Urgenţă universitară de prim rang: Licenţă pentru profesori

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un drob de sare uriaş în universităţi este “drobul DPPD”. Azi, el consacră un arhaism pedagogic încremenit în negarea propriei inerţii, depăşit structural şi funcţional de cerinţele educaţiei mileniului trei, impropriu în a satisface o nevoie critică a transformării Şcolii ca sistem în România: nevoia de altfel de profesori.

1. "Drobul de sare" sau "micul elefant roz" din încăpere

Profesorii mileniului trei nu mai pot ieşi la scena deschisă a şcolii făcuţi “pe puncte DPPD”, ci profesionişti adevăraţi, educaţi cap-coadă ca profesori pe bune. Iată micul elefant roz din încăperea educaţiei, pe care vi-l arăt acum, cunscând bine de tot că toţi îl ştim şi că nu prea vrem să vorbim despre el, deschis. Începând din această clipă, a-l mai ignora denotă, în opinia mea, nepăsare iresponsabilă faţă de şcoală, fapt total inacceptabil.

Am tot respectul pentru universitarii pedagogi, dar timpul matematicienilor, filologilor, fizicienilor, istoricilor, biologilor, ş.a.m.d., cu credite de pedagogie, care să educe altfel copiii în şcoli, a trecut. A persista în negarea că felul în care România face profesori acum e bun pentru viitor înseamnă lipsă de viziune şi de competenţă educaţională. Împreună cu tema carierei didactice centrate pe opţiuni orizontale disponibile profesorilor de-a lungul activităţii lor profesionale, formarea iniţială pe filieră didactică – mai pe şleau, punerea în fapt a programelor de licenţă pentru profesia de profesor – este un proiect strategic mult întârziat deja, ce poate fi lansat curajos pentru primele serii de profesori altfel începând chiar cu 1 octombrie 2016. Distinşi universitari din Bucureşti, Cluj, Iaşi, Timişoara, dar şi din Târgu-Mureş, Craiova, Braşov, Galaţi, Constanţa, m-aş bucura sa primiţi acest mesaj exact aşa cum îl fac public: o invitaţie onestă să regândiţi structural – în fapt, să regândim împreună, toţi cei interesaţi – importanţa profesiei didactice şi să proiectaţi – în fapt, să proiectăm împreună, toţi cei interesaţi – licenţe de vârf, pe care să le faceţi parte din oferta educaţională a sezonului academic 2016-2017. For the record, iată un studiu de caz-benchmark, despre cum o universitate căreia îi pasă de educaţie creşte viitorii profesori de preuniversitar prin programe de licenţă adevărate.

2. Studiu de caz. MSU

De 21 de ani consecutiv, Michigan State University (MSU) se află pe locul I în S.U.A. în ceea ce priveşte calitatea programelor oferite celor care urmează să devină profesori pentru educaţia elementară şi secundară. Tot pe locul I este şi la calitatea programelor de consiliere (Rehabilitation Counseling). The College of Education, parte a MSU, oferă programe de licenţă (undergraduate) pentru pregătirea viitorilor profesori care îşi vor croi carierele în învăţământul elementar, secundar şi educaţia specială.

Programele de licenţă MSU au durata de cinci ani, la care se adaugă un an de internship după absolvire. Atributele definitorii ale pregătirii academice a viitorilor profesori sunt dimensiunea inovativă a pregătirii şi intensitatea deosebită a efortului cerut din partea studenţilor. În cadrul domeniilor largi de pregătire – educaţie elementară, secundară, specială – studenţii pot opta pentru o paletă foarte largă de specializari principale (major) şi secundare (minor). Programele MSU sunt acreditate de Teacher Education Accreditation Council, organism al cărui rol este să certifice pregătirea viitorilor absolvenţi, respectiv capacitatea lor de a stăpâni foarte bine cunoştinţele domeniilor de specializare şi de a folosi cele mai bune metode de predare în clasă.

Departamentul Teacher Education oferă un program de licenţă (Bachelor of Arts degree) cu specializare principală (major) în educaţie. În plus, pentru ca un absolvent de licenţă să poată obţine certificatul de profesor acordat de MSU, acesta are de îndeplinit şi cerinţele unui program de internship cu durata de un an (Teacher Certification Internship Year Studies Program).

Exemple de programe academice – College of Education (in extenso, informaţii aici)

Licenţă Professional Education. Cerinţe academice pentru certificarea Secondary Teacher

Cerinţe academice pentru programul Internship Year Studies Program

Cursuri aferente specializării Language Arts Teaching Major, certificarea Elementary Teacher (36-46 credite)

Cel puţin 36 credite, cu minimum 17-18 credite acumulate la nivel de 300-400 puncte.

Cursuri aferente specializării Social Studies Teaching Major. Certificare Elementary Teacher

Cursuri aferente specializării Integrated Science Teaching Major. Certificare Elementary Teacher (56-59 credite)

Cursuri aferente specializării Mathematics Teaching Major. Certificare Elementary Teacher

Documentându-mă pentru pregătirea acestei luări de poziţie, m-a impresionat povestea adevărată MSU prin aerul tare pe care numita universitate îl respiră prin toţi porii, de profesionalism absolut al abordării formării iniţiale pe filierele didactice. Fiecare traseu specific, fiecare curs şi fiecare combinaţie de cursuri înseamnă grijă şi respect autentice faţă de copii, traduse prin seriozitatea incontestabilă a investiţiei în pregătirea profesorilor acestor copii. Aşa procedezi atunci când îţi pasă: inventezi, curajos, viitorul, în loc să-l ţii pe loc, îngălat în fricile propriilor neputinţe, reale ori închipuite de complezenţă.

Ca un frumos corolar al acestui studiu de caz, în septembrie a.c. MSU a anunţat câştigarea unui grant de 3,6 milioane de dolari, oferit de National Science Foundation, dedicat finanţării unui parteneriat educaţional pe cinci ani cu Universitatea din Helsinki, având ca obiectiv dezvoltarea unor programe de vârf în predarea STEM – ştiinţe, tehnologie, inginerie (engineering), matematică. Premisa de bază a proiectului porneşte de la nevoia cultivării timpurii a interesului pentru ştiinţă, ca ingredient critic pentru viitoare generaţii capabile să acţioneze eficient în societate şi pe piaţa forţei de muncă.

3. Pilda

Pentru mine, pilda studiului de caz MSU este despre respect. Degeaba îl cerem celorlalţi – nu-l vom primi cerându-l, câtu-i hăul şi bârgăul. Respect înseamnă putere, iar puterea nu se cere, se ia.

Pentru a ne bucura de respect, suntem obligaţi să ni-l câştigăm, clipă de clipă, începând cu primul pas: respectul faţă de sine.

Cât timp noi, breasla educatorilor, vom mai tolera starea de fapt – laş-vinovat călduţă şi acut-frustrant contraproductivă – în materia fundamentală a oricărei întreprinderi educaţionale serioase, PROFESORII MILENIULUI TREI pentru EDUCAŢIA MILENIULUI TREI, noi nu ne vom respecta pe noi înşine, şi cu atât mai puţin vom fi în stare să câştigăm respectul copiilor cu care lucrăm, al părinţilor acestor copii şi al comunităţilor care aşteaptă din partea noastră prestaţii fără cusur.

Acum, “drobul de sare DPPD” este o vulnerabilitate strategică, structurală şi funcţională, în sistemul educaţiei publice. Este obligaţia noastră deontologică să o numim, să o conştientizăm şi să-i venim de hac, la standarde comparabile MSU.

Numele jocului: PROGRAME DE LICENŢĂ PENTRU PROFESORI.

Data de start: 1 octombrie 2016.

Succes!