Cercetătorii au descoperit o nouă calitate pentru grafen: „Tranzistorii care pot fi creaţi sunt Sfântul Graal al spintronicii“

Grafenul este un material minune în care Uniunea Europeană va investi aproximativ un miliard de dolari şi căruia, în funcţie de locul în care este studiat, îi mai este descoperită o funcţie. Recent, britanicii au descoperit că pot activa sau dezactiva magnetismul în grafen care ar putea aduce o revoluţie în ceea ce înseamnă stocarea.

Grafenul se pare că poate face foarte multe lucruri, trebuie doar fonduri pentru cercetarea sa. Oamenii de ştiinţă de la Universitatea din Manchester au reuşit să oprească magnetismul din grafen, aspect foarte important în domeniul spintronicii, scrie PopSci. Ştiinţa spintronicii ar putea face posibilă apariţia unei noi clase de tranzistori cu semiconductoare magnetice.

Memoria spintronică are un potenţial foarte mare, cel puţin în teorie, de a face calculatoarele mai rapide şi mai eficiente, dar cercetătorii n-au reuşit până în prezent să oprească sau să activeze câmpurile magnetice în acelaşi fel în care o fac tranzistorii. Grafenul ar putea umple acest loc, ar putea aduce mai aproape de realitate tranzistorii spintronici.

Cum funcţionează mecanismul activării sau dezactivării câmpului magnetic? Când atomi de carbon din structura tip fagure a grafenului sunt înlăturaţi, electronii din jurul găurilor rezultate formează găuri care acţionează ca nişte magneţi microscopici. Oamenii de ştiinţă au descoperit că aceşti „norii de electroni“ pot fi disipaţi şi condensaţi din nou şi astfel este oprit magnetismul.

„Această descoperire ne permite să lucrăm la dispozitive similare tranzistorilor care vor stoca informaţii doar prin schimbarea stării magnetice a grafenului. Şi datele ar fi citite fie în manieră convenţională, trecând un curent electric prin mediu, sau mai bine, folosind fluxul de spin. Astfel de tranzistori sunt Sfântul Graal pentru spintronică“, a declarat Irina Grigorieva, cea care a condus studiul.

Antonio Castro Neto, de la Centru de Studiere a Grafenului din Singapore, a spus că acest pas făcut de britanici poate reprezenta bazele pentru noi dispozitive magnetice la fel de subţiri ca un singur strat de atomi de carbon. „Astfel de noi dispozitive pot fi încorporate în circuite electronice pentru noi funcţionalităţi de a controla câmpul magnetic şi alimentarea. Vor fi unificate memoriile magnetice cu circuitele electrice“, a completat acesta.

Vrem să discutăm cu voi, „Adevărul Tech“ este şi pe Facebook

Află mai multe despre grafen:

De ce a dat Comisia Europeană un miliard de euro pentru studierea materialului minune, grafenul?

Vopseaua cu grafen va transforma casele în generatoare de energie solară