Doi moldoveni câştigă 18 milioane de euro pe an dintr-o resursă care nu se va termina niciodată
0Soţii Violeta şi Valeriu Moraru din Republica Moldova controlează în prezent companiile Perla Covasnei şi Azuga Waters din România, care au avut în 2012 afaceri cumulate de 73 de milioane de lei româneşti, potrivit businessmagazin.ro.
Pe cartea de vizită a Violetei Moraru este trecută funcţia de “administrator” şi ea spune că nu ar putea să se retragă din afaceri, fiind obişnuită cu un ritm de viaţă alert. A lucrat de-a lungul anilor în domenii variate, precum o fabrică de producţie a sticlei, în domeniul vinului, în transport şi apoi în bere.
Cei doi soţi au vândut în 2009 afacerea Azuga către Ursus Breweries, într-o tranzacţie estimată la 10 milioane de euro. Ulterior tranzacţiei, Ursus a închis fabrica de la Azuga şi a închiriat utilajele din fabrică familiei Moraru, unde aceasta produce apa Perla Harghitei, plată şi carbogazoasă.
“Am făcut afaceri încă de când am terminat facultatea, mereu am fost în priză”, povestea anterior pentru Business Magazin Violeta Moraru.
Profitabilitatea in afacerile cu apa se plaseaza, conform Violetei Moraru, intre 5 si 10%. Pretul apei creste spectaculos, de la iesirea din pamant, cand mia de litri costa 31 de lei, pana la poarta fabricii, unde costul unei sticle de apa de doi litri ajunge la 1 leu. Din acest pret insa, doua treimi inseamna costul ambalajului. De la poarta fabricii pana la raft, apa isi dubleaza pretul, ajungand, de pilda, la 2 lei pentru o sticla de 2 litri. Marca Perla Covasnei exploateaza resursele din Catalina si Malnas (Brasov), avand variantele carbogazoasa si plata.
Pentru viitor, planurile sunt ponderate in optimism. "E mai realist sa tintim sa ajungem intre primii cinci, in randul primilor trei e mai greu", admite Violeta Moraru. Pentru viitorul apropiat, proprietara afacerii enumera, fara a vrea sa dea niciun fel de detalii, proiectul unor investitii pentru lansarea de sucuri si cel de rascumparare a fabricii Ursus de la Azuga. "Pentru lansarea de sucuri nu e nevoie de un buget foarte mare de investitii, pentru ca avem practic liniile de productie", explica antreprenoarea.
Ideea intrarii in domeniul bauturilor carbogazoase era, prin urmare, la indemana si, in plus, firma a primit din partea retelelor de magazine solicitari pentru productia de marci proprii. Azuga Waters are deja contracte pentru imbutelierea de apa plata sub marca proprie a Kaufland si se afla in discutii si cu alte retele de magazine.
Ce afaceri au avut în Moldova
Valeriu Moraru şi-a început afacerile în Rusia, după care a revenit în Republica Moldova. La finele anilor 90 ai secolului trecut prin intermediul companiei Larga-Vin a preluat la preţuri de nimic ca apoi să le vândă mai multe întreprinderi din Republica Moldova.
E vorba de combinatul Cereale-Chişinău, fabrica de sticlă Cristal-Flor din Floreşti, o fabrică de vinuri şi hotelul Chişinău.
După ce au făcut bani în Republica Moldova soţii Moraru au hotărât să-şi mute afacerile în România. Astfel, au devenit remarcaţi, în 2009, când au vândut 70,7% din acţiunile producătorului Bere Azuga către Ursus Breweries pentru suma de 7,15 milioane de euro, asta fiind una dintre cele mai importante tranzacţii de pe piaţă.