Rembrandtul „pictat“ de computer e în România pentru Noaptea Muzeelor

Rembrandtul „pictat“ de computer e în România pentru Noaptea Muzeelor

Noul tablou creat de computer. FOTO Răzvan Băltăreţu/Adevărul

Conceptul „big data“ e plictisitor şi greu de înţeles, de cei mai mulţi utilizatori, ce scop are. Însă nu contează conceptul, ci cum a fost folosit pentru a crea de la zero un tablou à la Rembrandt.

Ştiri pe aceeaşi temă

Microsoft aduce la Art Safari prima lucrare creată de un algoritm în cloud. Lucrarea poate fi văzută până duminică, 21 mai, iar proiectul acesta de artă şi tehnologie se numeşte „The Next Rembrandt“. Cu inteligenţă artificială şi analiza tablourilor pictorului, algoritmul a descompus şi analizat timp de 18 luni toate picturile semnate de Rembrandt pentru a putea asimila stilul, alegerile şi intenţiile maestrului olandez într-o nouă lucrare.

Cele 346 tablouri ale olandezului au fost scanate 2D şi 3D, apoi detaliile au fost amplificate prin algoritmi de „deep learning“ rulând pe platforma de cloud Azure de la Microsoft. Întregul proces a implicat artişti, programatori, critici de artă, specialişti în date, istorici ai artei şi ingineri, şi au fost 168.263 de „unităţi“ vizuale pe care algoritmul le-a învăţat şi folosit.

Alegerea subiectului a fost făcută conform deciziilor artistului în opera sa, iar predilecţia lui Rembrandt pentru portrete a uşurat decizia, dar a asigurat şi o cantitate mai mare de date „de învăţare“ specifice subiectului pentru algoritmul care a creat „un nou Rembrandt“. Detaliile portretului au fost stabilite împreună cu critici de artă şi experţi în opera pictorului, ţinând cont de alegerile reale ale acestuia şi de contextul istoric al activităţii lui. Subiectul: un bărbat între 30 şi 40 de ani, cu barbă, îmbrăcat în negru, cu guler alb şi pălărie.

Odată ales „modelul“, algoritmul a creat imaginea folosind tehnicile de geometrie, compoziţie, coloristică şi detalii învăţate din analiza tablourilor maestrului olandez. Rutine software de recunoaştere facială au analizat şi clasificat cele mai des întâlnite geometrii folosite de Rembrandt pentru crearea feţelor şi le-au aplicat pentru a genera trăsăturile „modelului“ pe pânza virtuală a noului tablou.

Până aici probabil că te-ai gândit că e o poză, însă nu-i chiar aşa. Odată ce portretul a fost complet, au fost adăugate textură şi relief. În urma analizei tehnicii şi tuşelor tablourilor existente, imaginea creată a fost completată cu informaţii legate de înălţime pentru a recrea mişcările pensulei şi aplicarea culorilor. O imprimantă 3D special dezvoltată pentru reproduceri de artă a aplicat 13 straturi de culoare succesive, recreând realist textura unei picturi clasice pentru cei 148 de milioane de pixeli ai noului Rembrandt.

Portretul este însoţit de o instalaţie interactivă ce detaliază tehnicile şi datele folosite în crearea sa. Pe ecrane asociate tabloului, vizitatorul poate vedea algoritmii şi ştiinţa din spatele imaginii, precum şi a crea propriile tuşe vizuale „în stilul lui Rembrandt“ cu ajutorul unei pensule virtuale, folosind o variantă a algoritmului dezvoltat pentru proiect.

Acesta e un proiect al ING Bank Olanda împreună cu agenţia JWT şi Microsoft. Poate fi văzut la pavilionul Art Safari Exeprience, Galeriile Kretzulescu, Calea Victoriei, nr. 45.

citeste totul despre: