Secretul genialei din Zalău care bifează toate premiile la Olimpiada la Limba Română: „Nu te poţi considera un om întreg, dacă nu citeşti“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cristiana Petre este elevă în clasa a XII-a la Colegiul Naţional Silvania din Zalău FOTO Cristiana Petre
Cristiana Petre este elevă în clasa a XII-a la Colegiul Naţional Silvania din Zalău FOTO Cristiana Petre

Cristiana Petre, o elevă de 18 ani din Zalău, a făcut cinste în cei patru ani de liceu Colegiului Naţional Silvania, pentru care a câştigat nenumărate premii la concursuri naţionale şi internaţionale de limba română. În plus, adolescenta promovează cu ardoare lectura şi se arată convinsă că, indiferent de drumul pe care-l va alege în viaţă, experienţa de la olimpiade o va ajuta să se integreze în orice mediu profesional

Două premii I, un premiu II, un premiu III, o menţiune şi trei premii speciale la olimpiadele naţionale de limba româmă, două premii III şi un premiu special la faza internaţională. Acestea sunt distincţiile primite de Cristiana Petre, elevă în clasa a XII-a la Colegiul Naţional Silvania Zalău, de-a lungul celor patru ani de liceu.

Ultima confirmare a valorii sale a venit prin aurul obţinut la Olimpiada naţională de limba şi literatura română 2016, un premiu ce încununeaze parcursul şcolar de excepţie al tinerei în vârstă de 18 ani şi-i asigură participarea la Olimpiada internaţională de lectură, care se va desfăşura în luna septembrie, la Constanţa. Deşi nu a prins în fiecare an podiumul, Cristiana consideră că „a trăi în spiritul olimpiadei presupune a te detaşa, în anumite momente, de poziţia dintr-o ierarhie circumstanţială, înţelegând satisfacţia intrinsecă pe care ţi-o oferă competiţia“.

lotul olimpic al salajului la limba romana 2016

În primii ani de şcoală nu i-a plăcut lectura

Olimpica spune că nu a îndrăgit mereu cartea, în primii ani de şcoală mama ei fiind nevoită să ducă lupte grele cu încăpăţânarea elevei. Şi cum mama a fost cea care a învins, şcolăriţa s-a văzut nevoită să ia cartea în mână. Ulterior, Cristiana a descoperit plăcerea lecturii şi că cititul te poate seduce. Nu a durat mult până când înclinaţia ei pentru literatură s-a tradus în participări la olimpiadă şi la concursuri de scriere literară, participări care au întărit ataşamentul faţă de cuvânt. Adolescenta este convinsă că reuşitele sale la olimpiada de limba română i-au conturat personalitatea, „întrucât româna este mult mai aproape de dimensiunea umanului, este un domeniu ale cărui graniţe nu sunt fixe şi tocmai de aceea îţi oferă deschidere către multiple căi ale culturii, în special ale celei umaniste“.

Ocupaţia favorită de timp liber
Convinsă să nu poţi face performanţă fără o pregătire constantă, Cristiana Petre îşi dedică şi timpul liber studiului. „Cred că atunci când performanţa este rezultatul unui efort susţinut, conjugat cu ataşamentul faţă de un anumit domeniu, şi timpul liber este dedicat studiului, pentru că munca este motivată de pasiune sinceră, este dezinteresată“. Aşa se face că principalul ei hobby este lectura, despre care spune că este o activitate care nu ar trebui să-i vizeze doar pe olimpicii la limba română, ci pe fiecare dintre noi, întrucât „ţine de firescul lumii noastre. Nu ştiu în ce măsură te poţi considera un om întreg dacă nu citeşti“.

Are o listă lungă cu scriitorii preferaţi, printre ei numărându-se Mircea Eliade, Camil Petrescu, Lucian Blaga, Albert Camus, Lev Tolstoi, Feodor Dostoievski, Eugen Ionesco şi José Saramago. „Sunt scriitori ale căror opere sunt canonice şi merită a fi citite şi recitite, întrucât cu siguranţă generează întrebări, dar şi răspunsuri, care ulterior pot duce la schimbări de perspectivă“, îşi explică tânăra opţiunile.

Crede că Bac-ul trebuie reformat
Despre sistemul actual de învăţământ, eleva de la Colegiul Naţional Silvania spune că ar trebui reformat, astfel încât să încurajeze mai mult flexibilitatea gândirii şi perspectiva critică a elevului. „Cred că, în pofida reprezentării lor într-un mod fragmentar, disciplinele ar trebui să comunice mai mult între ele, pentru că de aici derivă capacitatea elevului de a stabili conexiuni între idei, între fenomene culturale şi ulterior de a emite judecăţi de valoare. Programa ar trebui să se bazeze mai mult pe conceptele de transdisciplinaritate şi interdisciplinaritate“, punctează liceana.

cristiana petre

Dând ca exemplu proba la limba şi literatura română, Cristiana consideră că aceasta a devenit un examen de memorare şi redare, care cultivă o gândire bazată pe şabloane: „Nu ştiu în ce măsură examenul de bacalaureat este foarte relevant pentru nivelul de pregătire al elevului român. Din punctul meu de vedere, în ultimii ani, bacalaureatul la română s-a împotmolit în nişte şabloane, idei pe care elevul le poate lua de-a gata din varii surse, pe care le memorează relativ uşor, însă nu şi le poate asuma pe deplin. Nota, de cele mai multe ori, se întâmplă să fie cea dezirabilă folosind un astfel de «mecanism», însă nu şi autentică în privinţa nivelului de pregătire. Lucrarea este lipsită, de cele mai multe ori, de nota personală a candidatului, deşi vorbim de literatură, domeniu unde se încurajează pluralitatea perspectivelor“. În aceste condiţii, ţine să menţioneze eleva din Zalău, restructurarea bac-ului, cel puţin la limba română, este mai mult decât necesară, pentru a oglindi cu adevărat ceea ce îşi propune.

Studiul individual, cheia performanţei
Deşi o modă în ziua de astăzi, meditaţiile nu sunt, în opinia Cristianei, secretul reuşitei. În orice materie, performanţa poate fi atinsă doar combinând studiul de la clasă cu cel individual. „Cu certitudine, la orice materie, conţinuturile de bază se învaţă în clasă. Pregătirea la olimpiadă implică, în primul rând, mult studiu individual, performanţa în absenţa unui efort susţinut din partea elevului fiind un non-sens. Totul depinde de disponibilitatea elevului de a duce mai departe ceea ce i se oferă la clasă, dar şi de modul în care se configurează relaţia elev-profesor“.

În ceea ce o priveşte, un rol important în obţinerea performanţelor sale şcolare l-a jucat profesoara de limba şi literatura română, Clara Dan, care i-a orientat lecturile prin dialogurile instituite în afara orelor de clasă. „Am colaborat în aceşti patru ani cu dumneaei şi cred că se cuvine, pe această cale, să-mi exprim recunoştinţa pentru toată susţinerea pe care mi-a oferit-o“.

Deocamdată, olimpica din Zalău nu s-a decis în privinţa viitorului ei, oscilâd între Facultatea de Litere, care i-ar permite să devină profesor de limba română, şi cea de Drept. Indiferent de alegerea pe care o va face, Cristiana Petre ştie sigur că nu se va dezice de marea ei iubire, literatura, şi că abilităţile pe care le-a deprins la olimpiadă îi vor oferi mobilitatea de a se integra în orice format profesional.

Vă mai recomandăm:

Bunul samaritean din Sălaj. Cine este femeia care atinge cu fapte bune vieţile celor năpăstuiţi

Copiii au invadat Muzeul Judeţean. Maraton de evenimente la Noaptea europeană a muzeelor - FOTO

Cu ei ne mândrim. Zeci de elevi sălăjeni au câştigat premii la olimpiadele naţionale

Zalău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite