Românii, printre cei mai pesimiști consumatori din Europa. Ce îi face totuși rezilienți

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Românii sunt printre cei mai pesimiști consumatori din Europa, însă rămân rezilienți la nivel personal și extrem de atenți la prețuri, potrivit celui mai recent studiu european realizat de Boston Consulting Group (BCG).

Românii sunt printre cei mai pesimiști consumatori din Europa

Potrivit celui mai recent sondaj european realizat de Boston Consulting Group (BCG), consumatorii români se numără printre cei mai pesimiști din Europa – 71% exprimă o perspectivă negativă asupra climatului politic, iar 64% sunt îngrijorați de evoluția economiei. BCG a chestionat peste 16.000 de consumatori în aprilie, din nouă țări europene, inclusiv peste 1.800 de respondenți din România. Raportul conturează o imagine detaliată a unei populații aflate sub presiune financiară, dar hotărâtă să valorifice fiecare achiziție la maximum.

Consumatorii români nu se retrag – ci se recalibrează,” afirmă György Lakatos-Török, senior project manager la BCG și coautor al raportului. „Ei adoptă un optimism pragmatic: își ajustează bugetele, caută valoare, își prioritizează esențialele, dar rămân conștienți de branduri și selectiv optimiști cu privire la situația lor personală.

Aproape 60% dintre consumatori anticipează că vor cheltui mai mult în următoarele șase luni pe produse esențiale precum alimente de bază, medicamente, transport și locuință – subliniind sensibilitatea crescută la costuri.

Inflația rămâne principala îngrijorare pentru români (70%), urmată de prețurile la energie (66%) și tensiunile geopolitice (49%) – toate peste media europeană. Aceste temeri se reflectă în comportamentul de consum: aproape trei din patru români spun că au observat creșteri de prețuri în majoritatea categoriilor, mai ales la bunuri esențiale precum alimente și produse de curățenie. Cheltuielile pentru aceste categorii sunt în creștere – nu din cauza volumelor mai mari, ci ca efect al inflației. Astfel, 53% dintre români se așteaptă la creșteri suplimentare ale cheltuielilor în următoarele șase luni. Prin contrast, categoriile discreționare precum îmbrăcămintea, electronicele, divertismentul și băuturile alcoolice înregistrează scăderi abrupte, atât în cheltuielile actuale, cât și în cele estimate.

Sensibilitatea la preț și fidelitatea față de brand coexistă

România devine una dintre cele mai sensibile piețe la preț din Europa. Un procent ridicat – 76% dintre consumatori caută în mod activ reduceri la achiziționarea de îmbrăcăminte și electrocasnice. Mai degrabă decât să schimbe brandurile, consumatorii preferă să aștepte promoții – reflectând o mentalitate conservatoare, orientată spre valoare. Acest comportament este vizibil în toate categoriile și a devenit o caracteristică definitorie a consumului post-inflaționist.

În același timp, brandurile proprii și etichetele private întâmpină dificultăți în a câștiga încrederea consumatorilor români. O treime dintre respondenți declară că preferă în continuare produsele de brand, iar probabilitatea de a alege alternative private label este sub media europeană în majoritatea categoriilor. Comercianții se confruntă cu o provocare unică: să echilibreze strategiile promoționale cu percepția asupra brandului. Peste o treime dintre români consideră că produsele de brand oferă o calitate superioară față de mărcile proprii, în special în categoriile de alimente și îngrijire personală.

Adopție digitală lentă, dar așteptări ridicate privind termenii de livrare

În timp ce multe țări europene accelerează trecerea către comerțul online, România rămâne în urmă – fiind cea mai slab digitalizată dintre țările analizate. Doar 8% dintre consumatorii români folosesc canalele online ca metodă principală de cumpărături, mult sub media europeană de 12% și mult în urma Regatului Unit (18%) sau Germaniei (15%). Diferențele sunt notabile între mediul urban și cel rural – în zonele rurale adoptarea este mai lentă, din motive demografice și din lipsa infrastructurii (ex. puține puncte de livrare, opțiuni reduse de curierat).

Totuși, așteptările în privința livrării sunt surprinzător de ridicate. Românii cer livrare în ziua următoare pentru categorii precum produse alimentare, gustări și băuturi, ceea ce pune presiune pe platformele de e-commerce și pe rețelele logistice pentru a reduce diferențele dintre așteptări și realitate.

Sustenabilitatea – o preocupare în creștere, dar cu limitări de buget

Consumatorii români devin tot mai atenți la sustenabilitate – 57% declară că iau în calcul impactul asupra mediului în deciziile de cumpărare, cu 13 puncte procentuale peste media europeană. Cu toate acestea, disponibilitatea de a plăti mai mult pentru produse sustenabile rămâne scăzută: doar 16% dintre respondenți sunt dispuși să achite un preț mai mare pentru opțiuni ecologice, în linie cu reticența europeană de a plăti un „cost verde”.

Ce înseamnă toate acestea pentru branduri și retaileri

Consumatorul român evoluează. Brandurile care vor să aibă succes pe această piață trebuie să ofere mai mult decât prețuri competitive – trebuie să livreze valoare reală, să consolideze loialitatea față de brand și să răspundă preocupărilor etice și de mediu, fără a-i pierde pe consumatorii sensibili la preț.

„Pentru companiile din domeniul bunurilor de consum, acesta nu este momentul retragerii,” spune Lakatos-Török. „Brandurile trebuie să rămână curajoase în strategie – să se concentreze pe acțiuni care construiesc încredere, transparență și relevanță.

În termeni practici, acest lucru presupune: optimizarea portofoliului de produse, ajustarea strategiilor de preț și investiții în experiențe omnichannel care să răspundă consumatorilor acolo unde se află – atât din punct de vedere emoțional, cât și financiar.

Mai multe pentru tine:
Povestea fabuloasă a fabricii de pantofi construită de un om care abia știa să scrie. Le-a încălțat pe Sophia Loren și Elena Ceaușescu, iar mai târziu pe vedetele autohtone
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!
Cadouri de Crăciun 2025 pentru ea – White Luxury Gifts: eleganță, stil, statement și surprize premium sub 100 €
Cine sunt, de fapt, Dragoș și Gheorghe Vîlcu, despre care se spune că finanțează din umbră Recorder și Hotnews
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
Ce nu știai despre Raluca Moroșanu, judecătoarea care a înfruntat-o pe șefa Curții de Apel București, Liana Nicoleta Arsenie
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi
Trei zodii își schimbă radical viața începând cu 1 ianuarie 2026. Vor avea parte de iubire și noroc din abundență
Cadouri de Crăciun pentru bărbați care aduc zâmbete: cele mai haioase pijamale și pulovere, sub 100 de lei, care fac sărbătorile memorabile
Adio, nuntă regală! Prințul s-a despărțit de iubita pe care tocmai i-o prezentase Prințului Albert de Monaco