REPORTAJ Black Friday: Cum a fost sărbătoarea reducerilor la cel mai mare magazin online din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Panoul cifrelor esenţiale pentru eMAG. FOTO Răzvan Băltăreţu/Adevărul
Panoul cifrelor esenţiale pentru eMAG. FOTO Răzvan Băltăreţu/Adevărul

„Tu ce ţi-ai cumpărat de Black Friday?“. Dacă n-ai auzit întrebarea asta, atunci ai fost departe de oraş, departe de Internet sau pur şi simplu te-ai ascuns sub vreo piatră din munţi. Ieri, a fost Black Friday pe rit românesc. „Adevărul“ a ajuns la magazinul online care a luat sărbătoarea consumistă americană în deşert, adică la eMAG. Dincolo de nebunia din magazine, de pe site-uri, la „ground zero“ lucrurile sunt liniştite.

Au trecut trei ediţii de Black Friday şi încă nu mi-am cumpărat nimic la super reducerile pe care le practică magazinele. Poate trebuia să-mi cumpăr maşină anul acesta, eMAG a pus la dispoziţie 63 de bucăţi şi le-a vândut cu succes. Nu mi-am cumpărat. La ora 10.00, în zi de Black Friday, am ajuns la sediul companiei pentru a vedea cum se întâmplă sărbătoarea prin ceilalţi ochi, ai celor care se uită pe cifre şi compară parcursul actual cu cel din anii precedenţi.

În 2011, Black Friday a venit ca un vis frumos, multe reduceri la multe produse, dar la fel de multe site-uri făcute morman sub fluxul mare de utilizatori. Au picat pe capete şi în 2012, dar s-au mărit şi stocurile. Anul acesta, la a treia ediţie, Radu Apostolescu, fondator eMAG, susţine că sărbătoarea de import american a ajuns la maturitate. Cel puţin magazinul în numele căruia vorbeşte s-a asigurat că nu-i mai pică site-ul. S-a asigurat cu 500 de mii de euro şi foarte mulţi programatori.

În sala de monitorizare stau toţi oameni mari ai eMAG, se uită pe patru ecrane LCD care îşi schimbă uneori informaţiile afişate. În stânga lor, sau în faţă, dacă stai în uşă, este ecranul principal, este panoul de urmărire a tuturor cifrelor din site, a numărului de produse şi a comenzilor. Se discută de la 100 de mii de vizitatori în sus şi produse vândute cu miile. Aceasta este imaginea, în câteva cuvinte, a Black Friday pe care românii au primit-o cu braţele deschise şi cu banii în mâini ori pe carduri.

blackfriday la emag foto razvan baltaretu/adevarul

La etajul 5

Camera de monitorizare a parcursului de Black Friday este la etajul 5 într-o clădire de pe Bucureşti Nord. Camera e mică, holurile sunt largi şi oamenii puţini. Dar e linişte, nimeni nu se agită, iar din când în când mai vezi câte un om pe holuri. Vin televiziunile, stau 5-10 minute, îşi iau cadrele şi interviurile şi pleacă. Le pasă de maşini, surpriza eMAG de Black Friday 2013, s-au vândut 60 din 63 până la prânz. Le pasă de cum e faţă de anul trecut. E bine.

Oficialii eMAG ies din sală rând pe rând, când sunt chemaţi, pentru a mai pomeni ceva despre parcursul magazinului. I-a mers bine, conform cifrelor furnizat aseară, cu „închiderea“ urnelor la ora 18.00. A vândut de circa 18 milioane de euro, reducerile au ajuns la 8 milioane de euro, cea mai scumpă maşină (şi implicit cel mai scump produs vândut vreodată online în România) a fost Mercedes-Benz Clasa E 220 CDI Sedan şi au avut chiar şi vânzări fulger: trei tablete pe secundă.

Pe pereţii eMAG mai găseşti câte o imagine a unui nume greu din Tech. Mark Zuckerberg are ceva de spus, la fel si Gordon Moore sau poate Steve Jobs. Şi mai sunt câteva cuvinte pe pereţi, am remarcat sloganul „Your joy, anticipated“. Fără să exagerez, dar are ceva din statura unui magazin american, iar poziţia pe piaţa din România arată că nu greşeşte cu această atitudine. Dar revin la Black Friday.

Feţele aceleiaşi vineri

Vineri dimineaţă ascultam la Realitatea FM cum oamenii s-au dus din inima nopţii să stea la coadă la magazinele fizice pentru a prinde reduceri. Da, domn'e, românii au prins ceva din spiritul american. Va sări imediat şi comentariul: „Dar nemernicii ăia de la eMAG au schimbat data! Nu e Black Friday, e doar marketing, publicitate!“. Da, au schimbat data, dar nu le-au cerut şi celorlalţi s-o facă. eMAG a mizat mult pe evenimentul acesta, de la site până la produse, şi a trebuit să se asigure că-şi ia porţia de notorietate.

E o sărbătoare importată din SUA, nu e din Europa de Vest, dar asta nu înseamnă că trebuie să importăm totul, chiar şi data. Iulian Stanciu, şeful eMAG

Apostolescu spune că au reuşit să spulbere mitul conform căruia românii n-ar cumpăra maşini online. În mailul pe care l-am primit aseară mai sunt menţionate trei mituri: doar produsele vechi sunt scoase la vânzare; site-urile pică; românii nu cumpără prin telefonul mobil. În cele 11 ore monitorizate, au fost înregistrate 300.000 de vizite de pe telefonul mobil şi tablete, iar peste 6% din produsele cumpărate au fost comandate de pe telefoanele mobile.

Black Friday pentru magazine e ca ziua de salariu pentru oameni, numai că vine o singură dată în an. Şi vor recurge mereu la tot ce le stă în putinţă pentru a-şi asigura vânzări foarte mari. Cifrele se aşază în milioane de euro, milioane de potenţiali clienţi, sute de mii de produse şi altele. Vor oamenii reducere? Vor. Pot fi minţiţi uşor? Cu siguranţă, dar nu duc lipsă de unelte pentru informare. Black Friday este bula de aer de care aveau nevoie magazinele online, şi nu numai, după criza din 2009 şi decesul creditului de consum („cu buletinul“).

image

Oamenii au, găsesc eu, proasta impresie că publicitatea şi comerţul sunt verticale şi trebuie să se gândească la binele lor, să nu încerce să profite de emoţii sau de contextul social. N-am fost la alte magazine ieri să văd cum a fost atmosfera acolo, dar la eMAG a fost ca la un joc de şah când ai repetat de atâtea ori, încât ai în minte toate mutările pe care le-ai văzut în sute de scheme şi ştii ce urmează.

image
image

Foto

blackfriday la emag foto razvan baltaretu/adevarul

De partea cealaltă, la consumatori, situaţia a fost previzibilă de asemenea. Oamenii sunt în coadă la tigăi, la tricouri, la nimicuri de puţini bani. Şi au fost în coadă şi la Black Friday

Sărbătoarea asta a consumismului este, până la urmă, ca un bufet cu autoservire. Iei ce vrei şi pleci, dar poţi de asemenea să stai de o parte şi să te uiţi. Bucătarul ştie însă că vor fi destui cei care vor vrea să guste sau chiar să ia din toate felurile. Noroc că până la Black Friday 2014, mai sunt suficiente moaşte de scos afară pentru antrenamentul oamenilor de a sta la coadă.

Haide să discutăm! Ne poţi vizita şi pe pagina de Facebook „Tech Adevărul“.

Tot ce vrei să ştii despre Black Friday: Cum a fost „Vinerea neagră“ în al treilea an şi la dată nouă
Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite