Marketingul modern al Sărbătorilor Pascale: „Cadourile iau forme care nu sunt simboluri creştine ale Paştelui“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Puişorii şi mai ales iepuraşii de ciocolată, marţipan, caramel etc, ce n-au nimic de-a face cu semnificaţia Învierii Domnului, aduc în perioada Sărbătorilor Pascale profituri spectaculoase producătorilor şi comercianţilor care ştiu să speculeze aceste simboluri. Specialiştii în marketing spun că folosirea lor în aria pieţei de consum modifică semnificaţia religioasă a Paştelui.

Tocmai aşa se explică de ce simboluri considerate păgâne au un succes atât de mare la o sărbătoare creştină.

“Sărbătorile Pascale, la fel ca orice perioadă de sărbătoare, sunt speculate la maxim de retaileri şi producători, deopotrivă. Deloc surprinzător, întrucât comportamentul de achiziţie excesivă în perioade de sărbătoare este deja format, într-o societate de consum cu o vechime care fundamentează ca normalitate consumul crescut. O posibilă cauzalitate poate fi descoperită şi între perioada premergătoare Paştelui, marcată de post, şi cea succesoare în care abundenţa este încurajată”, explică, pentru “Adevărul”, specialistul în marketing, Alina Axenciuc.

Dacă ne raportăm la Paştele precedent - şi doar la segmentul figurinelor dulci transpuse în formele amintite, vorbim de cifre demne de luat în seamă.

“Iepuraşii de ciocolată, ouăle, cutiile de bomboane cu aspect sezioner, deosebit, coşuri diverse, cu un amplasament în rafturi promoţionale cresc vânzările magazinelor. Doar segmentul de figurine, respectiv produse sezoniere a acoperit 5% din vânzările totale de volum din categoria produselor de ciocolată în anul 2016 (conform Nielsen, citat de Magazinul Progresiv nr. 208)”, mai spune Alina Axenciuc.

"Nu sunt simboluri creştine ale Paştelui, ci sunt simboluri ce aparţin altor culturi"

Dacă iepuraşii şi puişorii n-au putut fi nicidecum asociaţi naturii religioase a Paştelui, marketingul a marşat pe obiceiul oferirii de cadouri, asociat, în general, sărbătorilor. 

“Oferirea de cadouri nu are rădăcini de natură religioasă, însă. Este o practică modernă, născută ca urmare a presiunii publicităţii şi abundenţei de produse disponibile, marketate ca atare. Fiind un prilej de sărbătoare, cadourile iau forma iepuraşilor sau a puilor de ciocolată, care nu sunt simboluri creştine ale Paştelui, ci sunt simboluri ce aparţin altor culturi, precum cea germanică, de exemplu”, mai spune specialistul în marketing.

Mitul iepuraşului, asociat ulterior Paştelui, poate fi urmărit până în anii 1200-1300, în Germania, unde încă erau adorate zeităţile.

“În secolul XIII iepurele era simbolul zeiţei fertilităţii şi al primăverii, Eostra. Devine astfel un simbol al Paştelui datorită spaţiului temporal comun“, mai spune Alina Axenciuc. 

Chiar dacă par exagerat speculate, iepuraşul şi puişorii de ciocolată continuă să ne bucure de Paşte, cu toată disocierea lor de simbolurile creştine ale sărbătorii Învierii Domnului.

“Folosirea unor simboluri în aria pieţei de consum, care nu au o legătură directă cu semnificaţia sărbătorii, modifică din semnificaţia religioasă a Paştelui către consolidarea relaţiilor dintre oameni. Se creează astfel ocazia, pentru consumatori, de a-şi exprima recunoştiinţa şi afecţiunea faţă de cei apropiaţi cu prilejul sărbătorilor. O realitate deloc surprinzătoare într-o societate de consum”, încheie specialistul în marketing, Alina Axenciuc.

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite