Fondatorul Facebook, Mark Zuckemberg a anunţat de curând schimbarea drastică a news feed-ului şi favorizarea mesajelor între membrii comunităţii în dauna marilor creatori de content. Diminuarea componentei de publishing a Facebook vine pe fondul scandalurilor generate de fenomenul ”fake news” care a pus pe picior de război compania americană cu Congresul SUA.

Fake news                               

Ştirile false propagate pe Facebook nu au început în 2016, ci odată cu dezvoltarea reţelei, dar în anul 2016 ele au fost foarte vizibile cu ocazia alegerilor prezidenţiale din Statele Unite. În acel moment, mass-media şi actorii politici au făcut din fenomenul ”fake news” principalul subiect de discuţie. Lucrurile au degenerat atunci când au apărut dovezi ale implicării Rusiei în alegerile americane şi când Congresul Statelor Unite a chemat la raport cei trei giganţi Facebook, Twitter şi Google.

Din acel moment, pe piaţă au fost aruncate tot felul de metode prin care Facebook încerca să lupte împotriva fenomenului ”fake news”. A apărut opţiunea prin care utilizatorii raportează ştirile false, ba chiar mai multe extensii pentru browsere prin care erau detectate ”fake news”. Încercările de depistare a ştirilor false a născut discuţia perfect legitimă – ce numim ”fake news”. Încadrăm opiniile în categoria ”fake news”? Aceste întrebări, pe fondul alegerilor americane sau a Brexit-ului, au făcut ca luptele politice să definească spaţiul online. Politica a părăsit epoca dezbaterii şi a aterizat în era conflictului direct. Polarizarea obligă la o poziţionare iar fiecare tabără îşi alege un erou şi un anti-erou. În acest context, ”fake news” se transformă într-o luptă a opiniilor care sunt greu de verificat în logica fake news – real news.

Prin mesajul postat de fondatorul reţelei pe 12 ianuarie, acesta încearcă să atenueze fenomenul ”fake news” prin limitarea ponderii site-urilor de ştiri sau a paginilor cu acest profil. Mişcarea lui Zuckerberg este prezentată ca o mişcare în interesul utilizatorului dar, de fapt, este o mişcare prin care Facebook se protejează. În 2017, reţeaua a fost prinsă între Congresul american şi Comisia Europeană deoarece Facebook a devenit prea puternic în influenţarea politică a votanţilor din SUA şi UE. Astfel, Zuckerberg duce Facebook într-o zonă neutră pentru a nu fi supus reglementărilor dorite de autorităţi.

Ce înseamnă Facebook în 2018

Facebook este prea mare să cadă, cel puţin în acest moment. Conform statisticilor oferite de Zephoria.com, la nivel mondial Facebook are 2.07 miliarde de utilizatori. Dintre aceştia, 1,3 miliarde folosesc zilnic reţeaua.

În Europa sunt 307 milioane de utilizatori iar un utilizator mediu statistic petrece aproximativ 20 de minute zilnic pe Facebook. 50% dintre utilizatorii cu vârste între 18 şi 24 de ani au ca primă activitate dimineaţa verificarea contului de Facebook. 42% dintre marketeri consideră că reţeaua lui Zuckerberg este crucială pentru afacerea lor. Şi, poate cea mai importantă cifră în contextul actual, la nivel mondial sunt aproximativ 83 de milioane de conturi false.

Facebook – schimbarea la faţă

Măsurile anunţate de Mark Zuckerberg vor să încurajeze interacţiunea între membrii comunităţii şi să reducă foarte mult numărul ştirilor sau al anunţurilor. Schimbarea de news feed vine împreună cu sistemul îmbunătăţit de aprobare al reclamelor care acordă o atenţie sporită conţinutului sponsorizat.

În acest fel, costul reclamei va creşte substanţial pentru marile branduri care vor vrea să ajungă în continuare la consumatori, iar site-urile de ştiri vor fi nevoite să plătească pentru că mare parte din traficul lor depinde de publicul de pe Facebook. În final, acest proces va duce şi la un control mai strict al informaţiilor pentru că ştirile care vor ajunge în news feed vor fi preponderent cele plătite. Deci, începând cu 2018, va exista ”fake news” doar că va fi mult mai scump să-l viralizezi.

Practic, anul 2018 schimbă radical Facebook–ul. Paginile cu milioane de fani vor fi la fel de relevante ca cele cu câteva mii, singurul lucru care va conta vor fi bugetele de publicitate şi talentul copywriterilor.