Cine sunt medicii care «dau consultaţii» pe bloguri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sunt doctori tineri care îşi continuă munca de medic şi după ce au ieşit pe uşa spitalului. Ei oferă consultaţii şi scriu articole pe teme medicale în mediul virtual, de interes pentru persoanele care se confruntă cu probleme de sănătate.

Persoanele care intră în cabinetele online ale medicilor nu au nevoie de programare şi nici nu trebuie să se deplaseze. La orice oră din zi şi din noapte, ei pot să adreseze medicilor întrebările care îi frământă şi pot lua contact cu experienţele altor persoane confruntate cu probleme similare. Mulţi nu au răbdare până să ajungă la medic şi încearcă să afle ce fel de boală ar putea avea, în timp ce alţii se mulţumesc în mod greşit doar cu sfaturile obţinute online şi, uneori, nici nu mai ajung în faţa unui medic. Mai sunt şi persoane care au nevoie de cât mai multe informaţii despre boala de care suferă. „Adesea, ştiu că după ce voi comunica un diagnostic, pacientul va ajunge pe Internet încercând să afle mai multe detalii şi chiar îl avertizez că nu tot ceea ce găseşte este informaţie ştiinţifică veridică", mărturiseşte medicul dermato-venerolog Oana Clătici de la Spitalul Universitar de Urgenţă Bucureşti, autor al bloguluiDermatocosmetologie (http://dermatocosmetologie.blogspot.com/). Însă, categoria cea mai numeroasă a persoanelor care frecventează blogurile medicilor este formată din cele care vor să afle rapid de ce boală suferă şi doresc să se trateze cât mai repede acasă, pe cât se poate, fără să mai fie nevoie şi de drumuri la cabinetele medicale din clinici sau din spitale. Astfel de persoane nu ţin cont de avertismentele prezente pe blogurile medicilor care spun, în unanimitate, că sfaturile oferite online nu pot înlocui o consultaţie la doctor bazată pe examinarea faţă în faţă a pacientului şi pe analize medicale.

Malpraxisul, frecvent în mediul virtual

Informaţia de pe blogurile cu specific medical nu este în toate cazurile de încredere şi cei care aplică ceea ce citesc pot avea de suferit de pe urma unor sfaturi greşite. Tocmai din acest motiv, blogurile scrise de medici au din start mai multă credibilitate. Un exemplu pozitiv este blogul Contraboli, un blog nominalizat la premii importante şi premiat la propunerea Colegiului Medicilor din România, al cărui autor nu este un medic, ci un student la medicină. Laurenţiu Crăciunaş, autorul www.contraboli.ro, este student la Facultatea de Medicină „Iuliu Haţieganu" din Cluj-Napoca, anul V şi a scris primul articol pentru blogul său în anul 2007. În acelaşi an, a obţinut pentru blog acreditarea internaţională din partea Health on the Net Foundation, care certifică acurateţea informaţiei oferite publicului.

Documentarea zilnică pentru blog îi ajută în profesie

Totuşi, Laurenţu Crăciunaş susţine că principalul beneficiu al faptului că deţine blogul Contraboli îl constituie autoeducarea. „Pregătirea materialelor pentru blog mă ţine la curent cu noutăţile apărute în domeniul obstetricii şi ginecologiei, specialitate pe care doresc să o urmez după absolvirea facultăţii", spune viitorul medic. Alte bloguri, chiar dacă nu sunt certificate internaţional, au credibilitate datorită medicilor care le întreţin. Este şi cazul doctorului Adina Chericheş, medic specialist de medicină de familie din octombrie 2010, după ce a făcut 3 ani de rezidenţiat în Centrul Universitar Târgu Mureş. A terminat facultatea de medicină în 2007, tot la Târgu Mureş, şi scrie pe blogul „Jurnal de medic" (http://adina.cheriches.ro/) de doi ani şi jumătate, din august 2008. „Blogul mă ajută indirect. Pentru a scrie un articol, mă documentez, citesc zilnic ştirile medicale sau caut informaţii în tratate de specialitate, câştigând informaţii care îmi sunt de folos în cabinet", explică specialistul Adina Chericheş.

image

Laurenţiu Crăciunaş  are blogul Contraboli din 2007 iar medicul Adina Chericheş are un blog cu sfaturi  de prevenţie

Medicina cu «faţă umană»

Confidenţialitatea, specifică relaţiei dintre medic şi pacient, se păstrează şi în mediul online. Medicii nu discută cazuri folosind nume reale şi nici nu publică fotografii ale pacienţilor. În schimb, pot alege să dezvolte o relaţie caldă cu cititorii, povestind şi întâmplări care-i emoţionează. „Are aproape 100 de ani. S-a ambiţionat: «Vreau să ajung suta. Nu mai e aşa de mult, numai 7 luni»", scrie Adina Chericheş în postarea cu titlul „Un pacient conştiincios", impresionantă, de grija cu care un pacient al său îşi îngrijeşte sănătatea. În cazul Adinei Chericheş, care de câteva luni lucrează ca medic în Franţa, blogul este şi legătura cu ţara. „Prin blog vreau să ţin legătura cu foştii colegi, cu foştii pacienţi, cu prietenii făcuţi online. Detalii despre viaţa medicilor din Franţa, despre atitudinea pacientului pot fi utile atât medicilor, cât şi pacienţilor din România", spune specialistul.

Un mod de a câştiga pacienţi

Chiar dacă nu sunt profitabile în mod direct, blogurile adună potenţiali clienţi pentru clinicile la care lucrează medicii. „Mi se întâmplă să fiu rugată online, pe Dermatocosmetologie, să mă uit la fotografii cu nişte leziuni şi apoi să mă întâlnesc la cabinet, la consultaţii, cu cititorii care mi-au cerut sfatul", spune medicul dermatolog Oana Clătici. Pentru blogul Contraboli, Laurenţiu Crăciunaş a folosit câteva metode de promovare la îndemână. „Am un cont de Twitter care se updatează la fiecare postare şi o pagină de Facebook care are până acum 1.000 de fani. Blogul permite abonarea prin e-mail", explică Laurenţiu Crăciunaş.

Sunt şi bloguri pe care nu scriu medici, de aceea este necesară  verificarea informaţiilor citite online.

Atenţie! Pe blogurile medicilor se precizează că informaţiile oferite online nu pot înlocui consultaţiile reale.



Sănătate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite