Drezina blindată folosită de fosta Securitate pentru misiuni conspirative. Doar două exemplare au supravieţuit

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Drezina blindată a Securităţii de la Feteşti FOTO: M. Sofronie
Drezina blindată a Securităţii de la Feteşti FOTO: M. Sofronie

O maşină blindată folosită de fosta Securitate pentru deplasări conspirative este expusă în Gara Feteşti. Realizat în 1936 în Cehoslovacia, automobilul a fost proiectat să circule atât pe şosea, cât şi pe calea ferată.

Privirile călătorilor din trenurile care trec prin Gara Feteşti sunt atrase de un exponat bizar şi exotic, expus pe o linie moartă. Este o maşină blindată, marca Skoda, construită în anii ‘40 în Cehoslovacia, ajunsă în România printr-o comandă specială făcută de fostul lider comunist Ana Pauker.

Modelul în cauză, o Skoda VOS, a fost construit în serie limitată (în jur de 100 de exemplare).

Partidul Comunist din România a comandat mai multe automobile de acest tip, dintre care 5 au fost adaptate circulaţiei pe calea ferată, după ce au fost transformate la Uzina Autodrezine Bucureşti. Au mai supravieţuit doar două astfel de drezine, fiecare cântărind în jur de şapte tone. Cealaltă, aproape identică, este expusă în Gara Sinaia.

Potrivit istoricilor, „Stalin în fustă“, după cum era cunoscută Ana Pauker, obişnuia să folosească una dintre drezine pe ruta Bucureşti - Constanţa pentru a ajunge la Marea Neagră, fiind o împătimită a litoralului. 

„Această maşină a aparţinut înainte Regionalei CFR Constanţa, înainte să ajungă la noi, de la Medgidia. Se spune că a fost comandată de Ana Pauker când a venit la putere, pentru că ea dorea să ajungă mai repede de la Bucureşti la Constanţa“, explică Gheorghe Galupa (62 de ani), fostul mecanic al drezinei.

Misiuni conspirative pe calea ferată

După 1952, când Ana Pauker a fost arestată şi exclusă din Partidul Muncitoresc Român (devenit utlerior Partidul Comunist), maşina blindată cu roţi de tren a intrat în atenţia Securităţii. Până în anul 1989, automobilul pe şine a fost folosit pentru deplasări conspirative şi pentru a-i transporta, uneori, pe liderii comunişti în vizitele pe care le făceau la Constanţa.

„Eu am fost mecanicul drezinei timp de nouă ani, începând cu 1980 şi până la Revoluţie. Toate misiunile făcute de securişti şi deplasările oficiale ale liderilor din Partidul Comunist le-am realizat cu această drezină. Pe Ceauşescu nu l-am dus la Constanţa, dar i-am plimbat pe foarte mulţi dintre apropiaţii lui“, rememorează mecanicul, care se îngrijeşte acum de drezina expusă la Feteşti.

blindata slobozia


Mecanicul drezinei, Gheorghe Galupa, arată dizpozitivul folosit pentru întoarcerea drezinei pe şine FOTO Mădălin Sofronie


Răsfăţ pentru nomenclaturişti

Automobilul pe şine era o adevărată limuzină. Nomenclaturiştii de rang înalt şi securiştii plimbaţi cu ea aveau parte, pe tot parcursul drumului de la Bucureşti la Constanţa, de un voiaj de lux. La interior, scaunele şi bancheta din spate erau îmbrăcate în piele de cea mai bună calitate, iar la geamurile uşilor au fost montate perdele din satin. „Era o maşină foarte luxoasă, bine întreţinută. Trebuia să avem foarte mare grijă cu ea, pentru că dacă cei care se urcau pe timpul deplasării erau nemulţumiţi de condiţii riscam să fim traşi la răspundere. Respecta toţi parametrii în ceea ce priveşte confortul călătorilor de rang înalt. Avea scaune de piele, perdele de satin şi nu făcea nici zgomot prea mare. Era ca o limuzină!“, ne explică mecanicul Gheorghe Galupa.

Limuzina energofagă

Mecanicul drezinei folosită de Securitate susţine că automobilul cu roţi de tren avea iniţial un motor pe benzină care se alimenta de la două rezervoare mari, a câte 200 de litri fiecare. Chair şi aşa, combustibilul se epuiza extrem de repede.

Modelul Skoda VOS era echipat din construcţie cu un motor opt cilindri în V, cu o capacitate de 5.195 de centimetri cubi, care dezvolta 120 de cai putere, iar viteza maximă pentru versiunea blindată ajungea la 115 km/h. Era suficientă o singură deplasare de la Bucureşti la Constanţa pentru ca rezervoarele să se golească, mai ales când maşina se deplasa cu viteza maximă. Tocmai de aceea, din cauza costurilor imense în ceea ce priveşte alimentarea cu carburant, la mijlocul anilor ‘80 motorul cu benzină a fost înlocuit cu unul diesel, de tractor.

„Consuma enorm demult. Gândiţi-vă că pentru un drum de la Bucureşti la Constanţa cele două rezervoare cu benzină se goleau la destinaţie“, spune Gheorghe Galupa.

blindata slobozia

Cele două rezervoare gigantice aveau un rol important în momentul în care aceasta trebuia să-şi schimbe direcţia de mers. „Maşine era prevăzută cu o placă de lemn care se lăsa cu ajutorul unei manivele între şine, unde se fixa. Apoi, maşina era înălţată hidraulic şi întoarsă în direcţia opusă. Ideea era că cele două rezervoare trebuiau să fie pline în acel moment, ca să echilibreze autovehiculul. Dacă nu era suficient combustibil în rezervoare, trebuia urcat un om în portbagaj ca să poţi întoarce maşina pe şine“, explică mecanicul drezinei blindate.

Trasă pe linie moartă după Revoluţie

După Revoluţie, drezinele blindate ale Partidului Comunist au mai fost folosite câţiva ani pentru lucrări la calea ferată. După 1995, au fost trase definitiv pe linie moartă. Nu mai puteau fi folosite din cauza numeroaselor defecţiuni ale motorului şi a faptului că, fiind prea scumpe, piesele nu puteau fi înlocuite uşor. „Ceva bătăi de cap ne-au dat, pentru că se stricau întruna. Am încercat să le reparăm, dar era un adevărat chin. Piesele nu se găseau, iar dacă găseam erau prea scumpe pentru noi. Aşa că am decis să nu le mai folosim“, explică Gheorghe Galupa.

Ulterior, drezina blindată aflată acum la Sinaia a fost abandonată într-un garaj din apropierea Depoului CFR – Feteşti. De la jumătatea anilor 1990, maşina a fost expusă în centrul oraşului. În prezent, drezina blindată a Securităţii atrage doar privirile călătorilor care trec cu trenul prin Gara Feteşti. Se află aşezată la capătul peronului,  urcată pe un cadru de metal. „Am decis să o aducem aici, lângă peron, pentru că pe stradă a fost de multe ori ţintă pentru hoţi. Pe viitor, ne gândim să o ducem într-un parc din oraş, dar sperăm ca Poliţia Locală să aibă mai multă grijă de ea“, mai spune Gheorghe Galupa.

blindata slobozia


Presupusul atentat la viaţa Ana Pauker

„Sora“ geamănă a drezinei de la Feteşti este expusă în Gara Sinaia. Automobilul are parbrizul din partea şoferului spart, iar poveştile vehiculate de oamenii locului sunt centrate în jurul speculaţiei că s-a încercat uciderea liderului comunist Ana Pauker. Parbrizul drezinei ar fi fost străpuns de glonţul unui pistol-mitralieră, tras de un atentator rămas necunoscut, în staţia CFR Roşiori Nord. După acest incident, plasat în 1949, drezina nu a mai fost folosită niciodată.

Slobozia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite