Lucrările la cele mai proaste drumuri judeţene şi naţionale din Satu Mare, începute în campanie electorală şi abandonate după

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Drumul judeţean DJ 109, cunoscut ca şi „Autostrada Oaşului“, este de ani de zile aproape impracticabil. După ce firma care a câştigat licitaţia în 2010 a renunţat la lucrare, executând doar circa 30% din aceasta, şantierul a fost închis şi este în acelaşi stadiu şi astăzi, după mai bine de trei ani. Într- o situaţie asemănătoare se află şi drumul naţional DN 19 F Satu Mare – Apa.

Autostrada Oaşului: termen de finalizare - 2011

Concret, cele două tronsoane Negreşti Oaş- Bixad- Boineşti- Călineşti- Oaş- Gherţa Mică şi Turţ- Halmeu, ce măsoară 28,4 kilometri ar fi trebuit să fie gata în totalitate în 2011, dar termenul s-a prelungit din cauza unor reglementări legislative care nu erau prevăzute în contract. Şi situatia ar putea rămâne neschimbată încă un an. Potrivit primului contract încheiat, până la sfârşitul anului 2011 cele două tronsoane de drum trebuiau să fie finalizate. Asta ar fi însemnat 24 de km de autostradă. Întârzieri sunt însă, pe toate şantierele. “Autostrada Oaşului”, face legatura între cele mai importante localităţi din zonă. Investiţia presupune reabilitarea drumului judeţean pe 28,4 kilometri, pe doua tronsoane: unul de 23,4 km între intersecţia cu DN19 din oraşul Negreşti Oaş, prin Bixad – Boineşti – Călineşti – Oaş până în Gherţa Mică, al doilea tronson de 5 km în localitatea Turţ, spre ieşirea către Halmeu. Lucările la tronsoane s-au sprapus cu lucrările de apă şi canalizare din anumite localităţi Încă de la început, constructorul a ridicat o seama de obiecţii, având în vedere că lucrările de reabilitare la cele două tronsoane s-au suprapus cu lucrările de apă şi canalizare din localităţile mai sus menţionate.Totuşi, executantul a început parţial lucrările, apoi le-a oprit, şi tot aşa, până în ziua de azi. Într-o întâlnire din 2011, după executarea unor lucrări, constructorul a cerut bani în plus pentru unele lucrări care n-ar fi fost prevăzute în contract şi a ridicat apoi şi alte obiecţii, solicitând inclusiv încheierea unor acte adiţionale. La finalul discuţiilor de atunci, atât autorităţile judeţene, cât şi constructorul, respectiv firma de consultanţă, au fost de acord ca toate problemele ivite să fie clarificate în câteva zile, iar lucrările să fie reluate într-un ritm susţinut, astfel încât să fie respectat termenul de 30 noiembrie 2011. Din păcate, înţelegerea de atunci nu a fost respectată de către executant. După lungi discuţii pe aceasta temă şi multe presiuni asupra executantului, acesta a renunţat la lucrare, executând doar circa 30% din aceasta. „Au existat multiple cauze pentru rezilierea contractului cu firma respectivă. De la bun început firma s-a confruntat cu numeroase întârziere din cauza suprapunerii unor lucrări, şi apoi s-au ivit tot felul de probleme cu nerespectarea graficului de execuţie. De asemenea, au intervenit şi câteva schimbări legislative la clasele de beton care nu erau prevăzute în contract“, a declarat senatorul Pataki Csaba, managerul de proiect de atunci.

Valoarea estimată a lucrărilor rămase-  40 milioane de euro

După ce contractul s-a reziliat, lucrările s-au oprit pe toate şantierele. De mai bine de un an bate bântul pe legătura principală dintre cele şapte localităţi, iar gropile sunt destul de impresionante. Putem să le numim chiar şi cratere. Până în momentul rezilierii contractului, executantul nu a realizat nici măcar 30% din lucrări, având în vedere că valoare estimată pentru lucrările rămase de finalizat constă în circa 40 milioane de euro+TVA. Lucrările finalizate sunt cele precum lărgirea drumurilor, burduşirile, acostamentele, podeţele transversale, iar pe câteva porţiuni de drum s-a turnat şi primul strat de asfalt. După ce executantul s-a retras, proiectul tehnic privind restul de executat a fost reactualizat şi s-a iniţiat procedura de achiziţie publică. În acest sens, în 5 decembrie 2012, după mai bine de un de la abandonarea şantierelor, a avut loc o nouă licitaţie unde au fost prezentate 10 oferte. Potrivit consilierului din cadrul Consiliului Judeţean Satu Mare, Fabian Ciprian, în acest moment ofertele sunt analizate, iar în descursul a câtorva săptămâni noul executant va reîncepe lucrările la „Autostrada Oaşului“, care mai mare multă treabă de făcut. Acesta va trebui să aplice cele două straturi de covor asfaltic, să amenajeze accesul în gospodăriile oamenilor, să betoneze şanţurile de pe marginea drumului şi de asemenea, să construiască un pod în comuna Turţ.
 

Lucrări intense pe DN 19 F în iarnă. Acum drumul e pustiu şi plin de gropi

DN 19 F Satu Mare - Apa este cel mai dezastruos din judeţ, cel puţin pe raza localităţilor Odoreu- Băbăşeşti- Medieşu Aurit. Dacă în ziua alegerilor parlamentare pe traseu era plin de utilaje, astăzi nu se mai poate vedea niciunul. La vremea respectivă lucrările se puteau face pe ninsoare iar acum varianta oficială este că se aşteaptă vremea bună. Drumul Satu Mare - Odoreu - Medieşu Aurit pare să nu aibă o soartă bună. De mai bine de 20 ani de zile se discută despre reabilitarea lui, mai ales în campaniile electorale, dar problema nu a fost rezolvată nici astăzi.

Pe vremea guvernării PDL, drumul a fost inclus în programul de asfaltare a 10.000 km de drumuri demarat de fostul ministru al Transporturilor, Elena Udrea. S-au făcut studii, măsurători, declaraţii de presă, dar pe teren aproape nimic. Promisiunile din vremea guvernării PDL au rămas simple promisiuni. După venirea USL , fostul ministru Silaghi a promis transferul drumului în administrarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) şi reabilitarea lui. De prima parte a promisiunii chiar s-a ţinut, prin hotărâre de guvern sectorul trecând în categoria drumurilor naţionale. Deoarece toate aceste lucruri s-au întâmplat înaintea alegerilor parlamentare din 9 decembrie 2012, CNADNR s-a grăbit şi a început lucrările „de punere în siguranţă”. Adică s-a frezat o parte a carosabilului iar acolo unde drumul a fost impracticabil s-a nivelat. Trebuie amintit faptul că în ziua alegerilor pe traseu era plin de utilaje, chiar dacă ningea. După câteva zile, toate au dispărut, iar între timp drumul s-a degradat foarte mult.
 

Satu Mare



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite