Şopârla cu patru ochi care obişnuia să cutreiere Pământul acum 49 de milioane de ani

După dispariţia dinozaurilor şi intrarea planetei într-o nouă eră glaciară, viaţa aşa cum o ştim s-a chinuit să revină în prim-plan şi să supravieţuiască unui mediu din ce în ce mai ostil. Printre primele reptile care au urmat strămoşilor dinozauri se afla şi una mai specială, cu patru ochi, singurul astfel de specimen descoperit vreodată.

Descoperirea nu este deloc una recentă, însă interpretarea acesteia a fost realizată la standardele secolului 21, oamenii de ştiinţă folosindu-se de cele mai noi tehnologii din domeniu. Fosila a fost descoperită în 1871, pe teritoriul statului american Wyoming, iar radiografiile detaliate au putu fi realizate abia în acest an.

Atunci când au aruncat o privire mai atentă asupra fosilei, cercetătorii au descoperit două găuri pe partea superioară a craniului reptilei, care sunt conectate prin canale de corespondenţă de cavitatea în care obişnuia să se afle creierul. Până acum, este singurul specimen descoperit de vertebrată care să fi avut mai mult de trei ochi.

Multe dintre vertebratele care trăiesc astăzi au şi un al treilea ochi, care nu este folosit neapărat pentru a vedea, printre care broaştele ţestoase, şopârlele şi chiar şi unii peşti. Al treilea ochi este folosit pentru echilibru şi orientare şi pentru reglarea ceasului biologic al animalului.

Imagine indisponibilă