Au fost odată Primăvara, Mic.ro, PIC… Cum au pierdut antreprenorii români lupta cu multinaţionalele în retailul alimentar

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Reţeaua de magazine Succes este singura care mai este controlată de un om de afaceri din România, însă este în insolvenţă

În 20 de ani de retail, companiile străine şi-au adjudecat mai mult de jumătate din piaţa românească de comerţ alimentar, în timp ce investitorii români nu au reuşit să se impună în acest domeniu.

Lanţurile de magazine străine fac legea în sectorul comerţului alimentar din România. Chiar dacă în paralel cu intrarea marilor retaileri, românii şi-au deschis şi ei afaceri pe această zonă, criza sau problemele din justiţie pe care le-au avut antreprenorii locali au făcut ca magazinele autohtone să iasă de pe piaţă.

La începutul anilor 2000, românii atacau retailul alimentar şi aveau ambiţii clare de consolidare a afacerilor. Aşa au apărut lanţurile de magazine Univers`all, Primăvara, Ethos, Pic, Spar, Mic.ro şi Succes.

Ultimele date oficiale disponibile la Ministerul Finanţelor arată că retailul cu accent pe segmentul alimentar a avut în 2014 o piaţă de peste 8,6 miliarde de euro, zonă în care antreprenorii români nu au fost vizibili.

Încercarea Univers`all

Primul mare lanţ românesc de magazine din zona de retail a fost Univers`all, un business controlat de omul de afaceri Răzvan Pertrovici, cunoscut şi în calitate de consultant financiar.

Petrovici a demarat proiectul Univers`all în 2000, însă a rezistat pe piaţă doar şase ani. În momentul intrării lui Petrovici în retail, reţelele străine erau încă în perioada de testare a pieţei româneşti şi deţineau în total 20 de magazine în toată ţara, comparativ cu sfârşitul lui 2015, când reţeaua de magazine a ajuns la 1.691 de unităţi, potrivit datelor zf.ro.

Univers`all ajunsese, până în 2007, când a intrat în insolvenţă, la o reţea de 14 magazine şi la o cifră de afaceri de 36 de milioane de euro raportată la anul 2005, potrivit datelor „Business Magazin“. Lanţul de magazine era extins în Bucureşti, Sibiu, Iaşi, Constanţa, Suceava şi Târgu-Mureş.

Cel mai cunoscut magazin al omului de afaceri Răzvan Petrovici era cel deschis în zona Pieţei Unirii din Capitală.

Analiştii economici spun că declinul lanţului de magazine Univers`all a plecat chiar de la modul de organizare a afacerii. Univers`all nu mergea pe o singură linie de dezvoltare, ci avea trei formate de magazine: hipermarket, supermarket şi proximitate.

Citiţi şi alte eşecuri în retail ale investitorilor români în Adevărul Financiar

Mai multe pentru tine:
A Diamond Is Forever: colecția Primul diamant TEILOR — bijuterii luxury de la 500 lei pentru cadouri care spun povești
Top 15 băuturi pentru Sărbători 2025–2026: vinuri medaliate cu aur, ediții rare de colecție și reduceri uriașe de până la 8.500 lei
Ținutele care au făcut senzație la aniversarea PRO TV. Cum s-a îmbrăcat Mihaela Rădulescu la patru luni de la moartea lui Felix Baumgartner
Black Friday 2025 „Bla-Bla Black Shopping Weeks” la XXXLutz: transformă-ți casa de sărbători cu piese spectaculoase și reduceri de până la 50%
Chillmas Deals 2025 pe eMAG: cele mai bune oferte pentru decorațiuni de Crăciun cu reduceri uriașe de până la 78%
De Meghan nici nu vrea să audă, însă pe Harry l-ar primi înapoi acasă oricând. Cât de perfid pare planul lui Kate!
Descoperire fantastică. Organul care produce aproape toată serotonina din corp. Nu e creierul. Din cauza asta ne îmbolnăvim de anxietate și depresie
Cele mai căutate cadouri pentru copii și adolescenți în 2025: Roblox, Minecraft, jocuri STEAM, Kendama și LOL
Confesiunile lui Dragoș Dolănescu, la 50 de ani. Totul despre soția lui din Costa Rica: „A avut grijă de fiul meu orfan de mamă”. Ce meserie are femeia cu inimă de aur?
Lancôme Bestseller în România: Parfumuri iconice, mascara virală și skincare premium pentru cadouri de lux
Cristina Teleanu, în lacrimi. Fosta avocată, devenită ciobăniță, acuzații grave pentru soțul ei: „Un om fără școală să mă umilească..."