Elevele din Zalău care bat prin citit statistica neagră a celor 42% din români catalogaţi drept „analfabeţi funcţionali”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Diana Nedelcu şi Cristiana Petre, alături de prof. Ioana Tuduce FOTO ISJ Sălaj
Diana Nedelcu şi Cristiana Petre, alături de prof. Ioana Tuduce FOTO ISJ Sălaj

Două eleve ale Colegiului Naţional „Silvania“ din Zalău au reprezentat Sălajul la olimpiada internaţională de lectură, susţinută anul acesta la Constanţa şi amândouă s-au clasat în vârful clasamentului, obţinând atât marele premiu, cât şi una dintre menţiunile competiţiei.

Într-o ţară în care 42% din populaţie se încadrează în categoria „analfabeţi funcţional“, un premiu întâi la olimpiada internaţională de lectură este cu atât mai demn de dat la ziar. Ce este un analfabet funcţional? Este un om care ştie să citească, dar nu înţelege sensul, mesajul cuvintelor scrise. Este „boala“ de care suferă foarte mulţi dintre elevii din România, care tocesc, învaţă pe de rost, fără să fie capabili să facă raţionamente elementare când se confruntă cu o situaţie din viaţa de zi cu zi. Dar nu despre analfabeţi este vorba aici, ci, dimpotrivă, despre acei elevi care fac performanţe la lectură.

Ce se testează la o olimpiadă de lectură

Diana Nedelcu este elevă în clasa a XII-a a Colegiului Naţional „Silvania“ din Zalău. Cristiana Petre a absolvit recent acelaşi liceu, iar acum este studentă în primul an la Facultatea de Drept din Cluj-Napoca. Pentru amândouă, performanţa este cuvântul de ordine, iar dovadă stau numeroasele premii obţinute de-a lungul anilor la olimpiadele şcolare. Cea mai recentă „cucerire“ a celor două tinere a fost participarea la olimpiada Internaţională de lectură care a avut loc la Constanţa la începutul lunii septembrie, de unde s-au întors cu o medalie de aur, respectiv cu o menţiune.

Dacă la ediţia de anul trecut, Diana Nedelcu s-a clasat pe poziţia secundă a concursului internaţional, anul acesta a urcat pe cea mai înaltă treaptă a podiumului, reuşind să obţină 59,5 puncte din 60 posibile. „Deşi am participat şi la olimpiada naţională de limba şi literatura română, unde am luat premiul special, cele mai importante rezultate sunt cele obţinute la Olimpiada «Lectura ca abilitate de viaţă». Aurul pe care l-am cucerit acum, la etapa internaţională, îmi încununează reuşitele“, ne spune ea.

diana nedelcu

Subiectele au vizat înţelegerea mesajelor scrise şi multimodale, iar Dianei nu i s-au părut dificile, poate şi pentru că le-a rezolvat din plăcere. Despre pasiunea pentru limba şi literatura română, olimpica susţine că i-a fost cultivată încă din copilărie de către părinţi, care obişnuiau să-i citească poveşti înainte de culcare. Mama a fost cea care a învăţat-o literele, astfel că atunci când avea doar 5 ani, Diana citea singură poezii. „În clasa I eram fascinată de poezia «Limba noastră» a lui Gheorghe Sion. Crescând, m-am apropiat mai mult de gramatică, datorită logicii dintre informaţii, apoi am încercat să găsesc o astfel de logică şi în literatură, o logică pe care azi o consider firească“, mărturiseşte eleva celui mai pestigios liceu din Sălaj.

A făcut cunoştinţă cu competiţiile şcolare spre finalul ciclului primar, când a participat la concursuri de tip „Cangurul“, însă mărturiseşte că prima experienţă marcantă a fost prezenţa la etapa naţională a concursului interdisciplinar de limba română şi matematică „+/- Poezie“. Era în clasa a V-a şi a fost răsplătită cu o menţiune. „Toate aceste experienţe din sfera competiţiilor, dar şi cele din anii care au urmat m-au ajutat să îmi construiesc o gândire organizată“, susţine premianta.

