Tot ce trebuie să ştim despre cauciucurile de iarnă. Cum le alegem, când le montăm, de ce nu sunt recomandate cauciucurile „all season“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Soferii isi monteaza deja pe masini cauciucuri de iarna
Soferii isi monteaza deja pe masini cauciucuri de iarna

Deşi poate părea simplă, alegerea cauciucurilor de iarnă trebuie făcută cu mare atenţie. Specialiştii au explicat, pentru „Adevărul“, la ce trebuie să fim atenţi când trebuie să le montăm şi ce riscăm dacă circulăm cu maşina echipată necorespunzător.

Deşi cauciucurile second hand sunt mult mai avantajoase din punct de vedere al costurilor, specialiştii spun că este recomandat, pe cât posibil, să încercăm să achiziţionăm unele noi.  

“Eu aş recomanda achiziţionarea de cauciucuri noi şi de iarnă, nu all season, dacă schimbi corespunzător anotimpului poţi folosi un set de anvelope de vară cel puţin 3 ani şi unul de anvelope de iarnă 4-5 ani. Cele all season nu pot fi folosite mai mult de 1 an şi jumătate, doi ani. Investiţia este mai mare cu cele all season, pentru că le vei schimba de mai multe ori. Cauciucurile de iarnă trebuie să aibă neapărat marcajele M+S, M.S sau M&S plus o steluţă”, explică Bogdan Achiţei, specialist daune în cadrul unuia dintre cele mai mari service-uri auto din Sibiu. 

Cum alegem cauciucurile noi

Nu toate cauciucurile noi sunt de cea mai bună calitate. E important să căutăm un produs fabricat de un producător consacrat, şi neapărat trebuie să verificăm data fabricaţiei, pentru că un cauciuc îşi pierde în timp din proprietăţi, chiar dacă nu a fost folosit. 

“În principiu preţul dictează calitatea anvelopei, un preţ mai mare înseamnă o anvelopă mult mai bună cu care se poate circula pe viteze mult mai mari şi pe o perioadă de timp mult mai lungă. Firmele consacrate, care sunt în domeniu de foarte mulţi ani, au investit foarte mult în pregătirea acestor anvelope şi în testarea lor, deci cu siguranţă preţul reflectă calitatea. Cele făcute de firmele no name cu preţuri foarte mici sunt calitativ inferioare. 

Când cumpărăm o anvelopă nouă, indiferent de preţul ei, ne uităm în primă fază la DOT, acesta fiind un indicativ care este notat pe orice anvelopă comercializată oriunde şi care indică anul de fabricaţie. Scrie DOT şi încă patru cifre, primele două cifre se referă la săptămâna din anul respectiv când a fost făcut cauciucul şi celelalte două se referă la anul de fabricaţie, dacă spre exemplu avem DOT 0414, asta înseamnă că anvelopa a fost făcută în săptămâna a patra din anul 2014. Mare atenţie la anvelopele noi, ne uităm la acest DOT, pentru că este posibil ca un furnizor să aibă un tip de anvelopă de 5 ani pe stoc, clar după o vechime de 5 ani cauciucul nu-şi mai păstrează proprietăţile, nu mai are aceeaşi rezistenţă şi nu se mai comportă aşa cum ar trebui. . 

Inspecţia vizuală este necesară atât pe exterior, cât şi pe interior. De obicei cele noi, indiferent de vechime, se deteriorează datorită unei depozitări necorespunzătoare – dacă se bagă unul în altul pentru economisire de spaţiu, dacă se agaţă, dacă se pune presiune pe ele se pot crea deformări care la montajul pe roată să nu dispară sau să nu se poate echipa janta cu anvelopa respectivă. Atenţie la neuniformităţi, la crăpături”, explică specialistul. 

Cum alegem cauciucurile second hand

De şi mai multă atenţie este nevoie atunci când optaţi pentru anvelope second hand. „În primul rând, la achiziţionarea lor să nu ne facem iluzii că le putem folosi ca şi cum ar fi noi. E recomandat să rulăm pe distanţe mai mici, cu viteze mai mici. 

Trebuie verificat în primă fază DOT-iul, să nu fie mai vechi de 5 ani. Inspecţia vizuală e foarte importantă la anvelopele second hand, atât exterior, cât şi interior. Pe exterior se urmăresc deformările, încreţiturile care dau de gol o vechime foarte mare a caucicului sau o depozitare necorespunzătoare. Dacă stă în soare, de exemplu, cauciucul îşi pierde din proprietăţi mult mai repede de 5 ani. Exteriorul trebuie verificat la nivel de talon, unde se prinde pe jantă, pentru neuniformităţi, care pot provoca o dejantare în timpul mersului a anvelopei. Intreriorul trebuie verificat pentru petice, de obicei se peticesc pe interior şi nu se vede la exterior. Un petic pe interior înseamnă că acel cauciuc nu mai pierde aer, dar în schimb nu mai are aceeaşi rezistenţă la un impact, un cui, o piatră, şi poate să se spargă foarte repede. 

Trebuie de asemenea verificat profilul, acesta fiind suprafaţa exterioară care atinge efectiv asfaltul. Profilul trebuie să aibă o grosime de minim 5-6 milimetri, la cauciucul nou are o grosime de 9-10 milimetri. Există un test cu moneda de 5 bani, profilul ar trebui să aibă măcar 3 sferturi din moneda de 5 bani. Trebuie de asemenea verificată uzura profilului, interior şi exterior, la anumite maşini cu probleme de direcţie anvelopa se uzează ori pe interior ori pe exterior”, explică specialistul. 

Importanţa echilibrării roţilor şi a reglajului geometrie roţi

După ce aţi montat roţile, spune specialistul e foarte importantă echilibrarea acestora şi este de asemenea recomandat un reglaj geometrie roţi. „Eu aş recomanda şi un reglaj geometrie roţi, pentru că poţi să ai surprize să montezi anvelope de iarnă noi, direcţia ta să fie avariată din gropi, din lovituri de borduri şi în 2 luni de zile anvelopele tale noi pot fi aproape distruse, călcând roata strâmb îşi uzează exteriorul sau interiorul şi ajungi să nu le mai poţi folosi. 

Achiziţionarea trebuie făcută de la un dealer cu factură şi dacă nu se efectuează montajul tot acolo trebuie luată factură de montaj, în caz de garanţie nu vei putea fi despăgubit de către producător sau furnizor decât pe baza facturii de achiziţie şi a celei de montaj, care arată că respectiva unitate are autorizaţie RAR să monteze cauciucuri”, mai spune Bogdan Achiţei. 

Preţurile pentru cele mai folosite anvelope, R 14 şi R 15, variază la cele noi între 130 şi 830 de lei bucata, iar la cele second, între 50 şi 500 de lei bucata. 

Când folosim cauciucurile de iarnă şi ce riscăm dacă circulăm fără

Este extrem de important de ştiut că montarea cauciucurilor de iarnă nu este condiţionată de o anumită dată calendaristică, ci de starea drumului pe care circulaţi, respectiv atunci când acesta este acoperit cu polei, gheaţă sau zăpadă. 

„Proprietarii de autovehicule au obligaţia legală, atunci când circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, de a îşi echipa autovehiculele cu anvelope de iarnă. De asemenea, autovehiculele cu greutatea de peste 3,5 tone trebuie echipate cu dispozitive antiderapante.

Sancţiunea contravenţională aplicată este amenda de la 9 la 20 puncte (un punct amendă valorează 105 lei), iar ca măsură complementară se dispune reţinerea certificatului de înmatriculare”, explică subcomisarul Luciana Lazăr, purtător de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie al judeţului Sibiu. 

Poliţiştii atrag atenţia că traficul în condiţii de iarnă nu implică doar montarea anvelopelor de iarnă, ci şi foarte multă prudenţă la volan. „Adaptaţi permanent viteza de rulare la condiţiile de drum şi trafic. Astfel, chiar dacă vă aflaţi în localităţi sau în afara lor, iar partea carosabilă este umedă ori acoperită de polei, gheaţă, zăpadă sau mâzgă, trebuie să circulaţi cu o viteză care să permită oprirea în siguranţă, având în vedere că distanţa de frânare în astfel de condiţii este mult mai mare. De asemenea, este necesară respectarea indicaţiilor poliţiştilor rutieri şi a lucrătorilor de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, în cazul interzicerii temporare a circulaţiei pe unele sectoare de drum”, adaugă Luciana Lazăr. 

Vă mai recomandăm:

Ponturi pentru alegerea celui mai bun CASCO. Un broker în asigurări dezvăluie capcanele ascunse în clauzele speciale  

Specialiştii recomandă alegerea cu atenţie a termenilor încheierii poliţei CASCO. Riscul cel mai mare este ca firma asiguratoare să nu plătească daunele.

Cum aflăm kilometrii reali ai unei maşini second-hand. Metode infailibile folosite de samsari pentru a găsi „viciile ascunse“

Mulţi dintre cumpărătorii de autoturisme second-hand le găsesc abia după achiziţie „viciile ascunse“. Un specialist a explicat, pentru „Adevărul“, care sunt greşelile cele mai comune făcute de clienţii neexperimentaţi.

Topul celor mai grave greşeli la volan. Accidente sinistre care arată unde poate duce dispreţul faţă de legislaţia rutieră

Un poliţist rutier a explicat, pentru „Adevărul”, care sunt cele mai frecvente greşeli pe care le fac şoferii la volan, dar şi ce consecinţe pot avea acestea.

Sibiu



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite