Judeţul în care promovabilitatea la permisul auto e de trei ori mai mică decât la Bacalaureat: „Sunt mulţi cu zero puncte la proba practică“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Comisarul şef Emil Angheloiu conduce Serviciul Permise Auto Argeş din 2009 FOTO: Denis Grigorescu
Comisarul şef Emil Angheloiu conduce Serviciul Permise Auto Argeş din 2009 FOTO: Denis Grigorescu

Argeşul, judeţul în care în 2008 a izbucnit scandalul permiselor de conducere luate pe bani grei (au fost mii de cazuri de permise date astfel, inclusiv unor analfabeţi), judeţ în care se lua permisul fără probleme, a ajuns acum la polul opus: promovabilitatea la examenul de permis auto a fost anul trecut de trei ori mai mică decât cea de la Bacalaureat.

La aproape nouă ani de la scandalul „Permiselor”, dar şi de la introducerea probei teoretice date pe calculator online, examenul pentru obţinerea permisului de conducere a devenit o adevărată sperietoare pentru argeşeni. Iar şoferia este, aşa cum e normal, şcoală grea şi permisul de conducere nu mai îl iau toţi neaveniţii. Despre promovabilitatea din ultimii ani şi despre pregătirea candidaţilor, am stat de vorbă cu comisarul şef Emil Angheloiu, şeful de la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Argeş.

După cum ne-a precizat comisarul şef Emil Angheloiu, în primul trimestru al acestui an, promovabilitatea la examenul de permis auto în Argeş a fost de doar 17%, un record negativ. Anul trecut, promovabilitatea la permisul auto în Argeş a fost doar de 24%, de trei ori mai mică decât la bacalaureat. În 2016, procentul de promovabilitate în Argeş la bacalaureat a fost de 71,56%.

Culmea este că numărul celor care vor să îşi ia permisul de conducere a crescut enorm. Astfel, dacă în 2007 erau 16.000 de candidaţi, în 2014 au fost 22.704 candidaţi (promovabilitate: 32,14%), în 2015 s-au înregistrat 22.500 candidaţi (doar 34,42% au promovat), iar în 2016 a fost un record atât în ceea ce priveşte numărul de candidaţi-37.331, cât şi rata foarte scăzută a promovabilităţii: doar 24%. Şi, deşi numărul candidaţilor a crescut foarte mult, numărul angajaţilor de la Permise Argeş a scăzut: de la 38 în 2007 la doar 25 anul trecut. O anomalie ce ar trebui remediată de către autorităţile competente.

În sala de examen sunt 11 camere de supraveghere şi fiecare cameră face aproximativ 3.000 de fotografii în 25 de minute”

După cum precizează comisarul şef Emil Angheloiu, o cauză a promovabilităţii scăzute este faptul că proba teoretică se dă online şi se elimină astfel orice tentativă de fraudă, totul coroborat cu faptul că ”foarte mulţi dintre candidaţi sunt slab pregătiţi. Sunt şi mulţi candidaţi care obţin zero puncte sau între zero şi cinci puncte”. Trebuie spus că în iulie 2008, Argeşul a fost primul judeţ din România în care s-a implementat sistemul de susţinere online a probei teoretice. Iar sistemul de monitorizare este unul extrem de strict. ”În sala de examen sunt 11 camere de luat vederi şi fiecare cameră face aproximativ 3.000 de fotografii în 25 de minute. Practic, nu se poate comite vreo fraudă”, spune comisarul şef Emil Angheloiu, care conduce Serviciul Permise Argeş din 2009.

În 2015 a fost un candidat din Curtea de Argeş care a venit cu căşti la examen, încercând să fraudeze proba teoretică. A fost depistat imediat şi eliminat. De atunci nu s-a mai înregistrat vreo altă tentativă de fraudă.

O cauză a promovabilităţii foarte scăzute la examenul de permis este reprezentată şi de faptul că mulţi candidaţi proaspăt absolvenţi de şcoli de şoferi habar nu au de legislaţie, asta ”deşi şcolile de şoferi au obligaţia să îi familiarizeze cu proba teoretică”.

Candidaţii africani, mai buni decât românii

Interesantă este şi evoluţia pe sexe a candidaţilor. Astfel, dacă în 2009 peste 55% dintre candidaţi erau bărbaţi, anul trecut peste 60% dintre candidaţi au fost femei.

Sunt şi străini care dau examenul de permis auto în Argeş. În ultimii ani au fost câteva zeci de studenţi africani de la Universitatea din Piteşti care au dat examen şi au luat permisul. ”Candidaţii erau foarte serioşi şi bine pregătiţi”, spune comisarul şef Emil Angheloiu.

Tot în ultimii ani s-au înregistrat şi câteva cazuri speciale de candidaţi la examenul de permis auto. Iar aici cel mai neobişnuit caz este cel al unui inginer de 70 de ani căruia i s-a anulat permisul acum patru ani pentru conducere în stare de ebrietate. Respectivul a dorit să obţină din nou permisul de conducere şi de trei ani trece proba teoretică, dar pică mereu la proba practică.

Mii de şoferi şi-au luat permisul cu şpagă până în 2008

În aprilie 2014, fostul şef al Serviciului Permise de Conducere Argeş, Gheorghe Codruţ Vlăsceanu, acuzat că împreună cu subalternii săi a eliberat permise pe bandă rulantă fără ca solicitanţii să susţină examen, a fost condamnat la şase ani de închisoare, fiind eliberat în primăvara acestui an, după ce a executat jumătate din pedeapsă. În total, 14 persoane au fost condamnate la închisoare, cu executare sau suspendare.

Cazul permiselor date ilegal în Argeş a ţinut mult timp primele pagini ale ziarelor. În 2008, DNA destructura un grup infracţional organizat, format din poliţişti de la Permise, instructori auto şi mai mulţi funcţionari publici care în schimbul unor considerabile sume de bani, cuprinse între 500 şi câteva mii de euro, îi ajutau pe cei care doreau să devină şoferi să obţină permisele fără examen. 28 de persoane au fost trimise în judecată în acest dosar.

Dacă vinovaţii au fost condamnaţi, posesorii permiselor eliberate fraudulos conduc netulburaţi pe drumurile publice. Chiar dacă s-a vorbit despre câteva mii de premise eliberate în fals, doar 50 au fost anulate.

Pe lista celor care riscau anularea permisului au apărut nume mari: primarul sectorului 4 al Capitalei, Cristian Popescu Piedone, manelistul Vali Vijelie, dar şi fotbaliştii dinamovişti Adrian Ropotan şi Cosmin Moţi. În cazul lui Piedone, din documentele de la dosar a rezultat că într-o singură zi ar fi susţinut cu succes cinci examene de permis pentru categoriile A, B, BE, C şi CE.

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite