Interviu: Ciprian Susanu, despre evoluţia industriei de marketing şi antreprenoriat în România

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Am discutat cu Ciprian Susanu, Managing Partner Dare Digital, despre priorităţile de digital marketing din 2017, despre antreprenoriat şi despre tendinţele pe care nu trebuie să le ratăm în 2017.

Cum arată industria de digital marketing din perspectiva antreprenorului care conduce o agenţie?

Ca multe alte pieţe din România, şi piaţa de marketing online este aparent aglomerată, cu mulţi jucători, mai mari sau mai mici, care încearcă să se diferenţieze prin elemente care ţin mai degrabă de forma decât de fond.

Dare Digital, o agenţie cu o echipă de oameni cu experienţă solidă, vine cu o abordare care merge până în esenţa lucrurilor, plecând de la strategii de marketing online bine gândite, planificate pe termen mediu şi lung, însoţite de o implementare segmentată.

Care sunt provocările cu care te confrunţi ca antreprenor într-o astfel de industrie dinamică?

Mă confrunt cu aceleaşi provocări cu care se confruntă toţi antreprenorii români. O piaţă a muncii din ce în ce mai competitivă, în care nu mai este suficient să oferi un salariu bun şi condiţii de muncă peste medie, ci şi un scop la care angajaţii să-şi dorească să se alinieze şi să contribuie semnificativ atât la rezultatele companiei cât şi la impactul pe care acestea îl au în societate. Un stat debusolat şi, mai degrabă reactiv, incapabil să răspundă la provocările şi la marile oportunităţi ale secolului în care trăim. Observ însă un val tot mai mare de antreprenori care vor să schimbe jocul şi care reuşesc, treptat, să schimbe lucruri în micro-comunităţile lor. 

Cum arată antreprenoriatul în România acum, comparativ cu momentul în care ai pornit la drum cu Dare Digital? Ce-nseamnă să fii antreprenor în România?

În 2014, când m-am desprins de poziţia de expert în online şi am plecat la drum cu Dare Digital, încă se resimţeau urme ale crizei, manifestate în bugetele de marketing ale clienţilor şi în climatul general din mediul de business. Acum, după 3 ani, suntem într-un nou boom economic, iar informaţiile, training-urile, fondurile şi oportunităţile sunt uşor de găsit pentru orice antreprenor care are o viziune clară.

Am putea spune că nu a existat până acum un moment mai bun să-ţi începi un business propriu. După câţiva ani în care am experimentat antreprenoriatul, sunt de părere că un astfel de „job” nu se potriveşte oricui, ci este mai ales pentru aceia care deţin un mix potrivit de aptitudini, atitudine şi viziune. Cred, totuşi, că există şi câteva criterii obligatorii: o apetenţă pentru asumarea riscului şi capacitatea de a defini o viziune clară pentru business-ul pe care-l conduci.

Care sunt cele mai mari surprize cu care te-ai confruntat de când eşti antreprenor? Cât de provocatoare şi cât de satisfăcătoare este experienţa?

După multiplele experienţe avute, am învăţat că parteneriatele de afaceri se fac numai după alinierea valorilor şi a viziunii, urmate de criterii solide şi de reguli pe care să le urmeze fiecare.

Când vezi că organizaţia construită de tine rezolva probleme reale, ajută alţi oameni sau companii să crească şi să-şi atingă, la rândul lor, obiectivele, toată munca, eforturile şi energia depusă merita pe deplin investiţia. N-aş schimba cariera de antreprenor pentru nimic altceva.

Şi, când vine vorba de surprize plăcute, mă gândesc la afaceri care au ajuns la 2-300.000 EUR cifra de afaceri plecând la drum cu investiţii de 2-300 EUR acum 7 ani. Mă gândesc la business-uri care s-au digitalizat şi au transferat, cu succes, 20-30% din cifrele de afaceri în mediul online în decurs de câţiva ani. Sau chiar la corporaţii care au învăţat să fie mult mai aproape de clienţii lor cu ajutorul reţelelor sociale.

De ce ai ales marketing-ul online şi nu un alt domeniu?

Faptul că am ocazia, în fiecare zi, să fac sau să învăţ ceva nou, e principalul motiv pentru care lucrez în industria aceasta. Niciun client nu seamănă cu altul, chiar dacă vorbim de jucători din aceeaşi industrie, iar echipa Dare găseşte mereu acel punct de diferenţiere pe care să-l valorifice pentru fiecare proiect în parte. Provocările sunt la ordinea zilei, iar satisfacţia rezultatelor este adrenalina cu care ne hrănim toţi în agenţie.

Aş mai adăuga şi dinamica extrem de rapidă a domeniului, care mă ţine în priză tot timpul, şi putem spune că am găsit reţeta completă a unei meserii la care nu poţi renunţa.

Cum arată industria de digital marketing din România în zilele noastre şi cum a evoluat de-a lungul timpului? O putem compara cu cea internaţională? Cum?

Marketing-ul online e speranţa industriei de publicitate de ani de zile. Explozia mult aşteptată nu vine, însă, nici după 10 ani, de când sunt în piaţă. Cu toate acestea, domeniul creşte cu procente de două cifre anual, iar asta nu e de neglijat.

Pot spune că acum am intrat într-un proces de maturizare a pieţei şi că următoarea creştere majoră va veni din educaţie. De la educarea brand-urilor care să înţeleagă nevoia, obiectivul şi modul ideal de integrare a fiecărui canal şi instrument în strategia lor de marketing, până la educarea consumatorilor când vine vorba de utilizarea multitudinii de instrumente disponibile online.

Acesta este şi motivul pentru care am ales, ca punct central al strategiei noastre de dezvoltare, educaţia. Între un client care nu contestă abordarea mea deoarece îi lipsesc cunoştinţele în domeniul marketing-ului digital şi un client conştient, educat şi pretenţios cu instrumentele şi strategiile utilizate, îl voi prefera mereu pe al doilea. Ştiu că, pe termen lung, vom avea amândoi mult mai mult de câştigat din întreaga noastră relaţie de business.

Povesteşte-ne despre Dare Digital şi despre ce presupune procesul de rebranding şi repoziţionare pe care tocmai l-aţi încheiat.

Am lansat Dare Digital ca agenţie parte dintr-un grup de advertising şi, astfel, branding-ul a fost mai puţin important iniţial, încercând să construim, în primul rând, componenta operaţională şi aptitudinile cheie ale membrilor din echipă.

Odată ce am ales să devenim agenţie independenta pe piaţă, am simţit nevoia să exprimăm mai clar mesajul pe care îl avem de transmis. Atât eu, personal, cât şi echipa Dare Digital, în ansamblu, ne regăsim perfect în poziţionarea „Pragmatic Visionaries”. Ştim cât de importante sunt, în egală măsură, atingerea de rezultate palpabile pentru orice client cu care lucrăm, cât şi creativitatea şi viziunea îndrăzneaţă a ceea ce se poate obţine cu ajutorul instrumentelor digitale.

Care sunt obiectivele Dare Digital pe termen mediu şi lung? Ce vreţi să aduceţi nou sau diferit pe piaţa din România?

Venim, în primul rând, cu un know how extrem de solid. Majoritatea membrilor echipei au peste 5 ani de experienţă în domeniu iar cei mai tineri dintre ei au o dorinţă enormă de învăţare şi de a face performanţă. Împărtăşim acest know how atât intern cât şi, mai ales, în toate interacţiunile cu partenerii noştri, pentru că avem încredere în spirală de creştere care se crează prin interacţiunea dintre oameni diferiţi care învaţa unii de la ceilalţi.

Experienţa ne dă şi curajul să avem abordări noi, îndrăzneţe şi, mai ales, ne permite să fim transparenţi şi să ne asumăm responsabilităţi în toate relaţiile de afaceri pe care le construim.

Eu văd Dare Digital ca prima agenţie de marketing online locală listata la bursă în câţiva ani şi lider pe o piaţă matură, cu un anumit nivel de sofisticare al soluţiilor digitale.

Sustenabilitatea este, iarăşi, un cuvânt cheie în toate propunerile pe care le facem clienţilor. Suntem aici ca să obţinem rezultate pe termen mediu şi lung iar asta nu se poate face decât asumându-ţi răspunderea zi de zi, în tot ceea ce faci.

Care ar trebui să fie priorităţile de digital marketing în 2017? Care sunt tendinţele şi ce nu trebuie să ratăm?

Am scris un articol special despre trenduri la începutul anului şi văd cum majoritatea previziunilor se îndeplinesc dar, în acest moment, aş insista pe două dintre ele. Facebook va creşte mult, ca proporţie din bugetele de marketing şi va provoca Google în a găsi soluţii cât mai inovative ca să-şi păstreze poziţia de lider.

În al doilea rând, cred că era freelancerilor şi a abordărilor incomplete a strategiilor de marketing online a apus. Văd din ce în ce mai multe afaceri, chiar la început de drum, care simt nevoia, indiferent de costuri, să abordeze serios subiectul ăsta. Iar asta nu poate decât să mă bucure, ca să încheiem într-o notă pozitivă acest interviu.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite