HTC trebuia să copieze Apple, altfel nu ar fi vorbit nimeni despre noul său telefon
0HTC One A9 seamănă cu iPhone 6. Nu-i copie 1:1, dar este una pentru care nu trebuie să fii expert ca s-o recunoşti. Totuşi, motivul pentru existenţa acestui telefon e simplu: reclamă.
Probabil că ai uitat deja, dar când Mega Mall a fost inaugurat oficial lucrările de amenajare din interiorul său nu era finalizate. Probabil că ai uitat deja, dar în România se inaugurează din când în când capete de autostradă doar pentru ca Guvernul şi Ministerul Transporturilor să aibă cu ce se lăuda. Probabil că ai uitat deja, dar era o vreme în care producătorii de telefoane mobile concurau să livreze acel iPhone killer. N-au făcut-o.
Săptămâna aceasta HTC a lansat un nou telefon. N-a încercat să facă prea mult teasing, n-a promovat intens evenimentul, doar a avut un stream pe YouTube şi apoi comunicarea în presă. Se numeşte One A9 şi este banal, de la dotări la aspect, doar că are cititor de amprente în plus faţă de One M9. Acest HTC One A9 mai are însă ceva: un design care prea seamănă cu iPhone 6. Nu este o lansare întâmplătoare, fix în această toamnă, şi asemănările nu sunt, de asemenea, întâmplătoare. Se poate spune că este o metodă "brevetată" de chinezi pentru a atrage atenţia, iar pentru HTC a funcţionat.
În august anul acesta, HTC a raportat pierderi de 160 de milioane de dolari. Totuşi, Chialin Chang, directorul financiar al companiei, a spus că vor încerca o revenire spre sezonul sărbătorilor cu un telefon mai "la modă" şi mai dezirabil. Acesta este One A9, lansat fără mare tam-tam şi fără mare vorbărie, pentru că toţi cei interesaţi deja l-au numit "clonă de iPhone" şi au scris mult despre el.
Şi acest articol este încă unul pe online în care telefonul este menţionat. S-a indexat pe Google, One A9 e puţin, foarte puţin, mai popular acum şi mai uşor de găsit.
HTC, ca Samsung şi copiatorii din China
Ceea ce HTC a încercat este o mai veche strategie aplicată de multe companii din China, cel mai cunoscut caz fiind al GooPhone, care lansa replici de iPhone imediat ce noul model ajungea pe piaţă. GooPhone a copiat chiar şi Samsung Galaxy S5 atunci când acesta era popular. Revenind la HTC, nu este o surpriză că One M9 e un eşec. Mult lăudat, dar prea puţin cumpărat, acesta pică mereu pe locul patru sau cinci în ordinea preferinţelor, în faţă fiind modelele de la Samsung, Apple, Huawei, LG sau chiar Motorola şi Xiaomi.
Anul acesta, Samsung a livrat câteva telefoane foarte bune: Galaxy S6 şi Galaxy S6 edge+. Înainte însă de a ajunge compania mamut din prezent, era o firmă sud-coreeană care crea telefoane banale, un exemplu fiind proces din domeniul tehnologiei, şi a construit linia Galaxy, model cu model, spre versiunile premium din prezent. Sud-coreenii urmau să plătească un miliard de dolari despăgubiri şi mai multe telefoane ar fi fost scoase de pe piaţa nord-americană.
În 2014, Vanity Fair (via The Next Web) scriam un paragraf interesant despre Samsung. "Au aplicat doar altă strategie din manualul Samsung, folosită de multe ori: când o altă companie lansează o tehnologie inovatoare, vin cu versiuni mai ieftine ale aceluiaşi produs. Şi strategia a funcţionat, aşa a devenit grupul Samsung de la aproape nimic un gigant internaţional".
Procesul nu s-a terminat şi Samsung nu are atât de plătit, iar în aprilie 2016 se mai ajunge în faţa unui juriu în San Jose. Dosarul are peste 3.200 de documente şi Samsung, în toţi aceşti ani, a devenit o companie imensă, aşa cum a sporit şi numărul de foi adăugate cazului. HTC nici pe departe nu vrea aşa ceva, dar nu-i displace publicitatea atrasă de comparaţia cu iPhone.
Cum compara Samsung produsele sale cu ale Apple (via ArsTechnica).
Directorul spune că, de fapt,e o clonă de iPhone 6. Se apucă acum Apple să dea în judecată HTC? Puţin probabil, tocmai de aceea nici nu va oferi vreo declaraţie oficială.
A copia un design, o funcţionalitate, şi apoi să laşi pe altcineva să decidă dacă e copie sau nu este o chestiune sensibilă. La prima vedere, una de ansamblu, poţi spune că e "clonă", dar în instanţă sunt invocate tot felul de diferenţe şi se ajunge la tot felul de detalii. În cazul de faţă camera la One A9 e pe centru, sunt mai multe nuanţe de culoare, scannerul de amprentă e dreptunghiular şi sistemul de operare e Android.
HTC One A9 nu va doborî recorduri de vânzări. Este un telefon mediocru, cu un design la graniţa dintre One M9 şi iPhone 6, iar în Statele Unite ale Americii (acolo unde HTC vrea să se remarce cu el şi unde iPhone este statuia de dărâmat) preţul îl face bun de cumpărat: 400 de dolari pentru 32GB spaţiu de stocare, 3GB memorie RAM şi 13 megapixeli camera foto. Altfel, vine un 2016 dificil pentru taiwanezi şi sud-coreeni. Pentru Apple vine anul cu iPhone 7, telefonul care va beneficia de un design diferit de al celor de până acum şi care va fi din nou prezentat drept început şi sfârşit pentru orice va exista pe piaţă.
Menţiune Desigur că acest text nu conţine dovezi incontestabile că HTC One A9 este o clonă de iPhone 6. În schimb, oferă un alt punct de vedere asupra luptei care se dă pe piaţa smartphone-urilor pentru succes, vânzări mai mari şi cât mai multă publicitate în cât mai multe locuri. Ar putea, dar ar putea fi, valabilă în acest caz dictonul: nu există reclamă bună sau rea, doar reclamă.