Umilinţele în serie trăite de o româncă pentru indemnizaţia de creştere a copilului. „Păi ce, doamnă, nu puteaţi să trimiteţi un mail?“

Umilinţele în serie trăite de o româncă pentru indemnizaţia de creştere a copilului. „Păi ce, doamnă, nu puteaţi să trimiteţi un mail?“

Cristina Vişan a sunat  inutil, de zeci de ori, la AJPIS Argeş şi a trebuit să bată drumul de la Bucureşti, la Piteşti, chiar şi pentru o simplă informaţie

O tânără mămică originară din Piteşti, care s-a mutat recent la Bucureşti, a fost plimbată aiurea, de mai multe ori, între Capitală şi Agenţia Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Argeş, pentru că angajatale instituţiei fie n-au răspuns la telefon, fie n-au putut oferi o simplă informaţie solicitată de femeie, fie au chemat-o într-o zi de "mentenanţă", fie au argumentat nonşalant că site-ul instituţiei e neactualizat.

Ştiri pe aceeaşi temă

De aproape nouă ani, Cristina Vişan s-a mutat din Piteşti, în Bucureşti, dar adresa i-a rămas, până în vara lui 2017 la locuinţa iniíală. Problemele femeii cu AJPIS Argeş au început în  2016, când a devenit mamă şi a depus dosarele pentru indemnizaţia de creştere a copilului şi pentru alocaţie. 

„Legea îmi permitea şi îmi permite şi acum ca toată corespondenţa să o port prin mail sau prin fax, însă doamnele de la această instituţie nu au dorit să comunicăm aşa. Mi-au spus că dacă vreau să fiu sigură că se rezolvă, trebuie să mă prezint personal să depun actele oficial. Ca un cetăţean disciplinat şi cu temele făcute, mi-am procurat formularul online şi am mers cu el la angajatorul meu de la Bucureşti, ca să mi-l completeze. Formularul luat de pe site-ul instituţiei era însă greşit. Am aflat ulterior, când am ajuns personal să depun dosarul la Piteşti, iar funcţionara de la ghişeu mi-a spus: «Ai completat un formular greşit». I-am explicat că am descărcat formularul de pe site-ul instituţiei. Răspunsul a fost halucinant: «Da, doamnă, dar noi n-avem site-ul actualizat». Pentru mine acest lucru a fost o problemă pentru că a trebuit să mă reîntorc la Bucureşti, să-i cer angajatorului meu să-mi completeze cererea pe formularul bun, după care să mă întorc din nou la Piteşti, la ghişeu, fiindcă online, prin mail, sau prin fax, nu mi-au dat voie s-o trimit”,  a explicat Cristina Vişan.

"Toate uşile erau încuiate"

În vara lui 2017, femeia a avut din nou nevoie de serviciile Agenţiei Judeţene pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Argeş şi, din nou, a fost pusă pe drumuri inutil, iar, în plus, şi certată de angajatele aceleiaşi instituţii.

„Mutându-mi domiciliul la Bucureşti, automat a trebuit să mut încasarea indemnizaţiei de la Piteşti, la Bucureşti. Ca să îndeplinesc toate formalităţile, a trebuit să solicit informaţii în acest sens. Am dat zeci de telefoane. Nu mi-a răspuns absolut nimeni la 0248/222.245, că deja ştiu numărul pe de rost. Când, într-un final a ridicat receptorul un angajat al instituţiei, mi-a spus că e de la secretariat, că nu mă poate ajuta şi nici nu poate să-mi dea pe cineva la telefon. Am întrebat când au program cu publicul şi dacă vineri voi găsi pe cineva care să-mi spună ce documente trebuie să depun ca să pot face transferul la Bucureşti. Mi-a spus: «Da, veniţi vineri!». Am rugat-o să se prezinte, dar n-a făcut-o. Vineri, la ora 9 dimineaţa, veneam din Bucureşti la Agenţia Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Argeş. Toate uşile erau încuiate, iar la intrare era un afiş pe care scria Mentenanţă”, mai spune Cristina Vişan.

 A reuşit să intre în clădire. Le-a găsit pe anjajate circhine într-un birou şi, din nou, nu a putut obţine nicio informaţie. A ajuns la directorul interimar Daniela Moldoveanu. 

„I-am explicat că am nevoie de nişte simple informaţii pentru care sunt nevoită să bat atâta drum, de la Bucureşti, pentru că la telefonul instituţiei nu răspunde, de obicei, nimeni, iar când se întâmplă totuşi să răspundă, nu-i poate furniza nimeni, nimic. «Păi ce, doamnă, pentru asta trebuia să veniţi la agenţie? Nu puteaţi să trimiteţi un e-mail?». I-am explicat că, evident, aş fi preferat să procedez aşa, doar că de la aceeaşi instituţie mi s-a spus că nu se poate (...)”, mai povesteşte femeia.

„Am început să dau iar telefoane. În medie, 50 pe zi"

Ulterior, când femeia s-a reîntors la muncă, înainte de expirarea concediului de creştere a copilului, a considerat de cuviinţă să informeze statul asupra acestui aspect, pentru a nu se trezi în ilegalitate cu suprapunerea celor două venituri.  A mers mai întâi la agenţia din Capitală, unde lucrurile s-au rezolvat în câteva minute, însă la Piteşti, s-a lovit din nou de problemele deja cunoscute

„Am început să dau iar telefoane. În medie, 50 pe zi până când mi-a răspuns cineva. Am reuşit să trec şi peste asta”, mai spune Cristina Vişan.

În decembrie 2017, tânăra mămică a trebuit să intre în concediu medical ca urmare a îmbolnăvirii fetiţei sale. Iar a avut nevoie de serviciile AJPIS Argeş. A sunat din nou la numărul afişat pe site-ul instituţiei.

„Când, în sfârşit, a răspuns cineva, am comunicat cine sunt, însă doamna de la celălalt capăt al firului nu a vrut să se prezinte, deşi am întrebat în repetate rânduri şi mi-a închis telefonul. Se poate dovedi pentru că am înregistrat conversaţiile. Lucrul acesta m-a deranjat foarte mult. Eu sunt mai vocală de felul meu, dar mă întreb ce fac celelalte mame care iau contatct cu instituţia şi de care îşi bat joc”, a mai spus femeia. 

Redăm. mai jos, o parte din discuţie :

Cristina Vişan: Bună ziua! Doamna Moldoveanu?
Angajata AJPIS: Nu!
Cristina Vişan: Cine este la telefon? Eu sunt Cristina Vişan. Dumneavoastră cine sunteţi?
Angajata AJPIS: Ce problemă aveţi dumneavoastră?
Cristina Vişan: Mi se pare normal să vă prezentaţi, într-o instituţie de stat. Reprezentaţi interesele cetăţenilor. Vă rog să-mi spuneţi numele dvs!
Angajata AJPIS: Dar de ce vă interesează numele meu? 
Cristina Vişan: Pentru că mi se pare normal ca atunci când sun într-o instituţie de stat să ştiu cu cine discut. Pentru că sunt contribuabil la stat, în primul rând. Ăsta e argumentul suprem!
Angajata AJPIS: Şi eu sunt contribuabil la stat.
Cristina Vişan: Eu sunt Cristina Vişan. Dvs cine sunteţi?
Angajata AJPIS: Rămâneţi!

A urmat un ton de ocupat şi telefonul i-a fost închis.

Imediat după ce femeia ne-a relatat cazul, în zi lucrătoare şi în timpul programului, am încercat şi noi să sunăm la acelaşi număr, unde, într-adevăr,  nu a răspuns nimeni. 

Ce spune conducerea AJPIS Argeş

Directorul interimar al AJPIS, Daniela Moldoveanu spune că problemele semnalate de Cristina Vişan ar fi apărut pe fondul lipsei de personal.

„Personalul din instituiţie este mult subdimensionat, supraîncărcat de atribuţii de serviciu, beneficiile de asistenţă socială fiind gestionate doar de 12 funcţionari, inclusiv directorul instituţiei, care răspund în paralel şi sutelor de apeluri telefonice zilnice.  În ceea ce priveşte situaţia doamnei Cristina Vişan, s-a produs o eroare de comunicare, dar  problema a fost rezolvată, cererea acesteia fiind soluţionată în 24 de ore prin transmiterea electronică a documentelor solicitate, modalitate de comunicare utilizată cu succes de către doamna Vişan anterior, de mai multe ori, în luna august 2017.
Referitor la buna comunicare cu beneficiarii şi deplasările pe care le fac la sediul instituţiei noastre, chiar în plenul şedinţei Colegiului prefectural din luna mai 2017, directorul executiv a făcut un apel către reprezentanţii primăriilor să intermedieze relaţia cu aceştia, tocmai pentru evitarea acestor deplasări”, a explicat directorul interimar al AJPIS, Daniela Moldoveanu. 

Subprefectul judeţului Argeş: "Dacă vrei, într-adevăr, un post, trebuie să-ţi iei în serios atribuţiile din fişa postului"

Am solicitat un punct de vedere şi Institiuţiei Prefectului - Argeş, care are atribuţii de coordonare a a AJPIS Argeş, a cărei conducere s-a arătat indignată de atitudinea funcţionarilor şi conducerii AJPIS.

„Sunt convins că cele relatate acolo sunt reale. Nu am niciun dubiu. Să fim corecţi şi să recunoaştem că sunt probleme de genul ăsta în relaţia personalului instituţiei cu persoanele deservite. Trebuie să înţeleagă aceşti funcţionari că oamenii nu vin la plimbare, nu vin la distracţie, ci vin să-şi rezolve problemele şi trebuie să adoptăm o poziţie corectă. Am făcut şi eu câteva probe cu telefonul, degeaba(...) Dacă vrei, într-adevăr, un post, trebuie să-ţi iei în serios atribuţiile din fişa postului. Ce dacă eşti doar interimar? Când semnezi statul de plată, nu te mustră conştiinţa? Statul te plăteşte ca să ai grijă de nişte oameni”, este de părere subprefectul de Argeş, Gabriel Stoian, care precizează însă că  Instituţia Prefectului nu poate sancţiona astfel de comportamente, însă precizează că va sesiza Ministerul Muncii cu privire la cele semnalate de Cristina Vişan.
citeste totul despre: