Reţeaua de transport a Bucureştiului, în primele zece din Europa. Cum arătau primele tramvaie cu „doi cai putere“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
În perioada de început a transportului în comun, oamenii se îngrămădeau să urce în tramvai FOTO Muzeul RATB
În perioada de început a transportului în comun, oamenii se îngrămădeau să urce în tramvai FOTO Muzeul RATB

Reţeaua de transport public din Bucureşti se numără printre primele zece din Europa, după cum precizează reprezentanţii municipalităţii. Pe străzile oraşului circulă mii de autobuze, tramvaie şi troleibuze, în timp ce în subteran sunt zeci de metrouri care traversează Capitala pe sub pământ.

Povestea transportului în comun din Capitală a început în 1871, când pe străzile Bucureştiului era introdus pentru prima dată un mijloc de transport în comun, tramvaiul tras de cai. Tramvaiele de atunci aveau „doi cai putere“. Armăsari, mai exact, care înainte de a deveni „sufletul tramvaiului” erau duşi la medicul veterinar şi castraţi.

Prima linie de troleibuz

În interiorul primelor tramvaie trase de cai aveau loc aproximativ zece persoane, care de cele mai multe ori stăteau pe băncile aşezate în interiorul vehiculului, de o parte şi de alta a acestuia. Aproximativ 60 de ani au circulat prin Bucureşti tramvaiele trase de cai, după care au fost înlocuite cu tramvaie electrice. Prima linie electrică s-a dat în folosinţă în anul 1894, dar nu a înlocuit imediat vechiul mijloc de transport. În Muzeul RATB sunt câteva tablouri şi o machetă a tramvaiului tras de cai, mărturie că aşa au stat lucrurile în trecut.

tramvai

Aşa arătau autobuzele din perioada de început a transportului în comun din Bucureşti FOTO Muzeul RATB

Anul 1949 a fost unul foarte important în istoria evoluţiei mijloacelor de transport în comun din Capitală. Atunci a luat fiinţă în Bucureşti prima linie de troleibuz, care se întindea de la Piaţa Victoriei până la Hipodromul Băneasa, unde astăzi este Casa Presei Libere. 

tramvai cu cai

Aşa arătau tramvaiele trase de cai FOTO Machetă Muzeul RATB

Astăzi, străzile Capitalei sunt tranzitate zi de zi de milioane de oameni. Mulţi aleg să străbată Bucureştiul cu autoturismele personale, însă marile artere de circulaţie sunt sufocante, la orele prânzului, motiv pentru care foarte mulţi aleg mijloacele de transport în comun.

În Bucureşti, în acest moment, există 480 de tramvaie, 1.000 de autobuze şi 297 de troleibuze, însă niciodată nu pot fi puse în circulaţie toate din pricina uzurii. Spre deosebire de mijloacele de transport care circulau pe străzile oraşului trase de cai, cele de acum sunt moderne, dar destul de uzate, după cum susţin sindicaliştii RATB.

Peste 100 de linii actuale

În acest moment, în Bucureşti sunt funcţionale 71 de linii de autobuz, 15 linii de troleibuz şi 25 de linii de tramvai. Toate acestea traversează Bucureştiul şi le oferă locuitorilor posibilitatea să ajungă în cele mai importante puncte din oraş. 

bucuresti ratb

Aşa arată autobuzele care astăzi circulă în Bucureşti

Preţul unei călătorii cu mijloacele de transport în comun ale RATB costă 1,3 lei. Ion Dedu, directorul Direcţiei de Transporturi din cadrul Primăriei Capitalei a precizat, pentru „Adevărul“, că reţeau de transport în comun a Bucureştiului se află, supă suprafaţa pe care se întinde, printre primele zece ale Europei. 

tramvai

Aşa arată tramvaiele acum FOTO Arhivă

Metroul, cel mai rapid mijloc de transport în comun

În luna noiembrie a anului trecut, metroul bucureştean a împlinit 35 de ani de viaţă, iar ideea realizării acestuia a început undeva în prima jumătate a secolului XX.  

Nicolae Ceauşescu a fost cel care şi-a dorit realizarea unei reţele de transport subteran. În anul 1974 se stabileşte declanşarea lucrărilor premergătoare realizării metroului. Lucrările au început la Piaţa Unirii, între Unirii şi Izvor, pe malul drept al Dâmboviţei. Cartierul Uranus, unde avea să înceapă construcţia monstruoasă a Casei Poporului, încă nu era demolat, iar linia metroului a trebuit să urmeze cursul Dâmboviţei. Dat fiind subsolul nisipos şi pânza freatică ridicată, n-a fost uşor de construit metroul. 

Muncitorii au lucrat la foc continuu şi în scurtă vreme a fost introdus în subteran primul metrou. Oamenii priveau totul ca pe o minune pentru că nici prin gând nu le trecea că ar putea să călătorească pe sub pământ. Primele trenuri de metrou au fost fabricate la Arad şi au fost scoase din circulaţie recent, fiind înlocuite de trenurile noi achiziţionate de Metrorex. 

inaugurare magistrala 2

Aşa arătau primele metrouri care au circulat în Bucureşti şi care au fost înlocuite recent cu trenuri de tip CAF

Metroul este în acest moment cel mai rapid mijloc de transport în comun din Bucureşti. În prezent, în subteran există patru magistrale: Magistrala 1 Dristor - Pantelimon, Magistrala 2 Berceni - Pipera, Magistrala 3 Precizie - Anghel Saligny şi Magistrala 4 Gara de Nord - Parc Străuleşti. Reprezentanţii Metrorex susţin că în acest moment în Bucureşti circulă 57 de metrouri, de tip Bombardier şi CAF. Pe Magistrala 1 - 19, pe Magistrala 2 - 21, pe Magistrala 3 - 13 şi pe Magistrala 4 - 4.

metrouri caf

Aşa arată noile metrouri tip CAF, cele mai noi achiziţii Metrorex FOTO Arhivă

„Nu este un număr fix, la nevoie de mai pot adăuga trenuri sau pot fi scoase din circulaţie. Trenurile vechi, cele de tip IVA, sunt ţinute în rezervă şi pot fi introduse în caz că este nevoie“, au spus reprezentanţii Metrorex. Preţul unei cartele cu două călătorii costă 4 lei, în timp ce o cartelă cu zece călătorii costă 15 lei. 

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite