Camerele de bord folosite de zeci de mii de şoferi au devenit inutile: Poliţiştii nu pot da amenzi în baza înregistrărilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Camerele de bord montate pe maşini pot surprinde incidente grave în trafic
Camerele de bord montate pe maşini pot surprinde incidente grave în trafic

Camerele de bord folosite de zeci de mii de şoferi pentru a avea o dovadă în cazul în care păţesc ceva rău în trafic sunt inutile. Parlamentul a respins definitiv legea care ar fi permis poliţiştilor să dea amenzi în baza filmărilor făcute în trafic. Asta face ca şi schimbările Codului Rutier, care pedepseşte în premieră comportamentul agresiv, să fie aproape degeaba: dacă poliţistul nu constată direct fapta, ei nu pot da amenzi.

Şoferul microbuzului care a pus în pericol mai mulţi copii pe un drum din Caraş-Severin nu ar fi putut fi amendat doar în baza imaginilor care vorbesc de la sine: şoferul a fost filmat în timp ce trăgea după maşină şase sănii cu adolescenţi şi copii. Parlamentarii au respins definitiv proiectul de lege care dădea dreptul poliţiştilor să aplice amenzi şi în baza filmărilor făcute în trafic, arată digi24.ro.

Din 27 februarie, poliţiştii pot da amenzi pentru acest tip ce comportament agresiv în trafic. Atunci intră în vigoare Noul Cod Rutier care pedepseşte şofatul inconştient. Însă dacă un agent nu a apucat să vadă fapta, filmările sunt inutile.

”-Sesizările venite din partea participanţilor la trafic pot să conţină un grad mare de subiectivism, să aibă un substrat vindicativ.

-Nivelul actual al tehnologiei informatice ar permite cu uşurinţă alterarea unor înregistrări video. Prin realizarea de montaj astfel că s-ar crea premiza sancţionării abuzive şi nelegale în contextul în care poliţiştii rutieri nu deţin atribuţii ori competenţe în certificarea veridicităţii acestor înregistrări video.”

Sunt două dintre motivele care i-au făcut pe parlamentari să renunţe definitiv la schimbarea procedurilor prin care se dau amenzi: ei mai spun pun că poliţiştii nu pot verifica dacă o înregistrarea este autentică.

Lucian Diniţă - fost şef al Direcţiei Rutiere: Schimbarea succesivă a benzii. Asta dacă observă poliţistul, dar nu există poliţist pentru toate miile de kilometri care sunt în România.

-Mai ajută la ceva schimbarea Codului Rutier?

-După mine, senzaţia mea este că a fost să dea bine!

Unul dintre foştii şefi ai Poliţiei Rutiere spune că fără dovezi declaraţiile pot fi uşor contestate în cazul unui incident în trafic.

Lucian Diniţă - fost şef al Direcţiei Rutiere: Vă dau încă un exemplu, cu flashurile. Cum o probezi pe asta? Circulaţia aproape de o maşină. Cum o probezi? Nu ai cum. Deci vedeţi? Doar dacă e poliţistul acolo. Ce faci, te duci şi îi spui, a circulat ăsta în spatele meu, la distanţă foarte mică? Cine îl ia în seamă şi cum poate să aplice sancţiunea poliţistul?

Pe de altă parte, juriştii care sprijină drepturile victimelor accidentelor rutiere spun că a da posibilitatea oricui să facă dreptate în trafic poate deschide portiţe spre alte abuzuri.

Cătălin Codescu, preşedintele Asociaţiei Victimelor Accidentelor de Circulaţie: Dacă posibile abateri ar fi fost depistate de către nişte privaţi care ar fi gestionat informaţia şi ar fi mers la persoana în cauză să spună ori trimiţi informaţia către poliţie şi rămâi fără permis ori îmi dai mie 500 de euro şi am şters filmarea. 

În prezent, poliţiştii se folosesc de filmări doar în cazul în care ele au fost făcute cu dispozitive omologate.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite