FOTO Ambulanţa record de la Vaslui: în cinci ani a parcurs de 16 ori circumferinţa Pământului
0Din 2008 şi până în prezent, o salvare a Serviciului de Ambulanţă Judeţean Vaslui a parcurs aproximativ 630.000 de kilometri, adică de aproape 16 ori circumferinţa Pământului. Recordul absolut îl deţine o altă autospecială cu peste 900.000 de kilometri la bord, care momentan a fost scoasă din uz, având nevoie de reparaţii.
Ambulanţa care a parcurs peste 600.000 de kilometri aparţine staţiei Bârlad, iar cea cu peste 900.000 de kilometri, celei de la Vaslui. Potrivit reprezentanţilor SAJ Vaslui, alte trei maşini se află într-o situaţie similară în timp ce alte maşini au în jur de 480.000 de kilometri la bord. Practic ambulanţele cu puţini kilometri care nu ar trebui scoase din uz pot fi numărate pe degetele de la o mână.
“Nu vorbim de maşini vechi, dar au foarte mulţi kilometri la bord şi, având în vedere gradul de uzură, cheltuielile pentru respectivele salvări sunt foarte mari. Am primit recent trei maşini noi 4x4 şi avem promisiunea că în perioada următoare mai primim patru. Dar tot ar mai fi nevoie”, a declarat Aurora Popa, managerul SAJ Vaslui. În restul ţărilor europene o ambulanţă ar fi fost scoasă din uz după 150.000 de kilometri. Parcul auto al SAJ Vaslui are în prezent majoritatea maşinilor cu foarte mulţI kilometri la bord. Serviciul de ambulanţă ar avea însă nevoie de un număr dublu de maşini şi personal.
“Firesc ar fi ca maşina să aştepte urgenţa şi nu urgenţa maşina“, Aurora Popa, managerSAJ Vaslui.
Dat fiind gradul de uzură foarte mare, ambulanţierii vine întotdeauna mai devreme la muncă, să-i facă maşinii o inspecţie. Şi ca el mai sunt şi alţi şoferi de la salvare care de ani de zile se confruntă cu astfel de probleme.
„Venim mai devreme la program, la 7 fără 20 suntem aici. Preluăm maşina şi este obligatoriu să îi facem verificarea”, spun Fănică Haba.
Un alt şofer care conduce şi el, din 2008, o salvare ce are la bord 591.000 de kilometri spune că de-a lungul anilor au apărut probleme tehnice chiar în timp ce transporta pacienţi. „S-a blocat cutia de viteze, a căzut EGR-ul, nu am putut sa mai plecam, a căzut electromotorul”, îşi aminteşte el.
În aceste condiţii, ambulanţierii riscă atât viaţa lor, cât şi pe cea a pacienţilor pe care îi duc la spital. Inginerii serviciului de ambulanţă ţin sub control, atât cât se poate, starea tehnică a maşinilor, reviziile şi uzura cauciucurilor. Reparaţiile sunt costisitoare, aşa că datoriile au ajuns la patru miliarde de lei vechi.
“Problemele sunt la fel ca în toată ţara. Parcul auto de care dispunem e învechit, peste jumătate din maşini au 400-500 de mii kilometri la bord. Costul pentru reparaţii este foarte mare, iar numărul de solicitări este în creştere. Ca să vă faceţi o idee, la sfârşitul anului trecut aveam un număr de 54.950 de solicitări, la mijlocul lui 2014 avem deja 29.000 de solicitări, ca să nu mai pun la socoteală şi SMURD, unde, de asemenea, sunt foarte multe solicitări (ei sunt pe primul loc în ţară). Am avea nevoie de cel puţin 15 ambulanţe, dar e un vis care nu cred că îl vom vedea materializat prea curând”, a mai spus Aurora Popa.
La Serviciul de Ambulanţă Judeţean Vaslui, nu lipsesc doar banii, ci şi medicii şi asistentele. La Serviciul Judeţean de Ambulanţă Vaslui sunt înregistrate, în medie, 6.000 de apeluri lunar, care sunt deservite cu 36 de ambulanţe, dintre care trei sunt scoase în prezent din uz, fiind în reparaţii.