Prea multă teorie, prea puţină practică

Diana Nedelcu nu uită să sublinieze că un rol important în atingerea performanţei la olimpiada de lectură
l-au jucat şi profesorii de limba şi literatura română, cărora le este recunoscătoare pentru că au ghidat-o cu profesionalism.

În ceea ce priveşte sistemul actual de învăţământ, Diana este de părere că are nevoie de îmbunătăţiri legate de cantitatea de materie studiată la clasă: „Accentul cade pe teorie, aplicarea acesteia fiind omisă adesea. Cred că cele două ar trebui să coexiste. De asemenea, consider că ar fi potrivit ca liceenii să aibă posibilitatea de a alege să studieze discipline în funcţie de interesele anuale, alături de câteva discipline obligatorii, fundamentale“.

În ciuda lacunelor sistemului, după ce va absolvi liceul, are de gând să-şi continuie studiile în România. „Nu am fost furată de peisajul străinătăţii în ceea ce priveşte studiul, deoarece, în ciuda anumitor îmbunătăţiri care s-ar putea aduce, se pot remarca performanţe uimitoare ale elevilor şi studenţilor români, iar învăţământul superior românesc este ales chiar şi de străini. Cu siguranţă îl aleg şi eu“, adaugă tânăra care oscilează încă între mai multe meserii: de la translator, la psiholog şi chiar jurnalist. Indiferent de alegerea pe care o va face, Diana este hotărâtă să nu uite de farmecul limbii române şi de originea sa.

Colecţie impresionantă de premii

La finalul celor patru ani de liceu, Cristiana Petre, cealaltă olimpică la lectură din Sălaj, se poate lăuda cu o colecţie impresionantă de distincţii: două premii I, un premiu II, un premiu III, o menţiune şi trei premii speciale la olimpiadele naţionale de limba română, două premii III şi un premiu special la faza internaţională.
După aurul obţinut în primăvară la naţionala de limba şi literatura română, la începutul lunii septembrie, tânăra a bifat o nouă performanţă: menţiune la olimpiada internaţională de lectură. Pentru proaspăta studentă la Drept, aceasta a fost ultima participare la o competiţie de o asemenea anvergură.

cristiana petre

Şi în cazul ei, meritul pentru dragostea faţă de lectură îi revine mamei, care a insistat ca şcolăriţa Cristiana să ia cartea în mână. Cu timpul, cititul a devenit o pasiune, iar înclinaţia pentru literatură s-a tradus prin participări la olimpiade şi concursuri de scriere literară. „Reuşitele mele la olimpiada de limba română mi-au conturat personalitatea, întrucât româna este mult mai aproape de dimensiunea umanului, este un domeniu ale cărui graniţe nu sunt fixe şi tocmai de aceea îţi oferă deschidere către multiple căi ale culturii, în special ale celei umaniste“, spune Cristiana.

Competitori din patru state

Ediţia din acest an a olimpiadei internaţionale de lectură, dedicată elevilor cu vârste între 13 şi 19 ani, a reunit 64 de competitori din România, Republica Moldova, Ucraina şi Cipru. Ţara noastră a fost reprezentată de membri ai lotului olimpic, selectaţi dintre premianţii etapei naţionale a olimpiadei de limbă, comunicare şi literatură română. Competiţia organizată de Ministerul Educaţiei a cuprins două secţiuni: de antrenament (13-15 ani), în cadrul căreia au fost evaluate competenţele de lectură şi de sensibilizare culturală, şi de performanţă (15-19 ani), care a presupus evaluarea competenţelor de lectură, media şi de sensibilizare culturală.

Vă mai recomandăm:

FOTO Premii pentru olimpicii Sălajului. Cine sunt cei mai valoroşi elevi

Laboratorul cu imprimante 3D, „arma“ cu care un liceu din Zalău încearcă să-i atragă pe absolvenţii de gimnaziu

Secretul genialei din Zalău care bifează toate premiile la Olimpiada la Limba Română: „Nu te poţi considera un om întreg, dacă nu citeşti“

Copiii au invadat Muzeul Judeţean. Maraton de evenimente la Noaptea europeană a muzeelor - FOTO

Zalău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite