Încă un dosar penal deschis pe numele lui Dorin Chirtoacă. De această dată pentru depăşirea atribuţiilor de serviciu ce au dus la prejudicierea bugetului Capitalei
0Procurorii anunţă că primarul de Chişinău suspendat din funcţie, Dorin Chirtoacă, este cercetat penal într-un nou dosar, în care este suspectat de depăşirea atribuţiilor de serviciu. Ordonanţa de bănuit a fost emisă miercuri, 6 septembrie, însă va fi adusă la cunoştinţă vineri, 8 septembrie, deoarece edilul s-a prezentat în faţa procurorului fără avocaţi.
Potrivit materialelor cauzei penale, în perioada anilor 1998 – 2013, instanţele judecătoreşti au emis 383 de hotărâri prin care obliga Consiliul municipal Chişinău (în continuare CMC) să asigure diferite persoane şi familiile acestora cu spaţiu locativ din fondul public de locuinţe municipale, conform normelor prevăzute de legislaţia locativă în vigoare la acel moment.
Astfel, în perioada 2012 – ianuarie 2017, Primăria Chişinău, reprezentată de către Dorin Chirtoacă, prin înţelegere prealabilă cu părţile în procedura de executare, au găsit o metodă de soluţionare a titlurilor executorii, încheind tranzacţii de împăcare cu persoanele care au prezentat acte executorii ale instanţelor judecătoreşti, prin care CMC era obligat să-i asigure cu locuinţe.
Potrivit tranzacţiilor de împăcare, prin acordul comun al părţilor, s-a stabilit ca Primăria, în calitate de debitor, să achite creditorilor, costul mediu al unui apartament, cu suprafeţe diferite, în funcţie de componenţa familială a creditorilor, după proiectul „Prima Casă”, iniţiat de Primărie.
Totodată, s-a convenit ca suma finală, achitată de Primăria Chişinău să fie de 664 euro / 1 m2, dintre care 564 euro / 1m2 - preţul mediu pentru apartament în varianta albă, iar 100 euro / 1m2 - pentru reparaţie.
Ulterior, primarul, creditorii şi executorii judecătoreşti au semnat câte un proces-verbal de consemnare a condiţiilor tranzacţiilor de împăcare, potrivit cărora, Primăria transferă mijloacele băneşti pe conturile executorilor judecătoreşti. Asta chiar dacă, potrivit hotărârilor instanţelor de judecată, CMC era obligat să acorde persoanelor şi familiilor acestora spaţiu locativ cu drept de folosinţă şi nicidecum să acorde mijloace financiare pentru procurarea spaţiului locativ în proprietate privată.
În asemenea circumstanţe, contrar art.77 din Codul de executare, a fost schimbat modul de executare a titlurilor de către părţile în procedura de executare, fiind modificată esenţa litigiului, competenţă ce aparţine instanţei de judecată, care a eliberat documentul executoriu.
Prin urmare, în conformitate cu prevederile art.32 alin.(1) din Legea privind administraţia publică locală nr.436 din 28.12.2006 „în exercitarea atribuţiilor sale, primarul emite dispoziţii cu caracter normativ şi individual”, or, tranzacţia de împăcare nu reprezintă o dispoziţie cu caracter normativ şi individual.
De asemenea, conform prevederilor art. 29 alin. (1), lit. a), m) din Legea privind administraţia publică locală, primarul asigură executarea deciziilor consiliului local şi asigură repartizarea fondului locativ, dar în niciun caz nu aprobă bugetul local şi modul de utilizare al acestuia, care este în competenţa de bază a Consiliului Municipal Chişinău.
Subsidiar este de menţionat, că nu există nicio decizie a CMC cu privire la împuternicirea primarului de a încheia astfel de tranzacţii de împăcare cu creditorii.
Astfel, primarul general încheind 81 de tranzacţii de împăcare şi achitând mijloace ale bugetului municipal în sumă totală de 66.730.577,80 lei, a cauzat administraţiei publice locale un prejudiciu în proporţii deosebit de mari.
În plus, la Primăria Chişinău este o listă a persoanelor care necesită asigurarea cu spaţiu locativ conform hotărârilor judecătoreşti în baza titlurilor executorii, iar în urma analizei ordinii de executare a titlurilor executorii s-a constatat că Primăria nu a asigurat realizarea transparentă a hotărârilor instanţelor de judecată conform unui registru sau a unui program succesiv după principiul „primul venit-primul servit”, repartizarea spaţiului locativ fiind realizată selectiv, preferenţial şi dezordonat.
Prin urmare, implementând schema infracţională descrisă, au fost cauzate daune în proporţii considerabile drepturilor şi intereselor persoanelor fizice.
Luând în considerare că materialele şi probele acumulate în cadrul urmăriri penale dau dovadă de existenţa, în acţiunile edilului Capitalei, a elementelor infracţiunii, prevăzute de art. 328 alin.(3) lit.b),d) Cod penal - depăşirea atribuţiilor de serviciu – s-a dispus recunoaşterea acestuia în calitate de bănuit.
În cadrul urmăririi penale sunt investigate şi alte persoane care au fost parte la schema infracţională, care a existat de mai mulţi ani în cadrul Primăriei Chişinău, exprimată în schimbarea modului de executare a titlurilor privind acordarea spaţiului locativ cu titlul de folosinţă contra unor favoruri financiare.
Amintim că Dorin Chirtoacă a fost reţinut pe 25 mai în dosarul parcărilor cu plată. Peste două zile a fost plasat în arest la domiciliu, unde se află şi în prezent. Edilul este învinuit de corupere pasivă, acceptarea şi primirea, prin intermediar, a bunurilor ce nu i se cuvin pentru a îndeplini şi a grăbi îndeplinirea unei acţiuni. De asemenea, primarul este învinuit că a comis şi infracţiunea de trafic de influenţă.
Pe 21 iulie procurorii au expediat dosarul de învinuire în instanţa de judecată. Dorin Chirtoacă pledează nevinovat.