Kilometrajele a zeci de Dacia Logan date înapoi de angajaţii unei firme de leasing. Nu avem o lege care să-i pedepsească pe cei care vând maşini cu rulaj falsificat
0Metoda de micşorarea a kilometrajului autoturismelor SH înainte de vânzare nu mai este numai apanajul samsarilor, ci a ajuns să fie destul de folosită şi de firme care se ocupă cu comercializarea maşinilor. Un astfel de caz a fost descoperit de poliţiştii şi procurorii bucureşteni care au declanşat o amplă operaţiune împotriva unei companii de leasing bănuită că şi-ar fi înşelat clienţii în afaceri cu maşini rulate.
Concret, angajaţii firmei ar fi dat kilometrajele maşinilor înapoi pentru ca la revânzare să obţină un preţ mai mare. Proprietarul companiei şi trei dintre angajaţi au şi fost audiaţi la Poliţia Capitalei, la Serviciul de Investigaţii Criminale.
Din cercetările efectuate până acum a rezultat că după recuperarea autoturismelor de la vechii proprietari, cei patru au trecut la pregătirea pentru revânzare modificând kilometrajul. 40 de masini Dacia Logan au fost, deja, vândute unor persoane fizice, iar alte 26 sunt în continuare în oferta companiei.
Mai mult, în acelaşi dosar se mai fac cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de înşelăciune privind asigurările, fals în înscrisuri sub semnătură privată şi uz de fals, întrucât cei patru, cu sprijinul unor service-uri auto, ar fi fraudat mai multe societăţi de asigurare. Maşinile veniseră de la vechii clienţi cu divese probleme estetice astfel că cei patru au provocat avarii suplimentare autoturismelor recuperate pentru ca firmele de asigurări să aprobe schimbarea componentelor respective şi nu revopsirea lor. care ar fi ridicat suspiciuni viitorilor cumpărători.
Nu este un caz singular
Un specialist consultat de “Adevărul”, Mihai Cune, fondatorul InspectorAuto.ro, susţine că, în cazul Daciei Logan, modificarea kilometrajului poate transforma o maşina din una nevandabilă, în una care se dă ca pâinea caldă.
“Înstrumentele de marketing adoptate de cei care se ocupă cu astfel de afaceri sunt măsluirea kilometrajului, curăţarea şi cosmetizarea maşinii şi preţul. Într-un fel se vinde o maşină cu 100.000 de kilomeri şi altfel una de 300.000 de kilometri care, practic, nu se dă”, spune specialistul.
Mihai Cune spune că nu este un caz singular pe piaţă dealerilor de maşini SH. “Am mai întâlnit dealeri care în general au maşini bune, dar mai au una sau două cu rulaj foarte mare şi recurg la astfel stratageme”, spune expertul.
Lobby-ul a bătut nişte proiecte de lege cu iz electoral
Specialistul susţine că se ajunge în această situaţie pentru că legislaţia este permisivă. “La noi nu există reglementări prin care cel care vinde o maşină să garanteze prin contract numărul de kilometri rulaţi. În unele ţări UE problema s-a rezolvat.”, arată Mihai Cune.
Expertul spune că iniţiativele legislative în acest sens au apărut, cu ceva timp în urmă, dar au murit în faşă. “Au fost vreo două proiecte de lege în acest sens, dar erau cu iz electoral, puse pe tapet înainte de alegeri. Nu au avut nicio şansă în faţa puternicului lobby făcut de cei din industrie. Astfel, legea care îi pedepsea pe cei care vâmd o maşină cu kilometri falsificaţi, dar şi pe cei care dau efectiv kilometrajul înapoi, a rămas numai pe hârtie, iar oamenii pot fi înşelaţi în continuare”, mai spune Mihai Cune.
Cum să nu picaţi în plasa vânzătorilor falsificatori
Specialistul spune că metoda pentru a nu cădea în plasa acestor dealeri de maşini SH, care aparent par serioşi, dar care umblă la kilometraje, este aceeaşi cu cea adoptată de cei care cumpără un autoturism de la o persoană fizică.
“În primul rând se verifică istoricul maşinii prin entităţi specializate în astfel de operaţiuni. În cazul unei maşini care a avut prima înmatriculare în România aceasta este o metodă mai mult decât sigură pentru că orice accident este înregistrat într-o bază de date”, spune Mihai Cune.
Apoi, este obligatorie vericarea efectivă a maşinii vizate. “Cu ajutorul unui mecanic maşina trebuie pusă pe un tester, iar stratul de vopsea trebuie verificat cu dispositive special. Obligatorie mai este şi proba de drum”, a conchis Mihai Cune.
Cum au rezolvat problema belgienii şi olandezii
O soluţie pentru stăvilirea valului de manipulări a rulajului maşinilor aflate pe piaţă a fost identificată în Belgia şi Olanda care au creat sisteme de baze de date în care se înregistrează kilometrajul cu ocazia inspecţiei tehnice periodice, a lucrărilor de întreţinere şi a vizitelor la service în vederea efectuării de reparaţii. Practic, la orice intervenţie asupra maşinii, service-urile auto sunt obligate să extragă datele din calculatorul vehiculului şi să le trimită într-o bază de date administrată de autorităţi. În cazul vânzării maşinii, baza de date poate fi consultată de cumpărător.