Monumentul funerar sexual din Ploieşti, răzbunarea dincolo de moarte a unui soţ înşelat. Falusul retezat de comunişti a devenit capital electoral
0Un monument funerar din Ploieşti adună toate ingredientele picante ale altor epoci, dar şi ale prezentului: dragoste, sex, răzbunare şi politică. Neobişnuita piatră funerară seamănă cu un falus, o reprezentare la scară mare, în marmură, a unui organ sexual masculin. În timpul comuniştilor, a fost retezat pentru că „tulbura“ vizitatorii prin obscenitate
Cu o vechime de peste 100 de ani, monumentul funerar din cimitirul Viişoara din Ploieşti a devenit subiect de legendă urbană, iar povestea sa a fost transmisă peste generaţii. Atât modul în care a fost construit, cât şi povestea femeii căruia i-a fost dedicat nu lasă loc altor versiuni, deşi moştenitorii familiei Hogaş au încercat să explice că, de fapt, monumentul nu este obscen şi ar reprezenta o coloană a infinitului.
Apetenţa pentru senzaţional „a pus cruce“ poveştii din care nu lipsesc ingrediente precum dragostea, moartea şi crunta răzbunare. Nici aspectul monumentului nu lasă loc de prea multe interpretări: acesta seamănă izbitor cu un un falus, o reprezentare la scară gigantică, în marmură, a unui organ sexual masculin.
Chiar şi faptul că, de câteva decenii, este retezat, nu diminuează senzaţia obscenă, ba chiar o amplifică, făcând detaliile mai uşor de observat.
Povestea frumoasei Maria Hogaş
„Astfel este viaţa. Maria Hogaş, născută Lascanu. Născută în maiu 1872, încetată din viaţă în decembrie 1895“, este inscripţia de pe monumentul funerar, care nu poate fi citită decât invers, stând cu capul în jos. În vârful monumentului sunt sculptate trei inimi străpunse de o săgeată.
Maria Hogaş ar fi fost soţia lui Nicolae Hogaş, un nepot al lui Calistrat Hogaş (1847 - 1917). Era o femeie foarte frumoasă, dar şi aventurieră, şi îşi înnebunea soţul cu numeroasele escapade. Gelos şi exasperat, într-o seară, după ce şi-a surprins soţia în patul cu amantul, i-a împuşcat pe amândoi.
Monumentul este în cel mai vechi cimitir al oraşului, Viişoara
Nicolae Hogaş nu s-a mulţumit cu suprimarea soţiei pentru adulter şi a conceput un plan de răzbunare care să o facă „cunoscută“ şi peste ani pentru modul în care şi-a petrecut viaţa. Bărbatul a dat comandă celui mai renumit arhitectul al vremii, Temistocle Vidali, să-i ridice un monument funerar în formă de falus, iar mesajul său dezonorant să fie întărit de inscripţia „Astfel este viaţa“.
O variantă a acestei poveşti este că Maria Hogaş era o damă de lux a acelor vremuri, căsătorită, iar soţul său ar fi împuşcat-o la numai 23 de ani pentru că nu mai suporta să o ştie nopţile în compania altor bărbaţi.
A fost retezat de comunişti pentru că era obscen
De câteva decenii, monumentul funerar, devenit unul istoric prin vechimea sa, este retezat în două. Episodul datează din perioada comunismului, când autorităţile locale au dat ordin să fie doborât pentru că era obscen şi tulbura oamenii veniţi la cimitir.
La un moment dat, „falusul“ a fost dat jos în întregime de pe soclu, apoi remontat de personalul cimitirului, însă pentru restaurarea totală este nevoie de un aducerea unui echipament care să poată ridica bucata grea de marmură.
Monumentul este dedicat Mariei Hogaş, moartă la numai 23 de ani
Varianta coloanei infinite
În urmă cu câţiva ani, o descendentă a familiei Hogaş a spus că monumentul a fost ridicat după ce Maria Hogaş a fost secerată de cancer sau de o altă boală incurabilă, la 23 de ani.
Familia, îndurerată de pierdere, i-a construit acest monument care ar reprezenta o coloană a infinitului. Inscripţia „Astfel este viaţa“ ar semnifica aspiraţia, iar inimile străpunse de săgeată durerea familiei, distrusă de această pierdere neaşteptată.
Monumentul funerar obscen de la Braşov
Un monument funerar asemănător, însă mult mai explicit ca reprezentare, a existat şi la Braşov. Acesta a fost ridicat de un braşovean, militar de profesie, care a găsit un mod inedit de a se răzbuna pe soţia mai tânără cu 17 ani, care i-a fost infidelă.
Acesta a murit într-un accident de circulaţie şi se afla împreună în maşină cu un alt bărbat, astfel că, după ce a înmormântat-o creştineşte, soţul acesteia a comandat un monument funerar cum nimeni nu mai văzuse. În loc de cruce, au fost montate două picioare de femeie, larg desfăcute, într-o poziţie obscenă, iar în stânga şi în dreapta monumentului au fost amplasaţi doi stâlpi în formă de falusuri.
Monumentul funerar a stârnit mare revoltă şi a rezistat doar în perioada 1970-1985. Un activist comunist care şi-a înmormântat soţia în cavoul de lângă monumentul pornografic a ordonat distrugerea lui, iar mormântul a fost refăcut. Picioarele din piatră au fost înlocuite cu o cruce, iar stâlpilor li s-a schimbat forma.
Monumentul din Ploieşti, capital electoral
În ciuda controverselor sau poate tocmai de aceea, monumentul funerar de la Ploieşti a devenit şi capital electoral. Unul dintre candidaţii la Primăria Ploieşti, independentul Radu Popescu, crede că acesta ar putea fi pus pe lista de obiective turistice din oraş, făcând şi un calcul al profitului bănesc adus de această iniţiativă.
Candidatul independent Radu Popescu FOTO Facebook
„Dacă în fiecare an, un milion de turişti ar bea o cafea cu un euro în Ploieşti, am avea un plus-valoare de un milion de euro. Este păcat să nu folosim în scop turistic clădiri aflate pe lista monumentelor istorice, precum Halele Centrale, dar şi alte obiective unice în ţară şi chiar în sud-estul Europei, precum Muzeul Petrolului sau Muzeul Ceasului. Şi ştiţi ceva? De ce nu am include pe această listă şi controversatul monument funerar din Viişoara, ridicat de un soţ înşelat?“, a spus Radu Popescu zilele trecute, într-o emisiune TV de pe un post local.
Din păcate pentru Radu Popescu, propunerea „indecentă“ a devenit instantaneu subiect de bancuri în Ploieşti. Oamenii s-au întrebat dacă în biletul de un euro, turiştii au voie să şi atingă sau să pupe monumentul sau dacă respectiva cafenea unde va fi cheltuit respectivul euro va fi amplasată chiar lângă monument sau măcar în cimitir.