Ieri, într-o postare pe Faceboook, poliţistul Godină afirma că nu va fi niciodată lovit pe trecere (pentru pietoni). Ca să demonstreze cât de sigur este de ce afirmă, el a scris cu majuscule. Şi repetă textul şi la finalul mesajului. Tot cu majuscule.  

Godină este un poliţist popular. Asta nu înseamnă că (tot ce spune) are logică. Gândire de tipul celei exprimate de dl Godină am întâlnit la mai mulţi poliţişti şi politicieni. De exemplu, conducerea ministerului de Interne s-a opus în repetate rânduri dezvoltării de trasee cicloturistice în România pentru ca să „protejeze" bicicliştii. Tot pentru ca să protejeze bicicliştii, un primar a interzis circulaţia bicicletelor pe marile bulevarde din Bucureşti. La Braşov, ca să nu mai aibă statistici cu pietoni omorâţi pe trecerile pentru pietoni, autorităţile au decis să desfiinţeze dreptul legal de traversare prin acele locuri. Aşadar, logica dlui Godină nu trebuie să ne surprindă. A crescut într-un sistem bolnav şi face parte din el, oricât de popular a ajuns dl Godină.  

Iar numărul impresionant de „like”-uri de care se bucură postarea poliţistului Godină nu înseamnă că are dreptate. Este doar o dovadă a faptului că mentalităţile multora dintre noi sunt ancorate într-un secol când încă se mai credea că „oraşele sunt construite greşit, pentru că nu permit suficient spaţiu pentru circulaţia maşinilor”.  

De fapt, Godină este tipul de poliţist care ceartă (uneori) victimele accidentelor rutiere:

„Ce dacă aveai prioritate? Trebuia să stai pe trotuar până se opreau toţi ! Eu aşa fac. De aceea, eu nu voi fi lovit niciodată pe trecere !” 

La câte dintre victimele diverselor tipuri de agresiuni n-aţi surprins astfel de argumente la autorităţi sau la cei din jur?

„De ce ai purtat fusta scurtă? L-ai provocat!”
„De ce ai avut atâţia bani la tine? Tu eşti de vină!”

În opinia mea, între aceste afirmaţii nu există nicio diferenţă.

„eu nu voi fi lovit niciodată pe trecere”
„eu nu voi fi niciodată ... (adăugaţi, la alegere, o minoritate)”
„eu nu voi fi niciodată sărac”
„eu nu voi fi niciodată violat”
„eu nu voi fi niciodată tâlhărit”


Eu chiar cred că poliţistul Godină are şanse foarte mari să nu fie lovit pe o trecere pentru pietoni. Asta nu înseamnă că prietenii sau rudele sale au şanse la fel de mari. Pentru că... aţi ghicit? Da... oamenii sunt diferiţi. Iar, într-o societate normală, cei mai „puternici” trebuie să-i protejeze pe cei slăbi, nu invers.

Anul trecut, un jurnalist specializat în domeniul auto afirma că şoferii sunt superiori pietonilor pentru că fac o şcoală auto. Deci, în logica lui, într-un accident dintre un pieton şi o maşină, întotdeuna va fi de vină pietonul.

În ţările civilizate, legislaţia şi autorităţile protejează persoanele vulnerabile. 

Pentru săraci există protecţie socială. 
Pentru minorităţi există legislaţie adecvată. 
La fel şi pentru persoanele vunerabile din trafic. 
 
De exemplu, în Olanda, într-un accident dintre o maşină şi o bicicletă, întotdeuna şoferul va fi de vină. Acest tip de abordare face ca atenţia şoferilor să fie sporită, iar oamenii să se simtă în siguranţă pe străzi. Acest fapt încurajează deplasările pe jos şi cu bicicleta, contribuind astfel la decongestionarea traficului.
 
În România, logica autorităţilor este că persoanele vulnerabile nu trebuie protejate. Asta înseamnă că mersul pe jos sau cu bicicleta este nesigur. Iar să-ţi laşi copilul să meargă pe jos la şcoală este o inconştienţă din partea părinţilor, nu? Ca rezultat al acestei logici greşite, în România, cam 50% din traficul în mediul urban este generat de părinţii care îşi duc copiii la şcoală. Vedeţi legătura dintre această abordare greşită şi traficul de coşmar din multe oraşe din România? 
 

Unde greşeşte dl Godina (şi Ministerul Afacerilor Interne)

Să zicem că dl Godină nu ar fi poliţist şi ar dori să ia carnetul de conducere auto. La examen, pe traseu, poliţistul-examinator ar trebui să vadă dacă acesta are capacitatea de a aprecia corect când poate intra în trafic, de pe un drum secundar. Dacă ar greşi, ar pica acest examen. Adică nu ar avea carnet de conducere şi nu ar avea dreptul să conducă un autoturism pe drumurile publice. Ar rămâne pieton. 
 
Supărat că nu poate ajunge şofer, pietonul Godină va trebui să traverseze strada. Credeţi că din postura de pieton ar putea aprecia când poate traversa strada în siguranţă? Nu, pentru că de aceea a picat examenul pentru obţinerea carnetului de conducere auto. Aşadar, cine poate şi trebuie să facă apreciri corecte? Pietonul sau şoferul? 

Pietoni pot fi copiii, bătrânii, persoanele cu dizabilităţi. Dl Godină îi condamnă pe aceştia pentru că nu sunt la fel de „atenţi şi pregătiţi" ca el. Nu poţi cere unui copil care vrea să traverseze strada să facă aprecieri dacă maşina va opri la timp (pe trecerea de pietoni – n.r.). În schimb, poţi cere unui şofer să reducă viteza în zona trecerilor pentru pietoni, astfel încât să poată opri de fiecare dată când este nevoie. 

Poliţistul Godină a greşit când a amendat pietonul care traversa strada pe trecerea pentru pietoni. Acea persoană a apreciat corect că maşina poate opri şi a traversat. Dovada stă chiar în faptul că maşina chiar a oprit şi nu s-a produs niciun accident. Ce poate fi mai evident de atât că poliţistul a greşit? (Nu vreau să mai insist pe faptul că poliţistul Godină interpretează în notă proprie legislaţia.) 

Dar, mai gravă decât boala sistemului din care face parte poliţistul Godină este boala societăţii civile. Am urmărit numărul de like-uri şi distribuiri pe facebook. Puţini dintre aceştia au remarcat logica bolnavă a poliţistului. Iată ce scrie Sebastian Dan pe adevarul.ro:

Pietonii pot fi amendaţi, chiar dacă traversează pe trecere semnalizată prin marcaj şi indicator. Iar aceasta nu o spune oricine, ci un poliţist.

Cu astfel de opinii, un sistem atât de putred cum este cel moştenit de la ministrul Oprea, Ministerul Afacerilor Interne nu are cum să se însănătoşească.



 Marian Ivan - membru fondator OPTAR


Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.

Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.

Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !

Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR