusa imaginii Camerei de Comert, desi aceasta s-a straduit sa faca tot ce era posibil pentru a crea conditiile aplicarii legii in 48 de ore de la intrarea acesteia in vigoare.