Veaceslav Negruţă: Privatizarea Air Moldova poate fi un element al procesului de legalizare a fraudei bancare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Privatizarea companiei de stat Air Moldova este un element al procesului de legalizare a mijloacelor financiare fraudate din sistemul bancar, prin amnistierea capitalurilor. De această părere este expertul Transparency International, Veaceslav Negruţă.

Expertul face trimitere la faptul că legea privind amnistierea capitalurilor a fost votată cu viteză mare, timp de două zile, în Parlament, pe 26 iulie curent, iar în seara aceleaşi zile Guvernul Republicii Moldova a anunţat despre scoaterea la privatizare a mai multor companii de stat, printre care şi Air Moldova, transmite IPN.

Expertul presupune că o bună parte din banii extraşi din compania de stat anterior, astfel fiind creată situaţie artificială de insolvabilitate, „sunt folosiţi pentru astfel de şmecherii”.

„Privatizarea Air Moldova e un element al procesului de legalizare a ilegalităţilor despre care am vorbit, prin această amnistiere a capitalurilor. Noi o vedem aşa ca experţi economici. Asta o văd şi experţii de peste hotare. Autorităţile au făcut tot posibilul ca procesul de adoptare a legii să fie maxim netransparent şi procesul de privatizare să genereze o sumedenie de întrebări despre ce şi cum a fost privatizată Air Moldova”, spune Veaceslav Negruţă.

Expertul nu exclude că Blue Air, companie românească anunţată ca participantă la procesul de privatizare a Air Moldova, să fie folosită doar ca imagine, bucurându-se de un anumit comision pentru această situaţie, şi care ulterior ar putea fi retrasă după modelul concesionării Aeroportului internaţional Chişinău. Potrivit lui, SRL-ul care a cumpărat Air Moldova a fost fondat pe 23 august, iar plata de 50 de milioane de lei pentru preluarea companiei, precum şi stingerea datoriilor acesteia, vor ţine de responsabilitatea a doi cetăţeni din Republica Moldova, care deţin pachetul majoritar în cadrul SRL-ului.

„Dacă ne uităm foarte atent, ce a primit statul de la această privatizare, este 50 de milioane de lei, care poate fi echivalat cu costul unei aripi a unui singur avion din toată flota Air Moldova”, a declarat expertul.

În opinia lui, datoriile companiei aeriene au fost umflate de către grupuri de interese care sunt reprezentate în cadrul acestui SRL.

„Eu nu exclud că noi vorbim de două buzunare, dar e vorba de două buzunare care aparţin aceleiaşi perechi de pantaloni”, a notat Veaceslav Negruţă.

Sorin Ioniţă, preşedintele „Expert Forum” din România, susţine că compania Blue Air este un „Low cost”, care are marje de profit foarte mici, are datorii la aeroporturile româneşti şi se întreabă de unde ar putea scoate banii pentru cumpărarea Air Moldova?

„Se pare că ei nu vin cu bani, cu bani vin partenerii moldoveni, ei se bagă acolo cu numele, dar n-au controlul că pentru firma românească deţine doar 49%. (...) Cine sunt partenerii moldoveni care vor avea decizia fiindcă au 51%? Este o afacere foarte suspectă”, a spus Sorin Ioniţă. În opinia lui, anunţul privind privatizarea Air Moldova a fost unul ascuns ca să nu fie văzut de companii serioase din întreaga lume care ar fi putut să participe la privatizare.

Fostul secretar de stat al Ministerului Transporturilor, Oleg Tofilat, consideră că privatizarea Air Moldova trebuia să se desfăşoare în baza unui proiect special aprobat prin hotărâre de Guvern.

„După mine, este un abuz din partea Agenţiei de Proprietăţi Publice şi cel puţin o neglijenţă din partea Guvernului, care nu a oprit privatizarea. Al doilea moment, de ce compania Air Moldova a fost dată la un start up cu capital statutar de 25 de mii de euro şi ce garanţii a primit APP că acest nou proprietar este în stare să acopere datoriile companiei Air Moldova?”, se întreabă Oleg Tofilat.

Agenţia Proprietăţi Publice a anunţat recent că drept rezultat al concursului comercial de privatizare a companiei aeriene de stat Air Moldova, a fost desemnată câştigătoare compania Civil Aviation Group SRL, care gestionează compania aeriană românească Blue Air. APP spune că valoarea tranzacţiei este de 1,2 miliarde de lei. Presa precizează că noul proprietar va achita în bugetul Republicii Moldova 50 de milioane de lei, restul constituind obligaţiunea de a stinge datoriile acumulate de fosta companiei de stat.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite