Producătorul de pufuleţi „Cristinuţa”, obligat să schimbe imaginea de pe produs: „Poartă un caracter sexist”
0Consiliul pentru prevenirea şi eliminarea discriminării şi asigurarea egalităţii din Republica Moldova a examinat plângerea unor activiste, care au raportat o imagine de promovare a unei mărci de pufuleţi care, în opinia acestora, ar avea un conţinut sexist. Consiliul i-a cerut reclamatului să retragă comercializarea produsului cu ambalajului sexist.
Petiţionarele au invocat că, la un canal de televiziune, a fost promovat produsul de patiserie, pe ambalajul căruia era prezentată imaginea unei copile, care se evidenţia prin formele corpului (inclusiv sâni) care nu corespund vârstei.
Aceasta apare îmbrăcată într-un costum de baie, iar poziţia corpului este una provocatoare şi promovează sexualitatea feminină precoce.
Petiţionare mai susţin că, după apariţia materialului publicitar, s-au adresat companiei care produce respectiva marcă de pufuleţi, în vederea retragerii de pe piaţă a ambalajului, care redă într-un mod eronat imaginea unei fetiţe. Până la depunerea plângerii la Consiliu, compania nu a venit cu un răspuns în adresa petiţionarelor.
Urmare a solicitării Consiliului de prezentare a poziţiei, reclamatul a susţinut că nu a încălcat prevederile Legii cu privire la asigurarea egalităţii, manifestându-şi, totodată, nedumerirea faţă de cererea petiţionarelor de retragere a produsului cu astfel de ambalaj.
Consiliul a examinat toate circumstanţele cauzei, făcând raportare la prevederile legislaţiei naţionale şi internaţionale care definesc şi reglementează anumite aspecte ce se referă la conţinutul sexist din materialele publicitare şi a decis că imaginea de pe ambalajul de pufuleţi poartă un caracter sexist şi lezează demnitatea.
Consiliul remarcă diferenţa vizibilă în prezentarea băiatului de pe ambalajul pufuleţilor şi a fetiţei. Astfel, constată că imaginea în care apare o copilă îmbrăcată în costum de baie, ţinând piciorul stâng într-o poziţie îndoită lângă un surfboard şi prezentată cu formele corpului unei femei mai degrabă, decât al unei copile, are o conotaţie sexuală şi face aluzie la senzualitatea femeii.
Consiliul reaminteşte că, în conformitate cu prevederile art. 111 alin. (1) al Legii cu privire la publicitate, în Republica Moldova, publicitatea sexistă este interzisă.