S-a lansat primul ghid al supravieţuitorului de cancer localizat în zona capului şi a gâtului
0Anual, peste 45.000 de români află că au cancer. Asta înseamnă că un român primeşte acest diagnostic la fiecare 12 minute. Potrivit datelor International Agency for Research on Cancer, cele mai des întâlnite forme sunt cel mamar, pulmonar, cancerul de col uterin, de prostată şi cel în zona cap-gât.
Pentru ultimul dintre ele, rata de mortalitate din România este de două ori mai mare decât media europeană. Mai exact, la noi sunt înregistrate 9,1 decese la 100.000 de locuitori, comparativ cu 4,3 în Europa. Anul acesta, Asociaţia Sănătate pentru Comunitate lansează primul ghid al supravieţuitorului de cancer localizat în zona capului şi gâtului.
“Ideea unui ghid al supravieţuitorului vine din contactul cu oamenii care au trecut printr-un tratament oncologic şi a căror luptă cu boala este continuă. Membrii familiei, prietenii şi alte tipuri de aparţinători sunt consideraţi parte importantă a procesului de supravieţuire deoarece reprezintă o experienţă unică şi continuă, diferită pentru fiecare pacient în parte, dar şi pentru familiile acestora. Principalul obiectiv al procesului de supravieţuire urmăreşte recuperarea, pe cât mai mult posibil, a celor mai importante aspecte ale vieţii înainte de diagnosticare şi identificarea unor noi abordări de reintegrare socială şi în câmpul muncii. Ghidul apare tocmai în contextul acestor necesităţi”, a declarat Alina Comănescu, fondatorul Asociaţiei Sănătate pentru Comunitate.
În România, bărbaţii diagnosticaţi cu cancer la nivelul capului şi al gâtului sunt de 9 ori mai mulţi decât femeile.
”Povestea mea cu cancerul a început în 2011, când am făcut biopsia unei mici leziuni din cavitatea orală. Atunci când a venit rezultatul, mi-am dat seama că întreaga viaţă avea să mi se schimbe. Şi aşa a fost. Este o luptă pe care nu o poţi câştiga singur. Reuşita mea se datorează familiei şi prietenilor, pentru că m-au motivat să îmi continui lupta, chiar şi atunci când tratamentul era din ce în ce mai greu, durerile erau mari şi nu puteam înghiţi, dar mai ales medicilor specializaţi în acest tip de cancer, care mi-au recomandat cele mai bune terapii pentru a mă vindeca şi mi-au explicat ce presupune fiecare, pas cu pas”, a povestit Luminiţa Iancu.
Şansele de supravieţuire sunt şi ele mai scăzute decât în Europa. La un an de la diagnosticare, rata de supravieţuire de la noi este de 67,86%, a cincea cea mai mică de pe continent, iar la 5 ani, scade la 41,55%, comparativ cu media europeană de 75, respectiv 51%. Fumatul, consumul de alcool, agenţii infecţioşi, factorii nutriţionali şi cancerele dezvoltate de-a lungul timpului reprezintă principalii factori de risc pentru apariţia acestui tip de cancer.
”Leziunile la nivelul mucoasei orale, petele albe ori roşii, prezenţa unor noduli ori a unor suprafeţe neregulate, chiar sângerări la nivelul leziunii, aceste sunt semnele care trebuie să ne trimită la medic. Noi le remarcăm la controlul periodic, dar a căror pondere nu depăşeşte 5-6% dintre serviciile solicitate de persoanele care ajung în clinicile noastre. Anul trecut, în timpul campaniei, am avut un caz al unui tânăr de 30 de ani, care în urma consultaţiei gratuite a avut nevoie de investigaţii amănunţite. Din fericire, rezultatul a fost negativ, cu precizarea că e nevoie de o monitorizare a leziunilor, o dată la 6 luni”, a precizat dr. Cristian Irimia, medic stomatolog.
Pentru al treilea an consecutiv, Asociaţia Sănătate pentru Comunitate implementează în România campania iniţiată de European Head and Neck Society, alături de European Cancer Patient Coalition. Anul acesta vizează oferirea a 200 de consultaţii gratuite în Bucureşti, Braşov şi Petroşani, cu posibilitatea de extindere în cazul în care alte centre medicale doresc să se implice în program.
Ghidul poate fi găsit pe pagina de Facebook a asociaţiei
GHIDUL SUPRAVIEŢUITORULUI DE CANCER LOCALIZAT ÎN ZONA CAPULUI SAU GÂTULUI este parte a Campaniei MAKESENSE, derulată cu sprijinul MERCK România.
Despre Merck
Fondată în Darmstadt, Germania în 1668 de către Friedrich Jacob Merck, compania Merck este cea mai veche companie de produse farmaceutice şi chimice din lume. De-a lungul celor aproximativ 350 de ani, a devenit o companie globală având aproximativ 50.000 de angajaţi în 66 de ţări. Implicarea şi investiţia în cercetarea unor patologii precum cancerul, scleroza multiplă şi infertilitatea au dus la dezvoltarea unor medicamentelor care să ajute şi să protejeze fiecare membru al familiei. Un număr estimat de 2,5 milioane de copii s-au născut cu ajutorul tratamentelor Merck pentru fertilitate. Zilnic, aproximativ 55 de milioane de pacienţi de pe întregul glob folosesc medicamentele Merck pentru diabetul de tip 2, afecţiuni ale tiroidei, boli cardiovasculare şi afecţiuni ale hormonului de creştere. În 2016, Merck a investit aproximativ 1,5 miliarde de euro în cercetare şi dezvoltare medicală pentru a elabora alternative de tratament mai bune. Peste 2.500 de experţi lucrează în centrele de cercetare din Darmstadt, Boston, Beijing şi Tokyo, iar compania se află în strânsă colaborare cu universităţi şi companii din domeniul biotehnologiei. Strategia Merck de implicare şi Compania Merck afirmă şi îşi respectă propriile valori: Integritate, Spirit Inovator, Respect pentru oameni, Spirit de echipă, Performanţă. www.merckgroup.com