Mureşencele care l-au vrăjit pe Prinţul Charles cu bunătăţi
0Două tinere din Saschiz, judeţul Mureş, au scos din sertar reţetele bunicii pentru zacuscă, murături şi dulceaţă şi au creat un brand de bunătăţuri tradiţionale recunoscut la nivel internaţional.
Totul a început în urmă cu aproape 10 ani, când Anca Dalmasso a primit moştenire de la bunici o casă pe dealul Saschizului şi 30 de arii de pământ. Pasionată de viaţa la ţară, dar şi de mâncarea sănătoasă, tânăra a ştiut de la bun început ce vrea să facă. A scos din sertar cele mai bune reţete ale bunicii şi ale mamei, dar şi ale vecinelor, şi a deschis un atelier unde prepară, sub brandul „Casa de pe Deal“, zacuscă, murături picante şi dulceţuri de toate felurile, toate 100% naturale. De astfel, ingredientele naturale au fost cele care i-au adus clienţi atât din ţară, dar şi din Occident.
Printre clienţi se numără şi Prinţul Charles, care a fost fermecat de bunătăţurile de la Saschiz. Prinţul a gustat din toate produsele celor două tinere şi le-a recomandat în toată Europa. De fiecare dată când ajunge la Saschiz, Prinţul Charles se aprovizionează cu hrana sănătoasă produsă în comuna mureşeană.
Afacerea, născută dintr-un stil de viaţă
Au adăugat reţetelor tradiţionale un strop de imaginaţie, un strop de curaj şi câteva secrete din bucătăria franceză şi au dat naştere unor produse care s-au vândut ca pâinea caldă chiar şi în anii de criză economică. „Povestea a început în 2008, când, după mai multe experienţe, multe dintre ele pline de satisfacţie, dar devoratoare de timp pentru noi, ne-am trezit în situaţia de a fi nevoiţi să luăm o decizie. Am ales, practic, un stil de viaţă“, îşi aminteşte Anca Dalmasso de începuturile afacerii „Casa de pe Deal“.
Dulceaţa de lapte, unică pe piaţa românească, dulceaţa de ceapă, cu vin roşu, sare, zahăr şi piper, dulceaţa din coajă de pepene sau gemul de soc sunt doar câteva dintre specialităţile preparate de cele două tinere. De asemenea, zacusca şi murăturile picante se numără printre produsele care le-au adus succes celor două producătoare, atât în ţară, cât şi în străinătate. „Prin zonă, gospodinele începuseră să fie deja foarte ocupate cu gemurile, iar noi ne-am întrebat atunci «De ce murăturile picante ale mamei n-ar putea fi apreciate?» Zis şi făcut!“, a explicat tânăra motivul pentru care au început să producă şi murături.
Borcănele preparate în atelierul de la Saschiz le-au propulsat în anul 2009 pe cele două tinere pe piaţa internaţională a producătorilor de produse tradiţionale din lume. Murăturile picante, pregătite după o reţetă secretă de familie, au fost atestate ca produs naţional. „Casa de pe Deal“ a devenit astfel un brand, iar produsele au ajuns renumite în toată Europa prin proiectul „Slow Food“, care reuneşte mii de producători internaţionali din lume. De atunci, gemurile de la Saschiz, zacusca şi murăturile picante au ajuns la cele mai mari târguri din lume şi s-au vândut ca pâinea caldă. „Murăturile picante ne-au adus şi noroc. Am intrat în circuitul «Slow Food», la cateogria tineri producători“, îşi aminteşte Anca Dalmasso.
Peste 10.000 de borcane pe an
În micul atelier de pe dealul Saschizului sunt produse anual peste 10.000 de borcane cu bunătăţi, iar clienţii nu lipsesc. „Legumele şi fructele sunt adunate de mâna noastră, pregătite natural, nu există niciun ingredient care le-ar putea compromite. Produsele sunt cumpărate de localnici, sunt căutate de turişti, dar avem comenzi şi de la magazine, prin ţară“, explică producătorul de la „Casa de pe Deal“.
Borcănelele celor două producătoare se vând în magazine, dar şi pe internet. Clientul face comanda online, iar aceasta îi este livrată, fără taxe de transport, la domiciliu. Zacusca, spun producătoarele, se vinde foarte bine şi prin telefon. Un borcan de 200 de mililitri cu dulceaţă, murături sau zacuscă se vinde cu 12 lei în România, iar în Europa – cu cel puţin 5 euro.
În atelierul de la Saschiz se produce o gamă variată de produse tradiţionale. Deja vestita dulceaţă de lapte, preparată după o reţetă franţuzească şi unică pe piaţa românească, ocupă primul loc în topul preferinţelor clienţilor. Acum, dulceaţa cu lapte a fost îmbunătăţită cu migdale, cafea sau sare de mare. Pe lista cu specialităţi „Casa de pe Deal“ se mai înscriu dulceaţa de ceapă, cu vin roşu, sare, zahăr şi piper, dar şi dulceaţa din coajă de pepene sau gemul de soc. În atelierul de pe dealul Saschizului se lucrează de zor: murăturile, gemul de măceşe şi coarne vor lua în curând drumul către clienţi. În toate colţurile ţării vor pleca şi borcănelele cu gem de mere şi scorţişoară, de rabarbăr sau de căpşuni cu mentă.