Dâmboviţa. Sute de copii şi părinţii lor s-au delectat cu cititul interactiv în cadrul caravanei "Poftă de Carte"
0
Caravana Poftă de carte - iniţiată în octombrie 2016 de Asociaţia OvidiuRo - a ajuns în perioada martie - mai în judeţul Dâmboviţa, unde primăriile au estimat pentru anul acesta un număr total de 2551 de copii care pot beneficia de programul naţional Fiecare Copil în Grădiniţă (FCG).
Programul lansat în februarie 2016 încurajează accesul la grădiniţă al copiilor care provin din familii defavorizate (sub 284 lei/membru familie venit lunar) prin acordarea lunară de tichete sociale pentru grădiniţă, condiţionate de prezenţa zilnică.
Caravana Poftă de Carte are ca obiectiv încurajarea cititului interactiv şi a unei alimentaţii sănătoase în grădiniţele din comunităţile defavorizate şi îşi propune totodată să informeze părinţii cu privire la Legea nr. 248/2015. Caravana beneficiază de suţinerea Carrefour România şi Carrefour Foundation, iar anul acesta şcolar, 10.000 de copii defavorizaţi din toată ţara vor primi câte o carte pentru acasă şi 1.000 de cărţi uriaşe ilustrate vor ajunge în grădiniţe, în cadrul proiectului.

În judeţul Dâmboviţa, 447 de copii de vârstă preşcolară au participat la sesiunile de citit interactiv din cărţi uriaşe şi au primit câte o carte ilustrată după lecţia-degustare desfăşurată în grădiniţele din comunele: Vlădeni, Poiana, Ciocăneşti, Iedera, Cornăţelu, Gura Ocniţei, Sălcioara, Şelaru, Niculeşti, Voineşti, Odobeşti şi Vişina – unde au fost oferite cărţi uriaşe ilustrate, fructe şi legume, materiale educaţionale şi produse de igienă, ca parte a Caravanei Poftă de carte. Cele 12 comunităţi au fost selectate cu sprijinul autorităţilor locale şi judeţene, pe baza statisticilor disponibile referitoare la mărimea populaţiei preşcolare, rata de marginalizare şi gradul de cuprindere a copiilor defavorizaţi în învăţământul preşcolar.
Cele mai mari piedici în calea accesului copiilor săraci din cele 12 comunităţi vizitate la educaţie preşcolară sunt: lipsa spaţiului pentru înfiinţarea de noi grupe de grădiniţă, lipsa îmbrăcămintei şi încălţămintei şi a rechizitelor, lipsa mediatorilor şcolari si sanitari.
Cum funcţionează: Copiii de vârstă preşcolară – indiferent dacă sunt înscrişi sau nu – sunt invitaţi alături de părinţii lor să participe la sesiuni de citit interactiv la grădiniţa din localitate. La finalul acestor sesiuni, fiecare copil primeşte propria carte - ,,Să mâncăm multe culori’’ - personalizată cu numele lui de către profesor, pe care o poate lua apoi acasă. Tema sesiunilor de citit de anul acesta este alimentaţia sănătoasă, iar activitatea porneşte de la o carte publicată iniţial în limba engleză şi adaptată de OvidiuRo pentru copiii din România.
,,Misiunea noastră este ca fiecare copil să poată beneficia de educaţie preşcolară de calitate. Grădiniţele din mediul rural nu sunt, din nefericire, bine dotate, cu toate că cei mici îşi doresc foarte mult jocuri şi cărţi ilustrate. Copiii sunt foarte încântaţi când cineva le citeşte, iar cărţile uriaşe îi cuceresc instantaneu. Cărţile uriaşe pe care le aducem sunt o noutate, iar, pentru cei mai mulţi dintre ei, cartea mică pe care o primesc este şi prima lor carte. Sperăm ca tehnicile de citit interactiv propuse de noi să le fie utile atât educatorilor cât şi părinţilor – iar cărţile ilustrate de bună calitate să fie folosite cu succes”, a declarat Maria Gheorghiu, cofondator OvidiuRo.
Caravana Poftă de carte va ajunge la copii defavorizaţi din toate cele 41 de judeţe ale ţării până la finalul anului acesta şcolar, proiectul fiind o continuare firească a Caravanei de vară FCG ce a acoperit 99 de comunităţi din 15 judeţe. Carrefour a suţinut şi Caravana de Vară FCG, pe parcursul căreia au fost distribuite preşcolarilor un număr de 6000 de cărţi, iar peste 3000 de părinţi au fost consiliaţi cu privire la importanţa educaţiei timpurii şi a cititului împreună cu cei mici.
60.000 de copii provenind din familii defavorizate au fost înscrişi în programul naţional Fiecare Copil în Grădiniţă până în decembrie 2016, dintr-un total de 110.000 estimaţi de Ministerul Muncii, la nivel naţional. În medie, 64% dintre copiii atraşi în program au avut prezenţă zilnică în lunile septembrie - decembrie 2016 şi au beneficiat de tichetul social pentru grădiniţă, un prim rezultat palpabil al legii fiind creşterea frecvenţei copiilor.
Legea nr. 248/2015 răspunde obiectivelor cu privire la reducerea abandonului şcolar (la 11.3%) şi a sărăciei şi inechităţii sociale ce derivă din Strategia Europa 2020. În 2015, rata abandonului şcolar în România ajunsese la 19.1% şi se estimează că în prezent doar unul din trei copii săraci beneficiază de educaţie timpurie.
România este a doua dintre ţările cu cea mai mare inegalitate socio-economică din UE iar acest decalaj se reflectă în mod direct în nivelul de alfabetizare şi performanţele copiilor la citit.
Potrivit Raportului de ţară realizat de ELINET , România este pe locul 23 (din cele 24 de state UE participante la evaluările PIRLS în 2011) cu peste 35% dintre elevii de clasa a IV-a demonstrând probleme serioase la citit (acelaşi procent de 35% reprezintă proporţia copiilor expuşi riscului abandonului timpuriu al şcolii).