Situaţie dramatică în şcoli. Clase fără profesori şi elevi supravegheaţi de secretară, bibliotecară sau paznic
0Aproape că nu mai există şcoală în România unde cel puţin un profesor să nu susţină ora de acasă, din faţa calculatorului, din cauză că este bolnav de COVID. Elevii sunt şi ei o parte în bănci, altă parte acasă, iar situaţia pare fără sfârşit.
Conform datelor centralizate de Ministerul Educaţiei din şcoli joia trecută, peste 32.000 elevi şi preşcolari (reprezentând 1,1% din total) şi aproape 8.300 de profesori (3,07%) erau diagnosticaţi cu COVID-19. Cifrele cresc însă ameţitor în fiecare zi, iar şcolile care decid să treacă procesul de învăţământ cu totul în online sunt tot mai multe. Este ceea ce solicită, de altfel, o bună parte dintre părinţi de săptămâni bune, însă fără să găsească înţelegere. E disperare şi în rândul profesorilor, care „cad“ pe capete, şi în rândul părinţilor, care sunt convinşi că îşi trimit copiii la infectare sigură.
„Am avut prima dată un caz în clasă. A mai apărut unul, iar de atunci ni s-a sugerat să ţinem copiii acasă dacă au simptome, să nu mai raportăm testul, dacă e pozitiv, că bagă clasa în online. Acum, în schimb, când s-au infectat şi profesorii, ar vrea online, că nu mai fac faţă. Copiii sunt jumătate în clasă, jumătate acasă, «răciţi»“, spune părintele unui elev dintr-o şcoală gimnazială din Olt.
Situaţia o confirmă sute de alţi părinţi, iar forumurile, grupurile de what’s app şi grupurile de Facebook sunt pline de detalii similare. „A fost o mare prostie că s-a forţat nota. Nici în mediul rural nu se mai poate spune că şcoala online este o problemă. Asta e o scuză şi atât. Avem internet de mare viteză, avem dispositive, şi copiii din familii mai sărăcuţe au telefoane“, confirmă chiar un director de şcoală, din mediul rural. A fost nevoit să decidă trecerea şcolii în online pentru cel puţin o săptămână, pentru că o treime dintre profesori s-au îmbolnăvit, cazurile apărând în cascadă. „Am avut 10 colegi infectaţi, au intrat de acasă, cu două excepţii, două doamne care s-au simţit mai rău. Ăsta a fost norocul nostru, că n-au avut forme grave“, mai spune directorul, pentru „Adevărul“.
„Doar dacă sunt la ATI nu intră“
Când profesorii intră în izolare devine responsabilitatea directorului să le găsească înlocuitor. Unii reuşesc, în şcolile mai mari, în alte şcoli au ajuns să intre la ore bibliotecara, secretara, paznicul, administratorul etc… Când profesorii scapă de simptome, sau acestea le permit să-şi susţină ora, intră online şi-şi scapă şefii de calvarul căutării.
„Cu cine să acopăr, pentru că ordinul nu spune nimic de profesori, ordinul spune numai de elevi?! Asta este marea problemă, şi a fost întotdeauna. Norocul este că acum nu mai stau profesorii decât cinci zile în izolare, aşa că… Dacă mai prind şi un weekend la mijloc, stau trei zile, e bine cât de cât. Dacă nu poate să intre, nu intră, nu avem ce să facem. Eu nu am cu ce să acopăr, nu am, pur şi simplu. Dar se ştie peste tot chestia asta, nu ştiu de ce nu spunem răspicat. Trebuie să se ia o măsură!“, spune directorul Colegiului Naţional „Ion Minulescu“ Slatina, cea mai mare unitate de învăţământ din judeţ.
S-a ajuns deja ca într-un municipiu să se caute în acelaşi timp zeci de profesori înlocuitori. În mod evident nu ai de unde să-i iei, recunosc şi profesorii, aşa că intră în legătură cu elevii lor indiferent de starea de sănătate. „Doar dacă sunt la ATI, sau la spital în stare gravă, nu intră“, spune, mai în glumă, mai în serios şi directorul Liceului Teoretic „Mihai Viteazul“ din Caracal, prof. Liviu Mitroi.
„Ce bine era dacă aveam vacanţa intersemestrială!“
Cât despre elevi, este valul care i-a afectat cel mai mult. Formele de boală nu sunt în toate cazurile uşoare, iar numărul copiilor infectaţi este mult mai mare decât cel oficial. „Am avut o fetiţă care aproape nu se mai ţinea pe picioare, i-a crescut temperatura. I-am chemat părinţii la şcoală“, spune un alt director de şcoală.
Profesorii spun că, deşi nu le este uşor, cu atât mai mult atunci când, la rândul lor, sunt izolaţi împreună cu membrii familiei, vor susţine în continuare predarea din faţa calculatorului. Înţeleg şi susţin şi necesitatea de a merge fizic la şcoală, însă nu cu orice preţ. „Dacă fenomenul degenerează, atunci nu putem chiar să ne îmbolnăvim a nu ştiu câta oară cu toţii. (..) Ce binevenită era acum acea vacanţă între semestre, acea vacanţă care în noiembrie a fost dată degeaba!“, a declarat prof. Ecaterina Prodănescu, unul dintre sutele de dascăli aflaţi în izolare care s-au conectat la platforma şcolii şi le-au predate elevilor de acasă.