FOTO Corespondenţă din Moscova - Suvenirele Mondialului, o afacere profitabilă pentru Rusia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Rusia a investit peste şapte miliarde de dolari pentru a organiza cel mai mare eveniment fotbalistic, care se desfăşoară o data la patru ani.

Firesc, ruşii se aşteaptă acum ca cel puţin o parte din bani să fie recuperaţi, desi previziunile optimiste ale oficialităţilor au dat asigurări că Mondialul de anul acesta va fi cu adevărat un succes şi din punct de vedere financiar. O previziune despre care criticii regimului condus de Vladimir Putin spun că ar avea doar darul de a încerca să adoarmă populaţia, nicidecum un temei ancorat în realitate.

În Rusia viaţa este destul de scumpă, cu excepţia benzinei, care este în jur de 2,5 lei echivalentul în RON, preţurile sunt mari, iar salariul mediu se învârte undeva pe la 830 de dolari. Bani insuficienţi pentru o parte însemnată a populaţiei pentru care Mondialul nu înseamnă o bucurie, ci mai degrabă un gest de snobie al puterii. Câinii latră însă, iar caravana trece, aşa cum s-a întâmplat şi în Brazilia 2014 sau Africa de Sud 2010, competiţii care au avut loc în ţări aflate sub nivelul de dezvoltare al Rusiei şi care finalmente au fost socotite nişte reuşite.

200 de euro, balonul oficial al turneului

Cum pot fi recuperaţi banii investiţi de statul rus? O parte dintre ei prin consumul pe care îl fac fanii care au luat cu asalt şi vor fi în Rusia până pe 15 iulie. La o primă vedere lucrurile au debutat bine. În Moscova, unde au loc cele mai multe meciuri, e foarte greu să mai găseşti un loc de cazare, restaurantele, barurile şi puburile sunt pline, berea curge din belşug, iar în supermarket sticlele de vodcă se vând ca pâinea caldă. Un alt capitol la care vânzările curg bine este cel al suvenirelor oficiale ale turneului. Magazinul din Piaţa Roşie, kilometrul zero al Moscovei, este asaltat zilnic, astfel încât pentru a intra înăuntru trebuie să stai la coadă. Preţurile par prohibitive la prima vedere: o minge oficială 200 de euro, un tricou simplu fără guler 50 de euro, tricou cu guler al unei echipe 40 de euro, fular 25 de euro. Se găseşte absolut orice, de la pixuri, caiete, brelocuri, căni şi halbe la haine pentru nou născuţi, ghiozdane, mascote de toate mărimile, perne, şepci sau cărţi de joc. Principalii clienţi sunt asiaticii, care ies cu pungile doldora de suvenire, lăsând bani frumoşi la casele magazinului. 

Fake-urile sunt cam la acelaşi preţ

Pentru cei care nu ţin neapărat să cumpere suvenire oficiale, există şi variante fake, dar nu în centrul Moscovei, ci în târguri la periferii. Preţurile nu sunt mici însă nici aici, deoarece comercianţii încearcă să scoată cât mai mult de pe urma amatorilor.  O şapcă de la magazinul oficial e 15 euro, iar la tarabe 10 euro. Evident în ruble: 10 euro egal 700 ruble. Avantajul cumpărătorilor e că se poate negocia, iar al vânzătorilor că nimeni nu cere bon fiscal, astfel că se driblează impozitul. Vânzările sunt însemnate şi într-o parte şi în cealaltă, ruşii profitând de numărul mare de turişti, fani ai echipelor participante, veniţi la Moscova. Cei mai mulţi dintre suporteri, în special cei veniţi de peste mări şi ţări, se opresc în primul rând la Moscova, un oraş care oferă şi multe obiective turistice şi de acolo pornesc spre oraşele unde sunt programate meciurile echipelor lor. Cei potenţi financiar cu avionul, iar ceilalţi cu trenurile gratis puse la dispoziţie de organizatori pentru posesorii de bilete.

Imagine indisponibilă
Imagine indisponibilă
Imagine indisponibilă
Imagine indisponibilă
Imagine indisponibilă
Imagine indisponibilă
Imagine indisponibilă

La Moscova a avut loc şi a şasea ediţie a programului „Fotbal pentru Prietenie”, unde pentru prima dată au participat 211 ţări şi regiuni din întreaga lume. Numărul total al participanţilor şi invitaţilor a depăşit pragul de 5.000. Cei 422 de băieţi şi fete - Tineri Fotbalişti, Tineri Jurnalişti şi Tineri Antrenori - au fost uniţi de o singură misiune comună: promovarea unor valori umane esenţiale, precum prietenia, egalitatea, corectitudinea, sănătatea, pacea, devotamentul, victoria, tradiţia, onoarea.În România, programul Fotbal pentru Prietenie este susţinut de Federaţia Română de Fotbal, dedicat programelor de responsabilitate socială şi promovării educaţiei prin sport. Doi copii de 12 ani din România au participat la programul Fotbal pentru Prietenie anul acesta: un Tânăr Fotbalist – Victor Stancovici, fotbalist al echipei Petrosport Ploieşti, şi o Tânără „Jurnalistă”, Maria Dan, elevă în clasa a 5-a L, la I.C.H.B. Colentina. Cei doi au făcut parte din echipa mixtă internaţională a prieteniei „Humpback Whale (Balena cu cocoaşă)” – una dintre cele 32 de echipe internaţionale de copii care au participat anul acesta în proiect. Alături de cei doi copii din România, din echipă au făcut parte copii din Argentina, Insulele Virgine Britanice, Algeria, Estonia şi Senegal.

Imagine indisponibilă
Sport



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite