Nereguli la Institutul Ana Aslan: contracte date cu dedicaţie şi analize gratuite pentru rudele salariaţilor. Parchetul, sesizat de Ministerul Sănătăţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Institutul Ana Aslan FOTO Adevarul
Institutul Ana Aslan FOTO Adevarul

Ministerul Sănătăţii a sesizat Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1 pentru posibile fapte de natură penală la Institutul Naţional de Gerontologie şi Geriatrie „Ana Aslan”. Decizia a fost luată în urma unui raport al Corpului de control al ministrului Sănătăţii. De asemenea, directorul medical al instituţiei urmează să fie revocat din funcţie, propunere înaintată tot de corpul de control al ministrului Vlad Voiculescu.

Inspectorii ministeriali au depistat mai multe nereguli, inclusiv în privinâa achiziţiei de reactivi pentru laborator. Concret, există suspiciunea că procedurile de achiziţie publică au fost fraudate, caietele de sarcini fiind întocmite în aşa fel încât contractul să fie dat cu dedicaţie. Potrivit raportului, accesul competitorilor la licitaţia publică a fost limitat.

Astfel, în 2014 au fost achiziţionaţi reactivi de la un singur furnizor, valoarea contractului fiind de 7,6 milioane de lei, în timp ce în 2016, când achiziţia s-a realizat pe loturi, valoarea de achiziţie a fost de aproape patru ori mai mică, ajungând la aproape 2 milioane de lei, arată Ministerul Sănătăţii, într-un comunicat de presă.

Totodată, raportul subliniază că în perioada 2014 - 2016 în laboratorul de analize au fost efectuate analize de laborator pentru diverse persoane neasigurate, posibil rude ale salariaţilor, valoarea analizelor fiind de peste 100.000 de lei.

Analize gratuite pentru rudele salariaţilor

Ministerul Sănătăţii susţine că unele sporuri erau plătite ilegal. „De exemplu, postul de şef laborator analize medicale este ocupat din luna iulie 2009 cu delegaţie de şase luni (reînnoită periodic) de un medic primar în anatomie patologică. Deşi nu mai lucrează în serviciul anatomie patologică, persoanei respective i-a fost păstrat sporul de 50% din salariul de bază în loc să fie schimbat în cel de 15%, conform prevederilor legale”, transmite instituţia.

În plus, echipa de control a depistat probleme şi în privinţa medicamentelor, fiind constatate neconcordanţe între cantităţile scoase din farmacie sau policlinică şi foile de observaţie ale pacienţilor. “Deşi cantităţile nu sunt mari, situaţia nu este acceptabilă”, se mai arată în raport.

Având în vedere neregulile constatate, Corpul de control a solicitat managerului ca în prima şedinţă de Comitet Director să analizeze activitatea desfăşurată la institut de către farmacista şefă.

Corpul de control al ministrului Sănătăţii a mai constatat că au fost încheiate contracte fără respectarea legii pentru închirierea de spaţii către mai multe societăţi comerciale. Astfel, au fost semnate cinci contracte cu mai multe firme, chiar dacă Legea 95/2006 prevede că un spaţiu poate fi închiriat de spitale numai către alţi furnizori de servicii medicale. De asemenea, nu există acordul Ministerului Sănătăţii pentru închirierea acestor spaţii conform prevederilor HG nr. 517 din 1991. Raportul Corpului de Control impune rezilierea contractelor, în condiţiile legii.

Contracte cu dedicaţie şi pentru serviciile de curăţenie

Corpul de control a verificat şi achiziţia de servicii de curăţenie şi a constatat că un contract atribuit prin licitaţie publică deschisă în 2012 către o firmă a fost realizat în baza caietului de sarcini în care este prevăzută o suprafaţă totală pentru curăţenie, igienizare, dezinfectare de 95.700 de metri pătraţi. Cu toate acestea, anexele caietului de sarcini indică o suprafaţă de 119.165 metri pătraţi.

Echipa de control recomandă înaintarea situaţiei către instituţii competente pentru a analiza care sunt suprafeţele pentru care nu s-a prestat în fapt niciun serviciu de curăţenie, dar pentru care s-au facturat servicii cu prejudicierea bugetului spitalului.

Corpul de control a mai constatat neconcordanţe şi la facturarea serviciilor prestate peste valoarea contractată de spital cu casa de asigurări. Concret, în situaţiile financiare pe anul 2014, conducerea spitalului nu a înregistrat în bugetul de venituri şi cheltuieli servicii prestate peste plafonul contractat cu Casa de Asigurări a Municipiului Bucureşti, în valoare de 72.000 de lei. Totuşi, conducerea spitalului a încercat să recupereze aceste servicii de la Casă facturând însă o sumă mai mare, de peste 74.000 de lei, CASMB a refuzat să achite contravaloarea. Potrivit raportului Corpului de control, se impune includerea acestor servicii în buget şi facturarea lor corespunzătoare către CASMB în vederea recuperării fondurilor. 

Ca urmare a acestor nereguli, Corpul de Control a recomandat revocarea din funcţie a directorului medical al Institutului „Ana Aslan”. Ministrul Sănătăţii, Vlad Voiculescu, a reconfirmat-o, joi, în funcţia de manager pe Silvi Ifrim, ale cărei sesizări au dus la desfăşurarea acţiunilor de control. „Ministerul Sănătăţii încurajează acţiunile avertizorilor de integritate, deoarece în acest fel pot fi aduse la lumină şi corectate disfuncţionalităţile din sistemul sanitar”, a precizat sursa sursa citată.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite