Brazilia, cel mai mare perdant al Mondialului: ce a câştigat şi ce a pierdut „Ţara Cafelei“ după CM 2014
0Pe teren, gazda turneului final a înregistrat cel mai mare eşec din istoria ei în acel 1-7 cu Germania. Din punct de vedere financiar, nota de plată a competiţiei va lovi din plin economia ţării.
Oli s-a referit la fotbal, însă concluzia sa e confirmată şi de cifrele prezentate de specialişti în ceea ce priveşte latura economică a Mondialului. Chiar dacă guvernul brazilian încearcă să descrie turneul final ca un succes total, mai ales că se apropie alegerile prezidenţiale, în realitate, costurile uriaşe ale organizării Mondialului, undeva între 11 şi 14 miliarde de dolari, au reprezentat o lovitură grea pentru economia ţării.
Câştiguri mari din turism
Singurul domeniu care, într-adevăr, a beneficiat de pe urma CM 2014 a fost cel al turismului. De două ori mai mulţi turişti s-au deplasat în Brazilia, în comparaţie cu Africa de Sud, în 2010. Bilanţul prezentat de Ministerul Turismului: 600.000 de vizitatori veniţi din străinătate, care au cheltuit 1,5 miliarde dolari pe durata competiţiei.
Cei mai mulţi turişti au vizitat Rio de Janeiro, acolo unde preţul unei nopţi de cazare a fost, în medie, de 461 de dolari, dublu faţă de Johannesburg, în 2010. Cei mai mulţi turişti au fost la prima lor călătorie în Brazilia şi e de aşteptat ca 20-25% din ei să revină, în anii următori, pentru a-şi petrece vacanţa în „Ţara Cafelei“. Ministerul Turismului estimează că 15 la sută din cele 4,8 milioane de locuri de muncă, create în ultimii patru ani, s-au datorat Cupei Mondiale.
În ciuda acestor cifre, mult mai bune faţă de cele obţinute de Africa de Sud, ele sunt departe de ce au câştigat nemţii la Mondialul din 2006. Atunci, două milioane de turişti au vizitat Germania pe durata turneului final.
I-au „agăţat“ pe oamenii de afaceri
Mondialul a avut un efect benefic şi asupra comerţului în Brazilia. Pe durata competiţiei, companiile locale au invitat peste 2.300 de oameni de afaceri din 104 ţări în Brazilia şi s-au semnat parteneriate de afaceri în valoare de şase miliarde de dolari. „Ne-am folosit de Cupa Mondială pentru a le arăta străinilor o Brazilie pe care ei nu o ştiau“, a declarat Mauricio Borges, preşedintele Camerei de Comerţ.
Un studiu realizat de Institutul Academic din Fipe arată că, în 2013, Cupa Confederaţiilor a generat o activitate economică de trei miliarde de euro în Brazilia. Acelaşi studiu indică o activitate de trei ori mai mare datorită Mondialului. Astfel, Brazilia a încasat 19,6 miliarde de euro din taxe şi impozite între 2010 şi 2014.
Multe minciuni şi promisiuni neonorate
În anii dinaintea Mondialului, preşedintele Rousseff a vorbit întruna despre construcţia unor noi staţii de metrou şi despre dezvoltarea reţelei de căi ferate, în condiţiile în care în Brazilia trenurile sunt ca şi inexistente. Majoritatea acestor proiecte au fost abandonate între 2007 şi 2014. Cel mai bun exemplu: un tren rapid care ar fi trebuit să lege Sao Paulo de Rio de Janeiro.
În loc să construiască căi ferate şi staţii de metrou, Brazilia a cheltuit sume uriaşe pentru ridicarea şi renovarea stadioanelor. O decizie greşită, după cum a admis şi guvernul. Patru dintre arenele Mondialului, construite în Brasilia, Manaus, Cuiaba şi Natal, vor deveni „muzee“. Motivul? În aceste oraşe, nu există echipe de fotbal sau, dacă există, ele evoluează în eşaloanele inferioare şi n-au nevoie de stadioane de sute de milioane de euro. Spre exemplu, cea mai bine cotată formaţie din Brasilia activează în liga a patra! Totuşi, arena „Estadio Nacional“ va găzdui şi o parte dintre evenimentele legate de Jocurile Olimpice din 2016.
„Vine momentul adevărului“
Din cauza cheltuielilor uriaşe legate de organizarea turneului final, creşterea economică a Braziliei va scădea de la 1,7% la 0,7%. „Pe durata Mondialului, Brazilia a fost ca o Insulă a Viselor. Acum însă, va veni momentul adevărului“, a declarat Marcelo Solomon, un economist din New York.
Un prim moment al adevărului va fi în octombrie, atunci când sunt programate alegerile prezidenţiale. Deşi a fost huduită la decernarea trofeului Cupei Mondiale, preşedintele Dilma Rousseff rămâne principala favorită la câştigarea unui nou mandat. Asta mai ales datorită faptului că partidul ei, cel al Muncitorilor, un partid de stânga, a mărit subvenţiile acordate pentru locuinţe, dar şi ajutoarele sociale pentru săraci.
CITEŞTE ŞI:
35 la sută din brazilieni aprobă ce a făcut preşedintele Rousseff (66 de ani) în ultimul ei mandat. Procentajul e în creştere cu 2 la sută faţă de mai.