Dezvăluirile „Adevărul“ despre neregulile din industria cursurilor pentru funcţionari, confirmate de Guvern

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Firmele şi ONG-urile de formare profesională sunt adevărate agenţii de turism pe bani publici FOTO Adevărul
Firmele şi ONG-urile de formare profesională sunt adevărate agenţii de turism pe bani publici FOTO Adevărul

Guvernul României a făcut publice, duminică, rezultatele unui control efectuat la Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici (ANFP). Raportul Guvernului confirmă dezvăluirile făcute de „Adevărul” pe tema cursurilor pentru funcţionari, o industrie în care s-au rulat în ultimii ani 20 de milioane de euro. Raportul Guvernului scoate la iveală şi alte nereguli din sistem.

O anchetă „Adevărul” publicată în luna septembrie a anului 2015 scotea la iveală nereguli din domeniul formării profesionale a funcţionarilor publici, arătând cum a ajuns Formatica, o firmă de formare profesională înfiinţată recent, să devină unul dintre principalii parteneri ai ANFP, dar şi alte probleme ale sistemului. În luna mai a acestui an, „Adevărul” publica o nouă anchetă care dezvăluia legăturile dintre vicepreşedintele ANFP, Cristian Bitea, în prezent chiar şef al ANFP, şi persoanele care controlează Formatica.

La începutul lunii iunie, Guvernul a demarat un control la Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici (A.N.F.P.) şi la centrele regionale de formare continuă pentru administraţia publică locală (C.R.F.C.A.P.L.), control care s-a derulat în perioada 1 iunie 2016 – 25 noiembrie 2016. Duminică, chiar în ziua alegerilor parlamentare, Guvernul a făcut public raportul de control la ANFP, confirmând dezvăluirile „Adevărul”. În plus, Guvernul a descoperit şi alte nereguli în sistemul de formare profesională a funcţionarilor publici, un domeniu în care s-au rulat în ultimii cinci ani peste 90 de milioane de lei, bani care reprezintă costurile de formare, cazare şi transport. „Grosul” îl reprezintă, însă, cheltuielile de cazare a funcţionarilor publici în diverse staţiuni turistice: peste 55 de milioane de lei. Redăm mai jos, principalele probleme descoperite în cadrul controlului efectuat de Guvern.

- au fost identificaţi parteneri de formare care deţin o poziţie dominantă în ceea ce priveşte furnizarea programelor de formare profesională/perfecţionare, deşi nu au furnizat astfel de programe decât pe o perioadă scurtă de timp (ex.:  2 ani - Formatica S.R.L. Bucureşti sau 3 ani - A.P.S.A.P. Bucureşti);

- din analiza tarifelor practicate de formatori s-a constatat similitudinea acestora, situaţie favorizată chiar de către reglementările emise de către A.N.F.P., ceea ce poate reprezenta o încălcarea prevederilor Art.8 din Legea concurenţei nr.21/1996, republicată. ; 

- unele ordine elaborate la nivelul preşedintelui A.N.F.P. au suferit o serie de modificări, care au avut ca efect o mai mare permisivitate în ceea ce priveşte îndeplinirea unor condiţii de către partenerii de formare sau monitorizarea activităţii de formare. În acelaşi context se înscrie şi modificarea modului de calcul a sumelor virate la bugetul statului, prin ordine ale preşedintelui A.N.F.P. Această modificare s-a soldat cu diminuarea atât a valorii reale a sumelor virate la bugetul de stat, începând cu anul 2014 (333.919,80 lei în anul 2011, 368.250,32 lei – în anul 2012, 425.831,90 lei – în anul 2013, 301.490,80 lei – în anul 2014 şi 281.291,50 lei în anul 2015), cât şi a ponderii acestora, raportat la totalul contravalorii programelor de formare profesională/perfecţionare (2011 – 7,9%; 2012 – 6,2%; 2013 – 5,8%; 2014 – 5,3%; 2015 – 5,0%);

- au fost reţinute o serie de aspecte care pot conduce la concluzia că programele de formare profesională/perfecţionare constituie, în multe situaţii, o modalitate de recompensare, de către şefii instituţiilor publice, a funcţionarilor publici;

- au fost identificate programe de perfecţionare diferite în acelaşi interval de timp, cu acelaşi formator, dar în locaţii diferite, fapt fizic imposibil, precum şi cazuri în care acelaşi partener de formare a organizat programe de perfecţionare diferite, cu formatori diferiţi, dar în aceeaşi perioadă şi locaţie, şi în aceste situaţii punându-se sub semnul întrebării realitatea realizării cursurilor în cauză;

- cheltuielile estimate ale serviciile hoteliere de care au beneficiat participanţii la programele de formare profesională/perfecţionare s-au ridicat, în perioada analizată, la 55.579.534 lei (comparativ, contravaloarea programelor a fost de 34.362.744 lei), cu menţiunea că aceste cheltuieli sunt suportate, în cvasitotalitatea situaţiilor, de bugetele instituţiilor şi autorităţilor publice din care provin cursanţii. Totodată, este de precizat că acestor cheltuieli li se adaugă şi cele ocazionate de transportul la şi de la locaţiile de desfăşurare a programelor, care se decontează de către instituţiile/autorităţile publice prin aplicarea dispoziţiilor H.G. nr. 1860/2006, cu modificările ulterioare; cazarea este asigurată în locaţii aflate în staţiuni turistice şi în perioada vacanţelor;

- serviciile de cazare includ, pe lângă mic-dejun, bonuri de masă (de regulă, în valoare de 100 lei/zi) reprezentând contravaloarea prânzului şi a cinei. În H.G. nr. 1860/2006, cu modificările ulterioare, singura prevedere referitoare la decontarea contravalorii mesei oferite personalului autorităţilor şi instituţiilor publice pe perioada delegării în altă localitate se regăseşte la art. 32, respectiv „în situaţia în care în costul cazării este inclus şi micul dejun, se decontează şi contravaloarea acestuia”.  Prin urmare, prin includerea valorii bonurilor de masă, altele decât mic dejun, în serviciile hoteliere s-a creat un avantaj locaţiilor unde au loc cursurile, cu încălcarea prevederilor legale mai sus menţionate. 

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite