143 de dâmboviţeni lăsaţi fără prestaţiile sociale, din cauza neplăţii taxelor şi impozitelor
0143 de persoane au rămas fără venitul minim garantat, alocaţia pentru susţinerea familiei sau indemnizaţia pentru creşterea copilului, prestaţiile fiind suspendate din cauza neachitării taxelor şi impozitelor locale. Potrivit Agenţiei pentru Prestaţii Sociale Dâmboviţa, din cele 143 de alocaţiii suspendate, cele mai multe sunt pentru sprijinirea familiei.
Judeţele în care se înregistrează cele mai multe persoane care au rămas fără venitul minim garantat din cauză că nu şi-au achitat taxele şi impozitele locale, sunt: Mureş (398),Călăraşi (347), Dolj (307),Vrancea (158), Iaşi (155), Buzău (153), Dâmboviţa (143), Covasna (120), Brăila (118), Teleorman (105) şi Giurgiu (104).
Judeţele în care s-au înregistrat cele mai multe cazuri de suspendare a indemnizaţiei pentru creşterea copilului sunt: Suceava (246), Dolj (208), Constanţa (136) şi în Bucureşti (898).
Cele mai multe dosare pentru acordarea alocaţiei pentru sprijinirea familiei au fost suspendate în Mureş (582), Iaşi (380), Satu-Mare (293), Dolj (247), Vaslui (204), Buzău (176), Girgiu (157), Botoşani (142), Sibiu (141), Suceava (127), Vrancea şi Călăraşi (câte 122).
Legea asistenţei sociale nr. 292/2011 reglementează, la articolul 9, alineatul 9, condiţionarea acordării beneficiilor de asistenţă socială şi de achitarea obligaţiilor de plată faţă de bugetul local.
"Beneficiile de asistenţă socială finanţate din bugetul de stat şi, după caz, din bugetele locale se acordă sub rezerva achitării de către beneficiar a obligaţiilor de plată faţă de bugetul local", se arată în articolul menţionat.
În actele normative subsecvente, această obligaţie a fost reglementată ţinând cont de specificul şi natura beneficiilor de asistenţă socială şi se aplică doar în cazul ajutorului social (VMG), a alocaţiei pentru susţinerea familiei (ASF) şi al indemnizaţiei pentru creşterea copilului (ICC).
Totodată, deşi "obligaţiile de plată faţă de bugetul local" reprezintă impozite şi taxe, amenzi şi alte penalităţi, legislaţia subsecventă face referire doar la impozitul pe clădiri şi terenuri şi taxa asupra mijloacelor de transport, numai în cazul în care aceste bunuri sunt în proprietatea beneficiarului dreptului.
Conform prevederilor Codului Fiscal, aceste impozite/taxe se plătesc anual, în două rate egale, pănă la datele de 31 martie şi 30 septembrie, plata cu anticipaţie atrăgând după sine bonificaţii de până la 10 la sută, iar depăşirea datei de 30 septembrie atrăgând după sine aplicarea de penalităţi şi majorări.
Începând cu anul 2013, potrivit modificărilor aduse OUG nr. 124/2011, prin Legea nr.166/2012, verificarea plăţii impozitelor şi taxelor locale se efectuează doar în cazul familiilor şi persoanelor singure care au dreptul stabilit de cel puţin şase luni. Sunt excluse de la această verificare familiile monoparentale.
De asemenea, există o perioadă de graţie de 60 zile în care se pot plăti aceste datorii către bugetele locale, timp în care beneficiarul primeşte prestaţia socială, urmând ca după această perioadă să se procedeze la suspendarea dreptului.