Fotografii neştiute din Timişoara anilor '40. Ofiţeri nazişti fericiţi să se afişeze cu proprietarul unei maşini Dodge superbe

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Modelele Dodge şi Plymouth au fost cele mai importante mărci de autoturisme din România interbelică. Vlad Capotescu, reprezentantul Retromobil în Timiş, ne-a pus la dispoziţie fotografii cu celebrele maşini pe străzile interbelice.

Timişorenii erau la începutul perioadei interbelice amatori de maşini fabricate în Europa, însă începând din 1935, an în care avea să se deschidă fabrica Ford la Bucureşti, a intrat în modă automobilul american. Modelele Dodge şi Plymouth au fost cele mai importate mărci de autoturisme din România interbelică, susţine Vlad Capotescu, reprezentantul Retromobil pe judeţul Timiş. Acesta ne-a pus la dispoziţie, în exclusivitate, fotografii cu Dodge-ul unui timişorean. Fotografiile au fost realizate în anul 1942.

„Este vorba de un model Dodge D11 din 1939 cu numărul de înmatriculare 808-Tms. Proprietarul era Kiss Ferencz. Nu ştiu detalii despre proprietar şi despre soarta maşinii”, a declarat Vlad Capotescu.

Două dintre fotografii au fost realizată pe malul Begăi, pe splaiul Tudor Vladimirescu, în faţa fabricii fraţilor Friedrisch. În prima, Kiss Ferencz este singur cu maşina sa, în cealalată proprietarul este încadrat de doi ofiţeri germani. 

image


 

A treia poză a fost realizată în zona Lăgărului de prizonieri nr.17, din Timişoara. În spate se vede gardul de sârmă ghimpată, iar proprietarul maşinii apare din nou alături de ofiţerii germani. 

Este posibil ca maşina să fie rechiziţionată de armata germană. Proprietarul trebuia să stea la dispoziţia lor tot timpul, pe post de şofer. Dar nu avem informaţii certe nici despre acest lucru. Vedem însă în poze că proprietarul nu părea prea entuziasmat. Un detaliu îl reprezintă farurile camuflate conform legislaţiei în vigoare pe timp de război. Ori se vopsea, ori se punea piele neagră sau un capac metalic, pentru a nu lumina prea tare. Rămânea doar o fantă ca la cutia poştală”, a explicat Vlad Capotescu.

image

Având acest hobby de a colecţiona fotografii cu automobile din Timişoara anilor ‘20-‘40, Capotescu a găsit aceste fotografii „la pachet” şi le-a cumpărat tocmai din Germania. 

„Iată câteva caracteristici tehnice ale modelului D10 Sedan Luxury, din1939. Avea motor în 4 timpi, cu 6 cilindri în linie. Capacitatea cilindrică era 3.590 cmc. Consuma 20 de litri de benzină la 100 de kilometri şi atingea viteza maximă de 90–100 km/h”, a mai declarat Vlad Capotescu.

image

Locul unde a fost făcută fotografia: 1942-2015
 

Timişorenii îşi pot aminti de un taximetrist prin anii 1985-1986, care avea un Dodge albastru închis, cu care stătea în zona gării.

Citeşte şi:
 

FOTO Maşinile timişorenilor în perioada interbelică: „Preferau modelele făcute în Europa: Mercedes, Ford, Opel sau Fiat. Circulau şi zece Rolls-Royce-uri“
 

FOTO Maşinile fabricate în vestul României: Marta, prima de pe teritorul ţării, Malaxa, cea „furată“ de sovietici, şi „Lăstunul“ visat de Ceauşescu


O maşină de legendă din America – din filmele cu Clint Eastwood, Robert Redford sau Kim Basinger, pe străzile din Timişoara

FOTO Un Ford Mercury Monarch fabricat în 1979 face furori pe străzile Timişoarei

FOTO Bijuteriile pe patru roţi care fac turul României au ajuns la Timişoara. Mărcile de epocă Rolls-Royce, Buick, Plymouth şi Dodge atrag privile tuturor

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite