Tragediile de la Zidul Morţii, pasate între CNADNR, constructor şi Poliţie. Cum vor acum autorităţile să evite alte nenorociri

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Patru persoane au murit în două accidente mortale produse la Zidul Morţii. FOTO: Dinu ZARĂ / ISU
Patru persoane au murit în două accidente mortale produse la Zidul Morţii. FOTO: Dinu ZARĂ / ISU

După ce patru persoane şi-au pierdut viaţa la Zidul Morţii, aberanta construcţie din mijlocul DN17, la intersecţia cu şoseaua de centură a Sucevei, vina este aruncată dintr-o parte în alta. Administratorul drumului, CNADNR, susţine că responsabil pentru siguranţa rutieră în zonă este constructorul care lucrează la şoseaua de centură.

Patru persoane şi-au pierdut viaţa în două accidente rutiere grave produse la intersecţia DN17 cu viitoarea şosea de centură a Sucevei. În ultimii doi ani, în zonă s-au produs alte câteva zeci de incidente minore cu autoturisme ieşite în decor. Şoferii spun că de vină ar fi piciorul de pod al şoselei de centură, construit chiar în mijlocul drumului naţional. Zidul Morţii, aşa cum a fost denumit pilonul, este greu de observat pe timp de noapte şi în timpul unor fenomene meteorologice nefavorabile.

Cel mai recent accident grav s-a produs vineri, 3 ianuarie. Un tânăr de 21 de ani a murit după ce s-a izbit cu frontal cu autoturismul în piciorul de pod. Tragedia s-a produs în condiţiile în care vizibilitatea era sub 50 de metri din cauza ceţii dese, iar carosabilul era acoperit cu mâzgă. Accidentul s-a produs exact în acelaşi loc unde în noiembrie 2012 doi adulţi şi un copil au murit după ce camionul cu lemne în care se aflau s-a izbit în pilonul şoselei de centură. Deşi la acea vreme s-a vorbit despre faptul că obstacolul din mijlocul drumului nu a fost suficient de bine semnalizat, ancheta poliţiei l-a scos vinovat doar pe şoferul camionetei.

„Concluziile anchetei realizată de Serviciul Rutier Suceava au fost transmise către unitatea de parchet competentă, urmând ca procurorul să dispună procedural. În cauză nu s-a constatat vreo culpă aparţinând administratorului drumului, vinovat pentru producerea accidentului rutier fiind găsit şoferul autovehiculului”, a declarat comisarul Ionuţ Epureanu, purtător de cuvânt al IPJ Suceava.

CNADNR susţine că nu au fost probleme de semnalizare rutieră

Cel mai probabil, o soartă similară va avea şi ancheta accidentului de zilele trecute, asta mai ales că CNADNR a transmis un comunicat în care precizează că responsabilitatea pentru siguranţa rutieră în zonă aparţine constructorului care lucrează la şoseaua de centură.

„Sectorul de drum DN17 km249+700, la intersecţia cu Varianta de Ocolire a municipiului Suceava, acolo unde a avut loc evenimentul rutier din data de 03.01.2014, se află în lucru din anul 2008. Pe toată perioada desfăşurării lucrărilor, antreprenorul  SC Construcţii Feroviare Iaşi SA este responsabil pentru asigurarea managementului rutier”, se arată în comunicatul de presă al CNADNR.

Reprezentanţii companiei susţin că, în urma unui protocol încheiat cu IPJ Suceava, înaintea sezonului rece au fost luat toate măsurile pentru semnalizarea corespunzătoare a sectorului de drum periculos. Compania susţine că în zonă au fost instalate indicatoare „Lucrări” şi limitări de viteză succesive de 70, 50 şi 30 km/h, 82 de balize, 31 de lămpi cu lumină intermitentă, cinci indicatoare cu chenar galben “Panouri succesive pentru curbe deosebit de periculoase”. În dreptul Zidului Morţii, a fost instalat un parapet metalic şi au fost amplasate mormane de balast, se mai arată în comincatul CNADNR.

Fost şef al Poliţiei Rutiere Suceava: „Niciodată nu aş fi dat autorizaţie”

Pilonul construit în mijlocul drumului este însă foarte contestat de suceveni. Colonelul în rezervă Vasile Vargan, fost şef al Poliţiei Rutiere judeţene Suceava, a declarat că nu îneţelege cum de foştii săi colegi şi-au dat acordul pentru o astfel de soluţie tehnică.

„Niciodată nu aş fi dat autorizaţie pentru un picior de pod în mijlocul drumului. Acum, dacă tot s-a făcut, trebuie să-i protejăm pe şoferi. Administratorul drumului trebuie să monteze semnalizare luminoasă de la distanţă mai mare de zid, zona trebuie foarte bine iluminată iar de la cel puţin 200 de metri de zona periculoasă trebuie amenajate denivelări care să atenţioneze şoferii să reducă viteza”, a precizat colonelul în rezervă Vasile Vargan, fost şef al Serviciului Poliţiei Rutiere din cadrul IPJ Suceava.

Măsuri dispuse de prefectul Florin Sinescu în al 12-lea ceas

Luni, la Prefectura Suceava a avut loc o şedinţă în care s-a stabilit luarea unor măsuri pentru evitarea unor alte accidente la Zidul Morţii.

„Modificarea proiectului în acest moment nu este posibilă. Am suplimentat însă lămpile intermitente şi acum trebuie să asigurăm iluminat public în zonă pe o distanţă mai mare de-a lungul DN17. Căutăm acum soluţii pentru alimentarea cu energie electrică pentru iluminatul public. În zilele următoare se vor monta benzi rezonatoare pe direcţia de mers dinspre Gura Humorului spre Suceava”, a precizat Florin Sinescu.

Prefectul Sucevei a recunoscut însă că şi după finalizarea lucrărilor şoferii vor avea emoţii când vor trece prin zonă. „Este un proiect care nu poate asigura un acces în condiţii de siguranţă rutieră în intersecţie din cauza virajului la 90 de grade pe un drum european aflat în afara localităţii”, a precizat Sinescu.

image

Termenul pentru şoseaua de centură, depăşit deja cu doi ani

Proiectul pentru construirea variantei ocolitoare a municipiului Suceava a început în mai 2007, fiind finanţat de la bugetul de stat, prin Ministerul Transporturilor. Valoarea iniţială a investiţiei pentru 12,4 kilometri era de 223 de milioane de lei, termenul pentru finalizarea lucrărilor fiind 12 iulie 2012. Contractul pentru proiectarea şi executarea lucrărilor a fost câştigat de SC Construcţii Feroviari SA Iaşi. Între timp, din cauza unor lucrări suplimentare pentru rezolvarea unor alunecări de teren, valoarea investiţiei a ajuns la 361,9 milioane de lei, o creştere 62 de procente faţă de suma prevăzută iniţial.

Conform legii bugetului de stat pentru anul 2014, până la sfârşitul anului trecut pentru şoseaua de centură a municipiului Suceava au fost decontaţi 250,6 milioane de lei, pentru anul în curs fiind alocaţi 60,6 milioane de lei. Conform documentului citat, diferenţa de 51,6 milioane de lei ar urma să fie alocată în perioada 2015 – 2018.

Zidul Morţii a luat patru suflete: doi adulţi, un tânăr şi un copil

Vineri, 3 ianuarie, un tânăr de 21 de ani a murit după ce maşina în care se afla s-a izbit frontal în pilonul construit în mijlocul DN17 (E576). Accidentul s-a produs pe fondul neadaptării vitezei la ceaţa densă şi carosabilul acoperit cu mâzgă. În noiembrie 2012, doi adulţi şi un copil au murit striviţi în cabina unui camion încărcat cu lemne care s-a izbit frontal în Zidul Morţii. Alte câteva zeci de accidente uşoare au avut loc de-a lungul timpului în acea zonă.

În 2013, preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Ioan Cătălin Nechifor, a afirmat în mai multe rânduri că în zonă va fi asigurat iluminat public iar accesul în intersecţie va fi făcut de la o distanţă mai mare faţă de pilonul construit în mijlocul drumului, dar aceste declaraţii nu au fost încă respectate.

Alte ştiri din Suceava:

FOTO VIDEO Cum a apărut cea mai mare aberaţie rutieră din România: "Zidul Morţii" din Suceava, pilonul-capcană din mijlocul drumului

Fostul rector USV desfiinţează autorităţile în cazul Zidului Morţii: „Dezinteres total faţă de respectarea normelor de securitate”

VIDEO „Zidul morţii” a mai luat un suflet. Un tânăr a murit strivit de pilonul construit în mijlocul drumului

Accident spectaculos în zona Metro. Remorca unui TIR cu lemne s-a răsturnat în mijlocul bulevardului

VIDEO Picioarele de cal găsite în albia râului Siret au fost strânse şi incinerate. Poliţia a făcut dosar penal pentru poluare

FOTO Imagini şocante! Peste 200 de picioare de cal, aruncate pe malul râului Siret

Suceava



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite