Despre comerţ online la Adevărul Live: Radu Vîlceanu, ContentSpeed: Oamenii cumpără şi maşini, dacă le dai ocazia

Radu Vîlceanu, ContentSpeed - provocările magazinelor online şi la ce ne putem aştepta în 2014

La Adevărul Live a fost invitat Radu Vîlceanu, director şi fondator ContentSpeed, companie specializată pe soluţii de comerţ electronic. Discuţia s-a concentrat pe magazine online şi offline şi trendurile pe care le vom vedea în 2014.

Ştiri pe aceeaşi temă

Anul 2013 a fost unul de maturizare pentru comerţul online. Black Friday a fost organizat în două etape, în funcţie de dorinţele marilor jucători de pe piaţă. Liderii s-au stabilizat, iar comerţul online creşte, pe lângă comerţul tradiţional, din magazine.

Radu Vîlceanu oferă soluţii pentru comerţ electronic magazinelor online. La Adevărul Live am discutat despre cum a fost 2013, ce va fi în 2014 şi ce şanse mai are cineva să-şi deschidă un magazin online de succes în România. De asemenea, am vrut să aflăm dacă offline-ul şi online-ul merg împreună sau sunt cu adevărat concurente, pe o piaţă în continuă maturizare.

Înregistrarea emisiunii Adevărul Live şi fragmente transcrise din timpul acesteia


Radu Vîlceanu, ContentSpeed - provocările magazinelor online şi la ce ne putem aştepta în 2014

„Comerţul online, pentru mine, a început când mi-am dat seama că acesta va fi viitorul. Am început când mi-am luat un computer din America. Iar platforma ContentSpeed a început în urmă cu 6 ani“, a afirmat Radu Vîlceanu. „La începutul anilor 2000 era un singur magazin online, CyberShop. A fost apoi eMania, dar piaţa nu era pregătită“, a mai spus acesta.

„Eu am mai fost implicat în dezvoltarea unui magazin, iar în 2001 am ajuns la vânzări de 800 de mii de dolari. Atunci aveam şi o formă de credit cu buletinul. Îi zicea rate.ro“.

 

  • 15:48
    „[eMAG] a vândut mașini pentru că a pus butonul de «adaugă în coș» lângă produse. Poate și alții ar vinde, dacă ar încerca“, a spus Vîlceanu.
  • 15:46
    „Când jucătorii mari intră în online, trebuie să-și alinieze prețurile. În online, trebuie să fie unitate de sus până jos, pentru că acum încă sunt companii care practică prețuri diferite în funcție de zona în care are magazine fizice“, a spus Vîlceanu.
  • 15:42
    Radu Vîlceanu a vorbit și despre comenzile prin smartphone. Anul trecut, nivelul a fost pe la 7%, dar creșterea în 2014 are șanse să fie de 100%. „Trendurile globale ar trebui să se simtă și la noi, dar din experiența mea pot spune că nu vom rămâne mult în urmă. Eu am observat că în weekend utilizatorii comandă mai mult de pe tablet, unii dintre ei le arată soțiilor produsele pe care le vor“, a spus acesta. Despre telefoane a spus că circa 20% din oameni au abonament de date, potențialul fiind mare pentru viitor, dacă ajung oamenii să le folosească la întreaga capacitate.
  • 15:40
  • 15:38
    „Sper să ajungem și pe segmentul de alimente, căci acolo sunt sume oarecum fixe, vrei nu vrei tot mănânci“, a caracterizat Vîlceanu acest domeniu.
  • 15:37
    Vlad Andriescu l-a întrebat cam ce șanse ar avea un startup în zona asta și ce investiții ar presupune. „Se începe de la cel puțin 15 mii de euro, până la 20 de mii, cu o mașină de livrare, cu o zonă de depozitare, apoi e vorba de marketing“, a spus Vîlceanu. La haine, la bricolaj, la produse pentru copii ajungi la break even pe la 6 luni, pe când în electroIT abia pe la 12 luni de la deschidere.
  • 15:35
    „Avantajul unui marketplace e că vezi ce se întâmplă cu piața fără să faci investiții mari“.
  • 15:31
    Vlad Andriescu a întrebat dacă e vreun model mai bun decât un marketplace sau un magazin de nișă. „Eu mă aștept să apară foarte multe de tip marketplace, dar nu toate pot fi așa. Însă cele care lucrează cu stocul furnizorilor, ajung, de regulă, să fie de tip marketplace. Dar la nișare poți să vinzi mai scump, să creezi un brand. Nișarea ar fi abordarea Apple“, a spus directorul ContentSpeed.
  • 15:28
    „Mai ajută în acest moment toate aceste resurse de finanțare, de la card la sistem de rate. La nivelul inovației, un lucru pozitiv ar fi personalizarea relației cu clientul. Spre exemplu, Amazon trimite newsletter personalizat. Îmi arată produse care m-ar interesa“, a spus Vîlceanu cu referire la personalizarea cumpărăturilor.
  • 15:25
    „O treabă care ar ajuta industria fashion ar fi probarea hainelor înainte. Curierul ți-ar aduce haina, probezi, iar din trei bucăți, păstrezi una care îți vine“.
  • 15:24
    „Românii încă lucrează cu foarte mulți bani cash. Și chiar dacă primesc banii pe card, ei îi scot și îi folosesc cash. [...] În perioada în care se dau salariile, există o dublare a vânzărilor“, a spus Vîlceanu. În comerțul electronic se vede foarte bine când intră salariile.
  • 15:20
    Când vine vorba de vânzarea produselor alimentare online, în România încă nu sunt pregătite magazinele pentru așa ceva, iar aici e vorba de investiția în mașini de livrare și în crearea unei infrastructuri, consideră Radu Vîlceanu.
  • 15:18
    Radu Vîlceanu a spus că printre problemele comerțului electronic la noi se numără neintrarea în online retail a unor mari jucători. Apoi, nivelul de încredere e destul de scăzut. Și mai trebuie rezolvată problema serviciilor, spre exemplu, dacă toate magazinele au avea stoc propriu-zis, atunci comanda ți-ar fi livrată repede. Dar ele, multe dintre ele, lucrează cu stocul furnizorului.
  • 15:17
    „Eu consider că acest comerț electronic încă este o zonă gri. Doar pentru că avem un magazin nu înseamnă că s-a terminat totul. Spre exemplu, în Turcia creșterea anuală este de 75%. În Polonia creșterea e de 4%, în Anglia de 2%“. 
  • 15:14
    „Pe fashion comanda medie e mică, dar numărul de comenzi e mai mare. În România, Black Friday s-a făcut și pe haine, dar afară nu e ceva obișnuit. Acolo predomină electroIT. Au fost și produse de bricolaj. [...] În total, noi am avut vânzări de 15,8 milioane de euro, dar nu țin cont de zona Business to Business aici“.
  • 15:13
    „Din toți clienții noștri aproximativ 40-50% au organizat Black Friday. Ceilalți cred că pierd bani prin acele discounturi. Eu cred însă că îți fidelizezi astfel publicul, nu pierzi“, a mai spus Vîlceanu.
  • 15:10
    ”Acest Black Friday este un fel de olimpiadă a comerțului online. Înveți, înveți, înveți și apoi trebuie să dai acest examen”
  • 15:09
    ”Diferența între 2013 și alți ani este că am avut două Black Friday-uri în loc de unul. Nivelul de creștere de 35% pe an s-a menținut și cred că se va menține și anul acesta. De asemenea, au intrat în e-commerce brandurile serioase - Selgros, Carefour. Nu mai e doar o joacă de copii.”
  • 15:08
    ”eMag își diversifică acum portofoliul, transformându-se într-un marketplace similar Amazon”
  • 15:07
    ”Am ajuns în momentul în care aproximativ 20% din consumul de IT&C se face prin magazinele online”
  • 15:06
    ”Nu toți antreprenorii care au prins acel moment au făcut ce trebuie cu afacerea lor. În 2008-2009, când consumul s-a contractat, nu au mai putut plăti furnizorii. Cred că e și unul din motivele pentru care eMag și PCGarage și-au schimbat patronii”.
  • 15:05
    ”O etapă foarte bună pentru comerțul online a fost 2006-2007. Europa a intrat în UE, au scăzut taxele și veniturile românilor erau mai mari.”
  • 15:05
    ”Primele magazine online au fost deschise de vizionari, dar aceștia erau, în mare parte, tehnici. Cei de la eMag au avut mereu cunoștințe în marketing”
citeste totul despre: