Andi Cristea, europarlamentar: „Ar fi nedrept ca proiectul european să fie denigrat în baza uzurii actualelor forţe pro-UE”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Andi Cristea, preşedinte al Delegaţiei la Comisia parlamentară de Asociere UE - Republica Moldov. FOTO: Adevărul
Andi Cristea, preşedinte al Delegaţiei la Comisia parlamentară de Asociere UE - Republica Moldov. FOTO: Adevărul

Clasa politică de la Chişinău trebuie să înţeleagă că justiţia nu se negociază şi nu se împarte, iar Republica Moldova are nevoie de un plan coerent de ţară convenit şi asumat clar de toate forţele politice, declară eurodeputatul Andi Cristea. Într-un interviu pentru Adevărul demnitarul ne-a vorbit despre evenimentele recente de la Chişinău, atitudinea Bruxellesului faţă de acestea, reacţia UE la propaganda Rusiei şi alte subiecte de interes.

Cum se văd de la Bruxelles evenimentele care au loc în ultima perioadă în Republica Moldova? Mă refer la protestele din centrul Chişinăului, la slăbirea până la limită a majorităţii proeuropene din Parlament şi anchetele demarate de CNA.

Republica Moldova este urmărită cu mare atenţie de către Bruxelles, în această perioadă tulbure. Din păcate, însă pe bună dreptate, clasa politică din Republica Moldova a ajuns la un minim de încredere în ochii propriilor cetăţeni; dispariţia miliardului din bănci a devenit un motiv major de frustrare, şi de dorinţă de justiţie, fiind afectat direct şi concret cetăţeanul de rând care s-a trezit peste noapte fără banii pe care i-a economisit. Aşadar, nemulţumirea socială este legitimă, ca şi dorinţa de a fi găsiţi vinovaţii şi de a se face justiţie. Lumina în cazul miliardului mi se pare o condiţie cheie pentru o minimă normalizare a relaţiei dintre politic şi cetăţeni. Este greu de crezut că fără gesturi cheie, cu putere de simbol, menite a recrea încredere, se poate restarta relaţia politic-cetăţean.

Este important ca buna credinţă a oamenilor, indiferent că ei îşi manifestă nemulţumirea în Piaţă sau de o altă manieră, să nu fie deraiată de mesaje populiste. Cu riscul de a părea plictisitor, rămân pe mesaj, căci este unul important: Republica Moldova are nevoie de evoluţie, de schimbare de mentalităţi prin presiune publică, nu de revoluţii; Chişinăul are nevoie de stabilitate, nu de poveşti cu final neaşteptat. Iar drumul european este, prin reformele pe care le solicită, cea mai bună garanţie asupra faptului că trenul nu deraiează ci, dimpotrivă, ajunge în staţia care trebuie. Familia europeană este locul natural al Republicii Moldova, locul unde cetăţenii au condiţiile de prosperitate şi stabilitate aşteptate. Reţeta europeană este dovedită, Uniunea Euroasiatică este un vis de pe urma căruia te trezeşti cu faţa spre pernă, este o viziune care ne duce cu gândul spre trecut, nu spre viitor.

De aceea, sper ca alianţa proeuropeană să găsească înţelepciunea de a trece peste tensiuni de moment şi de a pune pe prim-plan stabilitatea ţării, înaintea rivalităţilor şi orgoliilor politice. Organizarea de alegeri în perioada următoare, căci acolo se va ajunge dacă Alianţa nu reuşeşte să se reechilibreze politic, ar trebui să fie o soluţie de ultim recurs: gândiţi-vă că nu se ştie încă nici cine va fi preşedintele ţării la începutul anului viitor. Este nevoie de câteva minime ancore de stabilitate, nu poţi lăsa vaporul în derivă căci nu îţi mai plac, dintr-o dată, colegii de cabină; nu de altceva, dar resursele ţării sunt limitate, nu există bărci de salvare pentru toata lumea. Aşadar, reiterez apelul la responsabilitate şi asumare, precum şi cel de calm şi de respect faţă de acţiunile justiţiei, indiferent cine este vizat.

„Nu poţi critica apariţia primei flori, doar pentru că nu îţi convine culoarea ei politică”

Sunt văzute aceste acţiuni ale CNA drept un adevărat început al unei adevărate lupte împotriva corupţiei?

Una dintre chestiunile cheie din Acordul de Asociere semnat de Chişinău este reprezentată de lupta împotriva corupţiei şi independenţa justiţiei: statul de drept este un far călăuzitor al drumului european. Sunt de acord cu faptul că nu se va face primăvară cu o floare, dar nu poţi critica apariţia primei flori, doar pentru că nu îţi convine culoarea ei politică. Desigur, există prezumţia de nevinovăţie şi dreptul la reputaţie: clasa politică din Republica Moldova însă trebuie să înţeleagă că justiţia nu se negociază şi nici nu se împarte, ca nişte compartimente dintr-un dulap, între partide. Cu toţii ne dorim ca aceste demersuri să continue, cu rezultate vizibile şi concrete, transpartinice: dacă cineva a greşit, să nu conteze partidul din care vine, vremea imunităţilor de facto a trecut. Eforturile de luptă anticorupţie au susţinere populară şi trebuie intensificate, iar clasa politică are datoria de a sprijini aceste demersuri, fără să încerce să intervină în desfăşurarea anchetelor. Cuvintele de ordine trebuie să fie calm şi maturitate, deoarece, aşa cum aţi observat, mesajele înflăcărate sau influenţarea proceselor nu sunt văzute cu ochi buni la Bruxelles. Berlinul, Londra, Varşovia, Bucureştiul nu cer ceva deosebit Chişinăului, vrem justiţie ca peste tot în UE: garanţii judiciare, dar şi procese corecte şi sentimentul că justiţia se face cu adevărat.

Cum credeţi că ar trebui să fie gestionată actuala instabilitate politică şi criza economică din Republica Moldova? Cu ce ar putea contribui Uniunea Europeană în această situaţie, unde s-ar putea implica şi unde nu?

Putem ajuta cu reţeta, cu ingredientele, dar dvs. sunteţi bucătarul în propria casa. De dvs. depinde rezultatul: cât ar vrea UE să ajute, nu poate face reformele - şi nici nu ar fi normal să le facă în numele Chişinăului. Nu există o reţetă magică, o scurtătură, ci doar voinţa, bunacredinţa dublată de muncă, implicare. Oamenii vor sesiza diferenţa şi mesajul de seriozitate, să avem încredere în bunul simţ al societăţii şi să nu îi fie înşelate, în continuare, aşteptările.

Pentru UE, progresul Republicii Moldova este crucial, implementarea Acordului de Asociere fiind un ghid practic pentru succes: măsurile cu pricina apropie ţara de UE. Iar rezultatele, când a existat progres, nu au încetat să apară. Republica Moldova este beneficiara celei mai mari sume de fonduri europene per cap de locuitor dintre toate statele non-UE, cetăţenii săi pot circula liberi, fără viză în toate statele UE, există deschidere şi sprijin economic pe toate pieţele europene pentru produsele din Republica Moldova. Cred însă că unul din motivele pentru care UE este admirată în întreaga lume este sentimentul valorii şi al corectitudinii: aşadar, când Republica Moldova merită, este lăudată, când nu, este, pe bună dreptate, criticată. Dacă Bruxellesului nu i-ar pasa de Republica Moldova, nu ar exista declaraţii critice, ci doar nepăsare: criticile trebuie aşadar văzute constructiv. Aşadar, sperăm ca executivul de la Chişinău să reziste în Parlament şi să lucreze alături de noi, constructiv, pe calea reformelor. Fac, în acest context, un apel şi la opoziţie, pentru critica dublată de soluţii: altfel, cetăţenii Republicii Moldova vor fi cei dezamăgiţi şi fără busolă, după mai multe rânduri de alegeri. Aveţi nevoie de un plan coerent de ţară, la putere şi în opoziţie, nu doar de slogane!

„Parcursul european presupune o clasă politică echilibrată”

Ce părere aveţi despre ritmul implementării Acordului de Asociere de către Republica Moldova?

Din păcate, ritmul implementării Acordului de Asociere este mult întârziat din cauza tulburărilor politice. Gândiţi-vă că, în decursul a mai puţin de 12 luni calendaristice, ţara a schimbat trei guverne şi a trecut prin două campanii de alegeri. Se poate aşadar mult mai bine. Salut însă iniţiativele actualului Guvern de a accelera implementarea acestor măsuri precum şi declaraţiile proeuropene ale liderilor coaliţiei: nu sunt însă de ajuns, aşteptăm mai multe rezultate concrete. Republica Moldova riscă să piardă finanţări importante, dacă nu reuşeşte să ţină macazul spre vest, estul nefiind o alternativă viabilă.

