Bergenbier, la a treia înfrângere

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După ce InBev România a fost cumpărată de al cincilea cel mai puternic fond de investiţii din lume, toată lumea se aştepta ca marca Bergenbier să renască. Nu va fi aşa. Prietenii ştiu de ce!

Mai întâi, Ber­gen­bier a pierdut­ lo­­­­­­cul întâi în pia­­­­­­­ţa berii în faţa Ti­­­­­mişoreana; se întâmpla în 2008, iar diferenţa la vânzări între cele două mărci s-a măsurat în două puncte procentuale. A doua în­­­frângere: a pierdut con­­­tractul cu naţionala de fotbal în faţa unui buget de şase milioane de euro oferit de Ursus; era toamna anului trecut, iar Bergenbier a oferit doar jumătate din sumă, după zece ani de sponsorizare a primei reprezentative.

Luna trecută, Ber­­gen­­­bier a fost vândută, împreună cu toate măr­­­cile de bere ale InBev din Europa Centrală şi de Est (ECE), unui mare fond de investiţii, CVC Capital Partners.

Tranzacţia, care valorează trei miliarde de euro (jumătate din bani au fost plătiţi cash), arată că noul proprietar este dispus să investească. Ce oportunitate mai bună pentru Bergenbier să redevină o marcă puternică! Dar a suferit cea de-a treia înfrângere. Mai amară decât o bere! „Între mărcile pe care le-am cumpărat, am descoperit că avem o adevărată comoară“, spune Istvan Szoke, şeful echipei care conduce CVC Capital Partners în Europa Centrală şi de Est, într-o discuţie cu Forbes România.

Managerul se referă la marca cehească Staropramen, o bere din care noul proprietar al InBev ECE va face, în urma unor investiţii puternice, o vedetă la nivel internaţional. CVC Capital Partners a ales Staropramen în dauna lui Bergenbier. Altfel spus, Bergenbier, care face vânzări de 160 de milioane de euro anual, potrivit estimărilor Forbes, a pierdut şi această oportunitate.

Staropramen va deveni vedetă internaţională pentru că are o notorietate puternică în Cehia, ţara cu cel mai ridicat consum de bere din lume (160 de litri pe cap de locuitor). La un consum mai mic, de 96 de litri pe cap de locuitor anul trecut, potrivit datelor Asociaţiei Berarilor, România este totuşi o piaţă mai mare pentru fondul de investiţii cu sediul la Londra, datorită numărului dublu de locuitori. Dar notorietatea nu este singura raţiune a alegerii noilor proprietari.

„Am ales să facem din Staropramen, fondată în 1869, o vedetă mai ales pentru că are deja experienţă la export“, explică Istvan Szoke.

Află mai multe din ultimul număr al revistei Forbes.