Avem nevoie de leadership politic! Cum măsurăm performanţa liderilor noştri
0Anul 2015 trebuie să fie anul acţiunii, anul în care ar trebui să restartăm felul cum sunt tratate politicile publice şi felul în care ar trebui să se ia măsuri serioase privind economia ţării, educaţia şi sănătatea. Din punctul meu de vedere, cele menţionate anterior, sunt trei domenii cheie care trebuie să funcţioneze “sănătos”, deoarece ele pot fi motoarele ţării.
Pentru ca aceste domenii să fie tratate cu maximă seriozitate şi importanţă, avem nevoie de leadership politic.
Ce aşteptăm de la liderii noştri? Cum le măsurăm performanţa?
- Ce probleme identificăm la guvernarea şi leadership-ul politic din România în ultimii 5 ani? (mi-ar plăcea să ieşim din bula celor 25 de ani pe care dăm vina încontinuu)
- De ce există un interes referitor la guvernul României şi leadership-ul politic acum din partea autorităţilor şi a cetăţenilor?
- Ce eforturi sunt necesare pentru o guvernare şi un leadership în conformitate cu practici şi modele occidentale?
De ce avem nevoie de leadership politic? Pentru că rezultatele (care?) celor care au condus guvernele (indiferent de culorile partidului) sunt vizibile şi nu ne trebuie specialişti să ne dăm seama cât de rău merg lucrurile deoarece au creat repercusiuni asupra noastră, a celor care nu am “beneficiat” de combinaţii, ci mai repede am încercat (şi încercăm) să contribuim la bunul mers al ţării prin muncă onestă şi prin implicare în comunitatea din care facem parte.
Pentru că ai noştri conducători au fost lipsiţi de viziune şi clar nu au avut o misiune pentru România. Pe lângă faptul că avem nevoie de o viziune şi o misiune comună pentru ţara noastră, acestea trebuie transformate în muncă şi în rezultate.
Pentru că se pare că DNA-ul a intrat într-un ritm prin care din fericire se face loc în guvern şi în parlament pentru profesionişti, pentru oameni pregătiţi şi, nu în ultimul rând, pentru integritate. Un cuvânt aproape nou care se învârte în jurul politicii şi al politicienilor.
Urmeză o perioadă în care voi aborda conceptul de educaţie politică şi leadership politic, mai rar întâlnit în România, la fel de rar pe cât se practică. Până la a face paralelă între teorie şi parctică, iată o abordare generală a conceptului de leadership politic.
Care ar trebui să fie cele mai importante responsabilităţi ale unui guvern?
- Să fie cel care are grijă de viziunea, misiunea şi valorile ţării;
- Să supravegheze activitatea financiară;
- Să monitorizeze performanţele instituţiilor;
- Să asigure financiar şi organizaţional proiectele de ţară sustenabile.
Leadership-ul este cea mai puternică şi importantă armă pe care o poate avea orice formă de guvernare. Un leadership slab nu poate decât să conducă guvernul şi instituţiile către eşecuri, pe când un leadership puternic, categoric conduce orice formă de guvernământ către rezultate remarcabile. Leadership-ul practicat cu înţelepciune asigură funcţionarea unei organizaţii pe termen lung dacă e profesat respectând viziunea organizaţiei, dacă nu, lipsa unui leadership conduce automat la o catastrofă.
Lipsa leadershipului, mai ales în politică, conduce la o guvernare desfăşurată prin activităţi de rutină. Leadership-ul politic practicat cu simţ de răspundere poate fi extraordinar de benefic pentru un stat, acesta poate face faţă atât schimbărilor la nivel global cât şi problemelor de zi cu zi la care un guvern este nevoit să facă faţă.
Până la a face cunoscut conceptul de leadership politic în România (există, dar se practică mai puţin), să vedem în ce constă leadership-ul de bază în contextul dat.
Istoric, este un fenomen concret care şi-a schimbat structura şi metodele odată cu trecerea timpului. Pentru a influenţa evenimente marcante, pentru a face faţă schimbărilor şi pentru a lua iniţiativă în funcţie de context, liderii trebuie să fie pregătiţi mereu să renunţe la instrumentele politice sau la ideile care nu se mai potrivesc noilor generaţii. Trebuie să fie pregătiţi să îmbrăţişeze noul şi să evalueze trecutul, chiar dacă asta înseamnă să renunţe uneori la cele mai noi idei şi metode (apreciate recent), când circumstanţele o cer.
Două dintre cele mai importante calităţi pe care le poate avea un lider politic sunt:
- Personalitatea şi trăsăturile de lider, incluzând aici caracterul etic şi cultural;
- Trăsăturile şi caractersticile culturale ale adepţilor cu care interacţionează liderul (dar să nu uităm că liderii interacţionează şi cu cetăţeni care nu sunt adepţii lor, uneori cooperând, alteori fiind în competiţie);
Într-o altă ordine de idei, leadership-ul politic implică şi abilităţi de mobilizare a mulţimilor, abilităţi de negociere, maximizare şi eficientizare a resurselor, organizare şi nu în ultimul rând viziune. Înţelegând acest concept, oamenii implicaţi pot ajuta mult la dezvoltarea sectorului public şi al celui privat.
Când vorbim despre leadership politic, nu trebuie să ne rezumăm doar la personalităţile de pe marea scenă politică. Pentru o bună funcţionare a unui astfel de concept, trebuie să se implice toţi lideri sectoarelor care formează o societate: mediul de business, organizaţii non guvernamentale, uniuni, federaţii, blocuri sindicale, asociaţii profesionale, Biserica şi instituţiile publice.
Leadershipul devine miezul competeneţelor personalităţilor politice. Ca organizaţie politică, nu trebuie să fii pregătită doar să te adaptezi să faci faţă schimbărilor din societate, ci trebuie să fii parte a procesului schimbării. Raportându-mă la vremurile pe care le trăim noi (din punct de vedere politic), cred că cel mai de preţ lucru de care trebuie să se îngrijească actuala clasă politică este redarea încrederii.
Nu doar pentru a motiva oamenii, cât pentru simplu fapt că încrederea este cheia democraţiei, şi în egală măsură poate deveni capital politic. Încrederea dintre oameni şi instituţiile publice poate determina un bun mers al economiei (în timp), şi totodată creează stabilitate politică.
Leadershipul politic înseamnă mai mult decât un bun management, aici fără să ne referim la tipul de management practicat în mediul de afaceri. Tipul de management din politică trebuie să implice setarea unei agende noi, acceptarea faptului că politica trebuie să sufere schimbări majore. Reformarea politicii poate produce importante schimbări în bine, pentru cetăţeni şi pentru o Românie stabilă economic.