La ce nivel de credibilitate în ceea ce priveşte voinţa de continuare a parcursului european se află Republica Moldova în prezent, în viziunea Bruxelles-ului?

Cum vă spuneam, Bruxellesul este alături de Chişinău, are în continuare bunăvoinţă deşi a avut o doză puternică de realpolitik în ultimul an. Din nou, conducătorii ţării nu trebuie să se culce pe o ureche şi să considere din oficiu, nelimitat şi necondiţionat, acest sprijin. Parcursul european presupune o clasă politică echilibrată, o societate activă, stabilă şi implicată, şi un ritm sustenabil de dezvoltare: fapte, nu doar vorbe.

Cum ar putea fi afectate proiectele aflate în desfăşurare şi viitoarele proiecte dintre Republica Moldova şi UE în cazul în care la Chişinău au loc alegeri anticipate şi în rezultat vine o guvernare proestică. Cum ar putea fi afectate relaţiile Republica Moldova - UE în general, în acest caz?

Există riscul destabilizării politice a ţării şi a încetării sau încetinirii implementării politicilor proeuropene şi a Acordului de Asociere: ar fi păcat ca proiectul european să fie denigrat pe nedrept, în baza uzurii guvernamentale a forţelor proeuropene. Respectăm însă voinţa liderilor de la Chişinău, indiferent care este coaliţia care se impune în anii următori în preferinţele electoratului. Desigur, o guvernare asumat proeuropeană va avea mai mult sprijin de la UE, inclusiv financiar, decât una care îşi doreşte îngheţarea acestei relaţii: vorba din popor e înţeleaptă, dragoste cu forţa nu se poate.

În ceea ce priveşte proiectele actuale în derulare sau cele imediat următoare, vrem doar seriozitate. Bruxellesul a acordat asistenţă pentru reforme, este momentul în care aşteaptăm responsabilitatea beneficiarului. Cheia este gândirea pe termen lung, dublată de victorii de etapă pe termen scurt menite a restabili încrederea oamenilor. Sper ca această coaliţie să nu îşi fi epuizat tot suflul şi toata răbdarea cetăţenilor.

„Prosperitatea şi stabilitatea nu au nevoie de machiaj adiţional”

Deşi are propriile probleme, Rusia nu slăbeşte Republica Moldova, în special în ceea ce priveşte propaganda antieuropeană. Cum se poate proteja Republica Moldova de acest fenomen şi ce face Uniunea Europeană în această privinţă în statele proprii şi în alte state din afara uniunii?

Uniunea Europeană comunică în mod direct, fără manipulările specifice propagandei ruseşti, către şi cu toate instituţiile din Republica Moldova şi cu populaţia ţării, indiferent că ne referim la cei vorbitori de limba română sau rusă. Răspunsul nostru la propagandă nu poate fi o contra-propagandă, o propagandă de sens opus: noi suntem mândri de adevăr, de valorile noastre, nu ne vom transforma în ceva ce nu suntem. UE nu este propagandistă, prosperitatea şi stabilitatea nu au nevoie de machiaj adiţional.

Ceea ce facem este să încercăm demontarea, bucată cu bucată, a miturilor propagate de către reţeaua Kremlinului. Facem lumină prin cotloanele unor media şi ale internetului prin transparenţă. Nu vom face pe trolii, dar putem ghida oamenii de bunăcredinţă pentru a nu fi manipulaţi. Am solicitat CE mai multe resurse în acest sens, sper ca 2016 să aduca evoluţii. Republica Moldova, Ucraina, Georgia au nevoie de ajutor.

Andi Cristea este membru al Parlamentului European activând în Grupul Alianţei Progresiste a Socialiştilor şi Democraţilor. Acesta este preşedinte al Delegaţiei la Comisia parlamentară de Asociere UE - Republica Moldova, membru în Comisia pentru Afaceri Externe în Delegaţia la Adunarea Parlamentară Euronest şi membru al Conferinţei preşedinţilor de delegaţie.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite