„Telepractica” psihologică se referă la orice tip de ajutor care este oferit la distanţa: prin telefon, videoconferinţă sau email. Specialiştii spun că apariţia acestui nou tip de practică asistată a îmbunătăţit mult viaţa celor care nu se pot deplasa dar care au nevoie de sprijin psihologic.
 
O meta-analiză din 2008, efectuată pe 92 de studii, nu a găsit nicio diferenţă între psihoterapia efectuată faţă în faţă şi cea efectuată cu ajutorul videoconferinţelor (Journal of Technology in Human Services, Vol. 26, No. 2). Similar, în 2009, un review, efectuat pe 148 de publicaţii care au examinat utilitatea videoconferinţelor, a arătat un nivel de satisfacţie ridicat, în rândul clienţilor şi un nivel de satisfacţie moderat spre înalt, în rândul specialiştilor şi rezultate clinice pozitive (Clinical Psychology: Science and Practice, Vol. 16, No. 3).
 
Mai mult, un studiu din 2010 din Journal of Clinical Psychiatry (Vol. 71, No. 7) a găsit că videoconferinţele au fost de succes în tratarea tulburării de stres post traumatic. În acest studiu, cercetătorii au comparat eficacitatea a 12 sesiuni de terapie a furiei efectuate prin videoconferinţe, cu 12 sesiuni efectuate faţă în faţă, în 125 de arii rurale unde veteranii de război au avut stres post traumatic. Rezultatele au fost că terapia video a furiei a fost la fel de eficientă ca şi cea faţă în faţă.
 
Conform unui studiu efectuat de Parks & Asociaţii, în 2014, peste un million de familii americane au făcut apel la o consultaţie de tip videconferinţă cu un specialist din domeniul medical (medic, psiholog etc.). Se estimează că venitul din videoconferinţele de tip asistenţă medicală vor genera venituri de la 100 de milioane de dolari, în 2013, la peste 13,8 miliarde de dolari, până în 2018, arătând că există un trend ascendent şi o nevoie clară pentru acest tip de servicii.
 
Dintre cei care au ales comunicarea la distanţă cu specialiştii, 80% au motivat că au economisit timp atunci când au ales acest gen de consultanţă. Datorită unui astfel de succes al tehnologiei de comunicare, care vine în ajutorul pacienţilor şi al specialiştilor din domeniul sănătăţii, SUA a alocat 7,3 milioane de dolari unui start-up numit Augmedix, care permite doctorilor să aibă acces la dosarele pacienţilor în timp real cu ajutorul Google Glass. Reforma de sănătate din Statele Unite, de pildă, include inclusiv reforma serviciilor de telehealth (sau sănătate asistată cu ajutorul internetului).
 

Acum şi în România

Ca orice altceva, şi serviciile de telepractică ajung în România cu o întârziere de 10-15 ani. Atlashelp.ro este prima platformă profesionistă de ajutor specializat care reuneşte specialişti din toate domeniile de psihoterapie, consiliere şi coaching pentru a veni în întâmpinarea clienţilor, care au timp puţin şi nevoie de ajutor. Atlashelp.ro propune un loc de întâlnire care facilitează accesul la serviciile de sănătate mentală şi wellbeing. Nu trebuie să mai staţi ore în şir în trafic, nu trebuie să mai faceţi naveta ca să ajungeţi la vreun specialist preferat, nu trebuie să căutaţi pe Google care specialist este cel mai potrivit pentru voi, nu trebuie să vă mai puneţi întrebări, oare ce este psihoterapia, cât durează şi cât costă. Atlashelp.ro garantează şi verifică legitimitatea fiecărui specialist care îşi oferă serviciile online.

Cât de important e?

Pentru un client care se află la sute de kilometri de un specialist, ideea de ajutor specializat pare uneori imposibilă, însă Atlashelp.ro face acest lucru realizabil. Atlashelp.ro aduce împreună specialiştii şi clienţii eliminând un lucru important: distanţa fizică, uneori de neînvins. Atlashelp.ro poate fi astfel un ajutor important mai ales pentru românii care se află în străinătate, ştiut fiind faptul că înstrăinarea este numărul doi ca motiv al depresiei, imediat după pierderea partenerului. Oare câţi români aflaţi singuri, la muncă printre străini, nu au simţit nevoia ajutorului unui specialist care să îi vorbească limba maternă? Românii din străinătate pot avea acces la consiliere, psihoterapie şi coaching la preţurile din România cu un specialist care să îi înţeleagă cultura, mentalitatea şi problemele exprimate în limba maternă. Deşi mulţi psihoterapeuţi lucrează pe Skype, mai ales cu expatriaţii, această soluţie nu este cea mai bună, întrucât uneori conexiunea este slabă, nu există o corectitudine a fiscalităţii etc. Atlashelp.ro are sistem de plată integrat astfel încât fiecare client va plăti securizat şi va primi factura la sfârşitul fiecărei şedinţe.

Aşadar, cu soluţiile de 4G oferite de companiile de telefonie mobilă şi internet, a avea ajutorul dorit a devenit un lucru simplu şi la îndemâna oricui are un telefon mobil inteligent sau un calculator conectat la internet.

Se pare deci că viitorul serviciilor de sănătate mintală şi wellbeing se îndreaptă către crearea de platforme de ajutor specializat care vor deservi un număr mult mai mare de clienţi.