Planul lui Traian Băsescu pentru privatizarea CFR Marfă
0Preşedintele Traian Băsescu a recomandat Guvernului să grăbească privatizarea CFR Marfă pentru a nu pune statul român în situaţia de a plăti daune de milioane de euro
Telenovela privatizării CFR Marfă i-a dat prilejul lui Traian Băsescu să arate din nou cu degetul spre Guvernul condus de Victor Ponta. Şeful statului a cerut insistent Executivului să publice în Monitorul Oficial hotărârea privind contractul de privatizare a CFR Marfă şi a avertizat că în cazul în care procedura de privatizare nu se va finaliza din vina Guvernului, compania GFR, condusă de Gruia Stoica, câştigătoarea licitaţiei, va da statul în judecată şi va avea câştig de cauză. „Important este ca Guvernul să nu blocheze procedurile de privatizare pentru că statul român va plăti. Blocarea din cauza Guvernului nu va face decât să aducă daune de milioane, nicio instanţă nu va tolera neîndeplinirea de condiţii pentru că nu am vrut să recunoaştem un eşec“, a atenţionat Băsescu.
De asemenea, şeful statului a cerut Executivului să-şi calculeze bine paşii, pentru a nu provoca daune financiare României. „Aş vrea să atenţionez în mod expres asupra faptului că această indecizie nu face decât să creeze riscuri de plată din partea statului român. Dacă Guvernul decide să anuleze licitaţia, trebuie juridic să aibă motive solide“, a mai spus şeful statului.
„DACĂ AŞ FI PRIM-MINISTRU, AŞ ACCELERA PROCEDURILE“
Traian Băsescu i-a recomandat lui Victor Ponta să joace până la final cartea privatizării, pentru a nu pune statul român în postura de bun de plată. „GFR nu numai că nu va pierde garanţia, dar va câştiga milioane de euro daune pentru că Guvernul nu a dus la îndeplinire procedura. Dacă aş fi prim-ministru, aş accelera procedurile la maxim. Ori am şansa să încasez 202 milioane de euro, ori, dacă cel care a câştigat nu vine cu banii şi nu acceptă condiţiile, Guvernul poate să reia procedura de privatizare, aşa cum este scrisă în acordul cu Fondul Monetar Internaţional“, a spus şeful statului.
„NU VOI FACE UN ACT ILEGAL ACUM, LA BĂTRÂNEŢE“
Traian Băsescu a reiterat că privatizarea CFR Marfă nu intră în atribuţia CSAT, ci în responsabilitatea Guvernului. „Nu-mi place această plimbare a unui proces de privatizare între Guvern şi CSAT. Guvernul a presat în crearea unui precedent. Mai bine se făceau presiuni pe câştigător să vină cu banii“, a spus Băsescu, care a subliniat că nu va gira privatizarea CFR Marfă din postura de preşedinte al CSAT.
„Oricât aş căuta în legea CSAT, nu pot găsi un articol care să avizeze contracte de vânzare-cumpărare de companii. Ar fi o gravă încălcare a legii CSAT. Mi se spune că iau locul primului ministru atunci când îmi exprim o părere, dar acum, Guvernul îmi spune să fac pe primul ministru. Solicitarea Guvernului ca CSAT să avizeze vânzarea de acţiuni este dincolo de ceea ce pot accepta şi nu voi face un act ilegal, acum, la bătrâneţe“, a tranşat Băsescu.
Preşedintele a adăugat că nu a mai discutat cu Ponta pe subiectul CFR Marfă. „Chiar pe plajă la Miami nu l-am căutat. Cine crede că de dragul coabitării încalc legea, se înşală amarnic. Nu am să acopăr nici rateuri, nici hoţii. Nu putem lăsa statul să funcţioneze după cum pleacă premierul cu bona la Miami, mai bine mergea la Neptun, ne întâlneam repede “, a comentat Băsescu.
În final, Traian Băsescu a insistat că responsabilitatea pentru privatizarea companiei feroviare se află exclusiv pe umerii Executivului condus de Ponta. „Am rugămintea să înţelegeţi că CFR Marfă nu se plimbă între palate. CFR Marfă e parcat, e garat la Palatul Victoria şi se pare că locomotiva nu mai are energie, după ce a lăudat sosirea CFR Marfă în Palatul Victoria. A lăudat privatizarea, a lăudat fostul ministru, ce e drept cam penal el, dar l-a lăudat“, a conchis liderul de la Cotroceni.
Important este ca Guvernul să nu blocheze procedurile de privatizare pentru că statul român va plăti. Traian Băsescu, preşedinte
Poziţia GFR
GFR, companie condusă de Gruia Stoica, „salută abordarea responsabilă pe care reprezentanţii tuturor instituţiilor statului au manifestat-o în CSAT în legătură cu privatizarea CFR Marfă“, se arată într-un comunicat al companiei, remis ieri.
„Considerăm că abordarea transparentă a acestei teme în cadrul unicului şi celui mai înalt for abilitat să se pronunţe asupra subiectelor naţionale strategice înlătură orice suspiciune cu privire la implicarea companiei noastre în această privatizare, clarifică orice rezerve din partea decidenţilor care ar fi putut rezulta dintr-o informare greşită sau insuficientă şi ne permite să ne concentrăm pe strategia de preluare şi rentabilizare a operatorului feroviar public, departe de influenţa nefastă a declaraţiilor politice“, se arată într-un comunicat de presă al GFR.
GFR susţine că de acum înainte va intenta procese celor care vehiculează informaţii false despre companie, după ce acum două zile a publicat informaţia că firma ar avea conturile blocate de către Fisc. Informaţia a fost preluată ca atare de câteva posturi de televiziune, chiar dacă ANAF a dezminţit-o.