Iohannis-Preşedinte. Agenda preliminară

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

„Câştigător validat al alegerilor“ şi „Preşedinte al României, instalat în funcţie“ - două ipostaze aflate formal în conectivitate dar complet diferite, definind un interval oarecum paradoxal atât pentru Klaus Iohannis, cât şi pentru viaţa publică.

Un prezent volatil pentru o persoană cu o poziţie recentă la nivel de top, cu o evoluţie surprinzătoare la nivel de partid şi de stat, într-un moment de răspântie…

În centrul atenţiei, asediat de aşteptări şi aplauze, expus la situaţii şi încercări de o mare diversitate, cu semnificaţii multiple şi nu puţine expuneri la risc. Beneficiar al unei imagini publice proaspete şi puternic pozitive, Iohannis este pus în situaţia de a intra rapid într-un rol deosebit de complex, intervalul fiind marcat de incertitudini multiple şi confruntări serioase.

Deşi nu va fi de lungă durată sau tocmai datorită rapidităţii desfăşurărilor, prin diversele poziţionări, reacţii, mesaje, livrate în perioada tranzitorie, formularea si menţinerea agendei preliminare ar putea marca derularea propriu-zisă a mandatului.

Prin ce anume?

Desigur, în primul rând prin semnificaţia temelor asumate şi abordate din perspectiva actuală. Totodată prin raportarea directă la piaţa politică internă şi externă. Şi nu în ultimul rând prin stilul afişat, practicat. Lent şi cumpătat, într-un context care se fragmentează contradictoriu, sub presiunea unei multitudini de aşteptări, fără acces direct la resurse şi instrumente de operare, altele decât simple declaraţii şi prezenţe publice.

Se poate deja observa că intervalul nu este minor. Pare să devină un adevărat "turning point" nu doar pentru instituţia prezidenţială ci, mai cu seamă, pentru dinamica de ansamblu a vieţii publice. Atât la nivel instituţional şi chiar mai mult decât obişnuit, la nivelul populaţiei. A devenit clar pentru toată lumea că alegerile din noiembrie 2014 au aparţinut în mod covârşitor alegătorilor. Ori aceştia se pare că nu au părăsit scena. Şi nu doar pentru a face simplă figuraţie…

Câteva câmpuri tematice se impun astfel atenţiei, prin implicarea directă a "preşedintelui ales" Klaus Iohannis.

A. Agenda politică la zi.

Raportarea lui  Klaus Iohannis la PSD dar acum în primul rând la “guvernarea Ponta”(1). Intrată în vrie, guvernarea PSD, suportă presiuni multiple şi amplificate pe zi ce trece. În raport cu acestea, înfrângerea lui Victor Ponta apare ca o simplă cădere de la balcon in deplina bufonerie.

O colecţie de eşecuri acumulate iresponsabil ce se rostogolesc acum la vedere, la durere, la, la, la…. Combinaţie toxică între indolenţă ironică, jafuri oculte şi penale, într-un context intern şi extern tot mai dur.

Elaborarea si adoptarea bugetului pe 2015(2), temă şmechereşte amânată de Ponta, ca o moştenire vicleană promisă colegilor după căţărarea în castanii de la Cotroceni, cade ca un infarct colectiv.

Anchetarea fraudelor electorale practicate deja ca o rutină a baronilor locali, dar mai ales sabotarea  votului în diaspora vine ca acceleratu'(3). Ar fi aici o capcană pentru Klaus Iohannis, dacă ar intra într-o abordare "tip Băsescu". Dar bunul simţ şi o severitate calmă se dovedesc deja a fi imbatabile.

Fermitatea în respingerea "legii amnistierii"(4) a primit deja confirmarea prin supuşenia subită a parlamentarilor de toate culorile.

B. Noua arhitectură instituţională.

Un altfel de "Cotroceni" se impune ca o temă decisivă. Asigurarea continuităţii funcţionale la Preşedenţie reprezintă o problemă pe cât de complexă pe atât de relevantă în contextul dezordinii politice actuale. Iată de ce raportarea la Traian Băsescu (5) nu rămâne la nivel de rutină, festivităţi, şi declaraţii pe hol…Integrarea cât mai rapidă şi eficientă în rol ar putea deveni una din provocările cele mai complexe din tot mandatul.

Nu lipsită de aspecte contradictorii, cu un decalaj evident între probleme şi resurse (resurse umane!) o reprezintă succesiunea la vârf în PNL(6). În "PNL-ul de azi", adică incluzând ambiţiile celor lasati acasa, precum şi frustrările refugiaţilor din fostul PDL, gestionând pe ici pe colo traseişti din telenovela Tăriceanu.

Formarea "echipei de la Cotroceni"în varianta Iohannis nu va fi o treabă uşoară.(7)

Nici abordarea temei şefilor SIE şi eventual SRI (8). Sunt puţini cei care dincolo de impresia artistică în ziare, ar putea înţelege complexitatea urgenţei şi riscurilor incluse în soluţionarea ei. Ce rol va juca Klaus Iohannis pe termen scurt pe acest teren alunecos?!

Sărbătorirea Zilei Naţionale(9) nu e o simpla treaba festiva... La Cotroceni, cu nevestele şi foştii preşedinţi, la Alba Iulia ca spaţiu istoric al unirii sau la Bruxelles cu diaspora, dincolo de graniţe într-o Europă Unită?! Greu de ales ! Toate fac sens. Dar avem un singur Iohannis…

C. Agenda realităţii,

atât cât iese în faţă prin temele fierbinţi ale momentului ridică însă principalul semn de întrebare: Cum se va raporta noul Preşedinte al României la problematica economică, socială, culturală?! Ş.A.M.D.

Ca un Preşedinte Jucător, posibil şef din umbra al guvernării, ca un partener instituţional, păstrând "distanţa legală" indiferent de culoarea executivului, ca un absent politicos, prezent la ceremonii şi manifestări academice?! În acest context potenţial:

Raportarea la diaspora(10) ar putea rămâne o temă efemeră…Nu va fi ! "Gazele de şist",  "Roşia Montantă", nu mai sunt simple scandaluri…(11). Continuitatea, transparenţa şi finalizarea în activitatea DNA(12) se afla deja la nivel strategic pentru România actuală. Va continua, se va dilua, va regresa?

Chiar şi raporturile instituţiei Prezidenţiale cu Biserica(13) în diversele sale ipostaze nu va rămâne doar la nivelul de slujbe şi inaugurări. Va urma un ecou la "turului doi" în trăirile individuale şi colective din spaţiul credinţei?!

Temele structurale presante (infrastructură, educaţie, sănătate, regionalizare)(14) nu ocolesc Preşedenţia şi nu au fost evitate de Klaus Iohannis, în toate ipostazele…O nouă viziune, integratoare şi stimulativă ?!

Cât priveşte poziţionarea noului Preşedinte pe plan extern, masa e deja plină. Cât de curând îşi va asigura o prezenţă efectivă, relevantă la Bruxelles, în raporturile cu UE, NATO, FMI tocmai aterizeaza… (15)?

Criza din Ucraina vâjâie la urechi şi în acest context alegerile din Moldova(16) preiau simptomatic formula momentului de răspântie. Vom vedea în ce măsură, răsturnarea voturilor în turul II în favoarea lui Iohannis va primi de la Iohannis o urare de bine. De bun venit!

Ar fi deci, în jur de 16 teme în intervalul deja dat de contextul postelectoral. Vor fi şi altele, multe altele cu poziţionări şi acoperire oficiale.

Problema e cine şi cum alege calea? Inevitabil Iohannis. Care Iohannis?! Iohannis, Preşedintele. Si desigur, cat va conta asta în evoluţia României.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite