Cum poţi obţine finanţare de la primărie şi cum se realizează proiectul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Orice administraţie publică din România are posibilitatea ca, la început de an, atunci când se realizează bugetul local, să aloce o sumă de bani pentru finanţarea exclusivă a unor proiecte culturale, educaţionale, artistice şi sportive de interes general.

Legea permite oricărei persoane fizice, juridice, organizaţii sau asociaţii să solicite finanţare nerambursabilă, în baza unui proiect care este supus selecţiei unei comisii de specialitate formată din reprezentanţi ai administraţiei publice locale.

De asemenea, legislaţia în vigoare nu impune administraţiei unei localităţi să aloce o sumă anume pentru finanţarea neramburasbilă a proiectelor, Consiliul Local fiind cel care aprobă în şedinţă publică valoarea totală a subvenţiei.

Legea care reglementează alocarea fondurilor nerambursabile prevede ca solicitantul banilor publici să nu urmărească obţinerea unui profit, iar activitatea trebuie să vină în sprijinul comunităţii locale. Aşadar nu se pot solicita fonduri nerambursabile pentru achitarea unor datorii personale, de exemplu, ci pentru finanţarea unei activităţi care să aibă un scop educativ sau să ajute într-un fel sau altul comunitatea locală.

Programul anual al finanţărilor nerambursabile de la bugetul local cuprinde în general două mari domenii: cultură - educaţie şi sport, iar proiectele depuse de fiecare solicitant în parte trebuie să se plieze pe aceste tipuri de activităţi.

Cine poate solicita finanţare nerambursabilă

Orice asociaţie şi fundaţie din România cu personalitate juridică, alte organizaţii neguvernamentale fără scop lucrativ, precum şi persoane fizice şi juridice fără scop patrimonial - structuri sportive de drept privat (cluburi, asociaţii), altele decât federaţiile sportive. Principala regulă pentru obţinerea banilor este scopul nepatrimonial, adică activitatea trebuie să fie nonprofit şi să contribuie la realizarea unor acţiuni sau programe de interes public  local.

De exemplu o asociaţie de părinţi poate solicita fonduri nerambursabile pentru dotarea unul laborator şcolar, o fundaţie poate solicita bani pentru organizarea unor cursuri gratuite de limbi străine, pentru finanţarea unei competiţii sportive sau a unui concert, iar exemplele pot continua.

Cum se obţin banii

După aprobarea în Consiliul Local a proiectului de buget, primăriile au obligaţia să afişeze pe site-ul oficial valoarea sumei alocate pentru finanţare nerambursabilă, documentaţia necesară pentru obţinerea banilor, dar şi data până la care se pot depune proiectele.

În general, proiectul care trebuie depus la sediul primăriilor trebuie să conţină date despre solicitant, descrierea activităţii şi scopul acesteia şi evident suma de bani solicitată.

Solicitarea de finanţare va conţine date despre aplicant: nume, adresa, codul fiscal sau CNP, date de contact, date bancare (denumirea băncii şi numărul de cont). La un alt capitol se vor oferi date detaliate despre proiectul în sine pentru care se solicită finanţare. Acesta trebuie să conţină titlul proiectul, locul desfăşurării, perioada, scopul, obiectivele, publicul ţintă căruia i se adresează, în ce constă activitatea respectivă şi nu în ultimul rând rezultatele aşteptate.

Atunci când solicitaţi o sumă de bani pentru finanţarea proiectului depus trebuie să justificaţi fiecare leu cerut. Pentru aceasta există un formular tipizat cu bugetul de venituri şi cheltuieli. Vi se solicită să spuneţi dacă pentru realizarea proiectului beneficiaţi de sponsorizări private, dacă veniţi şi cu o contribuţie proprie sau dacă aţi primit donaţii din alte surse.

La capitolul cheltuieli trebuie să specificaţi pentru ce aveţi nevoie de bani: transport, închirieri de echipamente sau spaţiul de desfăşurare a activităţii, cazare şi masă, tipărituri, publicitate, consumabile, onorarii, fond de premiere. Pentru fiecare cheltuială în parte se specifică suma de bani de care este nevoie şi sursa de finanţare (donaţii, sponsorizări, contribuţie proprie sau fonduri nerambursabile).

Odată realizat şi depus proiectul la sediul Primăriei acesta va intra în comisia de evaluare, va primi un punctaj şi, în funcţie de proiectele concurente, va primi sau nu finanţare. Administraţia publică nu este obligată de lege să aloce integral suma de bani cerută de solicitant. Banii se alocă în funcţie de valoarea bugetului destinat pentru finanţarea acestui tip de activităţi şi de numărul proiectelor declarate câştigătoare.

Comisia de evaluare a proiectelor trebuie să facă totul la vedere. Proiectele depuse trebuie prezentate public pe site-ul primăriei, la fel şi criteriile de selecţie şi rezultatele evaluării.

În cazul în care există doar un singur proiect depus, procedura de selecţie trebuie reluată.

Ploieşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite