Afacerile din sectorul auto au redus din viteză în 2012
0Companiile care activează în producţia de autoturisme sau componente şi-au crescut vânzările anul trecut, însă, în majoritatea cazurilor, profiturile au scăzut, semn al dificultăţilor cu care se confruntă industria auto în Occident, unde criza încă îşi spune cuvântul. Totodată, rezultatele reflectă şi creşterea costurilor cu energia din ţara noastră.
Dacia, cel mai mare exportator al României, a raportat o scădere a cifrei de afaceri, de la 13,17 miliarde de lei în 2011 la 12,74 miliarde anul trecut, însă profitul net a consemnat un mic avans, de la 275,1 milioane de lei la 277,2 milioane de lei, datorită succesului de care se bucură modelele produse la Mioveni în Uniunea Europeană.
Dacia cumulează 7,7% din exporturile României, potrivit unui comunicat recent al constructorului.
Poziţia secundă în topul vânzărilor şi-o rezervă Renault Industrie Roumanie, care a consemnat o creştere a cifrei de afaceri de la 3,94 miliarde de lei la 5,43 miliarde. Aceasta a trecut, însă, de la un profit net de 1,04 milioane de lei la o pierdere de 19,8 milioane de lei.
Cea mai mare creştere a cifrei de afaceri a înregistrat-o Ford România, de la 797 milioane de lei la 2,47 miliarde. Pe de altă parte, aceasta înregistrează şi cea mai mare pierdere, de 480,6 milioane de lei, comparativ cu 471 de milioane de lei în anul precedent.
Cea mai mare creştere a profitului net a fost realizată de către Continental Automotive Products, care şi-a dublat câştigul, de la un rezultat net de 202 milioane de lei în 2011 la 398 de milioane de lei în 2012. Producătorul de anvelope a înregistrat şi un avans al cifrei de afaceri de la 2,22 miliarde de lei la 2,376 miliarde de lei.
Delphi Diesel Systems a reuşit atât creşterea vânzărilor, cât şi pe cea a profitului net: cifra de afaceri a urcat de la 1,31 miliarde de lei la 1,84 miliarde, în vreme ce câştigul aproape că s-a triplat, de la 47,6 milioane de lei la 121,5 milioane de lei.
Şi Leoni Wiring Systems a înregistrat creşteri ale vânzărilor la cele trei fabrici pe care le deţine în România (Piteşti, Bistriţa, Arad). Pe de altă parte, două unităţi ale Continental se află pe pierderi, ca şi Star Transmision, unitate deţinută de Daimler, şi Schaeffer România.
Magnet de investiţii
Sectorul auto este în continuare, în acest an, magnet de investiţii. Daimler, proprietarul mărcii Mercedes, a anunţat planurile pentru realizarea unei uzine la Sebeş, investiţie de 300 de milioane de euro, pe lângă cea pe care o deţine deja la Cugir.
Adiţional, Bosch a deschis în prima jumătate de an o fabrică la Blaj, investiţie de 50 de milioane de euro şi se pregăteşte să inaugureze la finele anului încă o unitate, la Cluj, unde este prevăzută alocarea a 77 de milioane de euro. Tot în prima jumătate de an a fost inaugurată şi uzina de componente auto VCST Industrial Products la Alba Iulia, unde s-au investit 30 de milioane de euro.
Producţie şi exporturi în creştere
Producţia auto din România a ajuns în primele şase luni din 2013 la 224.773 unităţi, în urcare cu 36,6% faţă de primul semestru din 2012, în timp ce exporturile au consemnat la rândul lor o creştere de 23,3%, până la un volum de 188.773 unităţi, potrivit informaţiilor furnizate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA).
De altfel, din exporturile de 19,69 miliarde de euro, realizate în primele cinci luni ale acestui an autoturismele cuantifică 6,7%, în urcare cu 45,9%, potrivit datelor Ministerului Economiei. Concomitent, segmentul componentelor auto a totalizat 7,3% din exporturi, în creştere cu 17%. La acestea se adaugă anvelopele de cauciuc, cu un total de 2,4% din exporturile ţării noastre şi un plus de 7,5% faţă de perioada ianuarie-mai 2012. Astfel, industria auto şi cele conexe cumulează 16,4% din exporturile totale ale României, mult peste următorul clasat, respectiv vânzarea de fire, cabluri şi conductori izolaţi, care deţine 5,9%.